Annonce
Aarhus

Banebrydende beslutning: Snart er en blå bus også velkommen i Busgaden

Nu får de gule bybusser selskab af en blå regional bus i Busgaden i Aarhus. Det er aldrig tidligere sket. Foto: Axel Schütt
I årevis blokerede Aarhus Kommune for regional buskørsel i Busgaden. Men kommunen er vendt på en tallerken, og nu skal Rute 100 som et forsøg benytte den særlige gade. Dermed undgår bussen med 2,3 millioner årlige kunder at sidde fast i den tætte trafik i Aarhus C.
Annonce

AARHUS: For første gang nogensinde får en regional blå bus rute gennem Busgaden i Aarhus.

Søndag 11. august begynder rute 100 at benytte Busgaden, og dermed gøres der op med årtiers tradition for at lade de gule bybusser og hyrevogne have monopol på strækningen midt i Aarhus.

Rute 100 benyttes årligt af 2,3 millioner kunder på strækningen mellem Odder og Hornslet gennem Aarhus.

Men i løbet af de seneste år har passagerne i stigende grad oplevet forsinkelser på grund af den tætte trafik i det centrale Aarhus. Derfor skal Rute 100 nu benytte Busgaden for at opnå en mere stabil drift.

- Vi forventer, at vi kan reducere forsinkelserne betydeligt, når rute 100 får lov at køre gennem Busgaden, fortæller planlægningschef i Midttrafik Ole Sørensen.

Vi forventer, at vi kan reducere forsinkelserne betydeligt, når rute 100 får lov at køre gennem Busgaden.

Ole Sørensen, Midttrafik

Annonce

Kovending i kommunen

Midttrafik står for driften af de blå busser.

Trafikselskabet har i årevis ønsket at benytte Busgaden i Aarhus, men den idé er ikke faldet i god jord i Aarhus Kommune.

Men i slutningen af marts i år tog sagen en ny drejning.

Aarhus Kommune skiftede kurs, da rådmand Bünyamin Simsek (V) efter en omtale af sagen i denne avis gik i offensiven for at indlede et forsøg med regionale busser i Busgaden.

Rådmandens initiativ er nu blevet til virkelighed. Rute 100 skal på de fleste afgange som et forsøg benytte Busgaden til at komme i gennem Aarhus.

- Med de særlige tiltag, der gennemføres på ruten, forventer vi også, at betydningen for bybustrafikken bliver så beskeden, at forsøget kan gøres permanent. Det vil være en stor forbedring for kunderne, og vi glæder os til at komme i gang med forsøget, fortæller Ole Sørensen.

Annonce

En stribe ændringer

I forbindelse med omlægningen af Rute 100 til Busgaden gennemføres der flere ændringer.

De gennemgående ture kommer til at køre gennem Busgaden, mens de ekstra ture, der indsættes morgen og eftermiddag, fortsat vil køre til og fra Rutebilstationen - og fra nord vil de fortsat køre via Kystvejen.

Desuden indsættes der laventré-busser på alle afgange. Det betyder, at bussen ikke skal holde så længe ved stoppestederne, fordi det er hurtigere at komme af og på. Ændringen betyder, at cykler ikke længere kan medbringes.

Endelig bliver der fri ind- og udstigning ad alle døre, hvilket også er med til, at bussen kan komme hurtigt videre fra stoppestederne.

Det betyder, at kunderne ikke længere skal vise deres billet eller kort til chaufføren, når de stiger på bussen. I stedet bliver der gennemført billetkontroller af G4S-kontrollører, ligesom i bybusserne i Aarhus.

Rute 100 i Busgaden

Søndag 11. august begynder Rute 100 at benytte Busgaden i Aarhus.

Forholdene på Rute 100 kommer i høj grad til at ligne bybusserne i Aarhus. Men der er nogle forskelle, som kunder skal vænne sig til:

I Busgadeforløbet standser bussen kun på Klostertorvet af hensyn til køretiden, og fordi der skal være plads til bybusserne. Før og efter Busgaden stopper Rute 100 kun ved henholdsvis Park Allé/Banegårdspladsen og Nørreport/Nørregade.

I modsætning til bybusserne i Aarhus vil der ikke være billetautomater i busserne på Rute 100. Enkeltbilletter kan fortsat købes med kontanter hos chaufføren.

Den eneste undtagelse er på Klostertorvet. På Klostertorvet opstiller Midttrafik to billetautomater ved stoppestederne, hvor kunderne kan købe billet med betalingskort.

Løsningen på Klostertorvet skyldes, at bussen skal hurtigt videre fra stoppestedet af hensyn til bybusserne. Det har kun betydning for de kunder, der køber billet med kontanter i bussen. I stedet kan kunderne købe en billet på Klostertovet med betalingskort eller bruge Midttrafik app.

Annonce

Busgade fra 1971

Indvielsen af Busgaden i november 1971 blev overværet af flere tusinde borgere.

Ifølge Aarhus Stiftstidendes arkiv kørte den sidste sporvogn afskedstur sent på aftenen. Orla Hyllested og Olav P. Christensen var på forperronen i sporvognen, og der blev undervejs til remisen kastet fyrværkeri ud på ruten. Busgaden var egentlig forbeholdt bybusser. Men i 2003 blev der indledt et forsøg, så taxaer også måtte køre i Busgaden. Forsøget blev efterfølgende gjort permanent. I 2004 fik Aarhus endnu en busgade. Den nye busgade forbinder byens første af slagsen - ved Telefontorvet - med den næste, Emil Vetts Passage, bag om Magasin.

De regionale blå busser har store problemer med at overholde køreplanerne i den tætte trafik i Aarhus. Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Endnu en skoleelev er smittet med corona: 32 børn og seks medarbejdere sendt hjem

Aarhus For abonnenter

Borgerlige partier sikrer festugen: Lad os ikke styre af frygt

Aarhus

30-årig dømt for at sætte ild til overbos lejlighed: - Et rent held at ingen kom til skade

Annonce