Annonce
Sport

Bakken-profil roser bundniveauet i lavtscorende affære

Bakken Bears scorede hele 25 point efter turnovers i kampen mod Horsens. Arkivfoto: Kim Haugaard.
Sejren mod Horsens var aldrig rigtig i fare.

BASKETBALL: Adama Darboe kunne gå fra kampen mod Horsens IC med is på hånden.

- Jeg har det fint, jeg er bare ved at blive gammel, sagde han med et grin til nogle af de mange børn, der havde fundet vej til Vejlby/Risskov Hallen for at se topopgøret mellem det, der før kampen var de to eneste ubesejrede hold i basketligaen.

Efter søndagens sejr på 80-63, er århusianerne nu det eneste, der har et nul ud fra kolonnen med nederlag.

- Man ved aldrig helt, hvor godt ens topniveau er, men vores bundniveau er løftet gevaldigt. Det var noget af det, vi også kæmpede med, da vi spillede Champions League.

- De seneste to-tre uger er det gået den rigtige vej, og vi har kunne træne med høj intensitet, og jeg er glad for, at vi har fået sat en stime af kampe sammen med højt bundniveau, siger Adama Darboe kort efter kampen.

Annonce

Basketligaen

  • Bakken Bears - Horsens IC 80-63
  • Periodecifre: (24-18), (9-7), (26-22), (21-16)
  • Bakken Bears: Michel Diouf 16, Ryan Evans 14, Chris Ortiz 11, David Efianayi Jr. 10, Tyler Ongwae 8, Darko Jukic 8, Morten Sahlertz 5, Simon Bjørnebo 3, Jonathan Galloway 3, Adama Darboe 2.
  • Horsens IC: Bakir Serdarevic 16, Lasse Elbæk Pedersen 13, Brandon Gilbeck 13.
  • Rebounds: Bakken 43, Horsens 43.

Altid svært mod Horsens

I optakten til kampen sagde Horsens' Frederik Rungby, at han følte, at Horsens var kommet væsentlig tættere på Bakkens niveau i denne sæson. Det var blandt andet på grund af nye, dygtige amerikanere.

- Det er altid tæt, når vi møder Horsens, og det er svært at sige, om rivaliseringen mellem os er blevet tættere, for det er første kamp i sæsonen, og så manglede Horsens en af deres nøglespillere i Roberto Gallinat.

- Sidste år spillede vi også mange tætte kampe, selvom vi vandt 4-0 i finaleserien, og jeg synes, Horsens har fået et rigtig godt hold, siger Adama Darboe.

Søndagens kamp var dog aldrig rigtig tæt. Horsens kom foran 10-0 i første quarter, men fire treere i streg vendte billedet til 12-10. Horsens kom foran 13-12 på den efterfølgende scoring, men det var også sidste gang, udeholdet var i front.

- Vi har meget af spillet og står rigtig godt defensivt i dag. Der var mange, der bød sig til og fik scoret nogle point, selvom der ikke var nogen af os, der havde helt tur i den. Og så er det vigtigt, at vi trækker fra, når vi skal. Da vi pludselig kun er foran med syv, satte vi turboen på igen, siger Adama Darboe.

Og hånden? den skal nok blive klar til onsdagens kamp i Polen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce