Annonce
Debat

Banegraven: Overdæk den og giv plads til kollektiv transport

"Tog, letbane, BRT-busser, shuttlebusser, fjern- og bybusser, taxaer mv. – og bilister fra de underjordiske parkeringsanlæg – kan mødes her. Og området skal udformes, så det er nemt, også for ældre og gangbesværede, at skifte mellem de forskellige kollektive transportformer", foreslår Svend B Carstensen om banegraven. Arkivfoto: Kim Haugaard
Annonce

DEBAT: Den kollektive transport bliver aldrig attraktiv, hvis det ikke er let og hurtigt at skifte mellem de forskellige former. Derfor skal banegraven overdækkes.

Debatten om overdækningen banegraven flyder over med "automat-kommentarer" for og imod. Skyklapperne er skruet forsvarligt på og fokus kun rettet mod det nu skitserede forslag. Alt eller intet.

Hvad med at tænke i, hvad det er, vi ønsker os af området? Jeg ønsker, at det skal fungere som et område, hvor man nemt kan skifte mellem de forskellige kollektive transportformer, som mødes her. Et centrum for al personmobiliteten i byen. Og fra oplandet. Hurtigt at komme ind til – og videre fra igen. Og i samspil med de mange nye og befolkningstætte bydele, som skyder op i øjeblikket - Ø'en, havnefronten, Sydhavnen, det nye færgeleje, Kongelunden, det nye stadion, Friheden, Eskelunden mv. Uden, at det hele sander til i private biler.

Tog, letbane, BRT-busser, shuttlebusser, fjern- og bybusser, taxaer mv. – og bilister fra de underjordiske parkeringsanlæg – kan mødes her. Og området skal udformes, så det er nemt, også for ældre og gangbesværede, at skifte mellem de forskellige kollektive transportformer.


Overdæk nu banegraven og gør området, sammen med banegården, til et stort, flot og effektivt centrum, som er let at komme til for alle.


Dét kræver plads. Og den plads er der ikke i øjeblikket. MEN den kan etableres med en overdækning af banegraven, hvis man – byrådet - sørger for den rette planlægning og udformning. Selvfølgelig kan det dét! Desuden skal der være god plads til cykelparkeringen. Dertil kommer løbehjulene, delecyklerne mv., og der vil sikkert komme endnu flere små smarte el-køretøjer, som er oplagte at bruge i byen.

En opsamlingsplads til shuttlebusser/BRT-busser må der være plads til, fordi store arrangementer i byen, f.eks. koncerter i Friheden, highend fodboldkampe på stadion, events på Eskelunden, kræver hurtig og effektiv flytning af mange mennesker på kort tid.

Et eller to større parkeringsanlæg, som er let at komme ind på fra de store indfaldsveje, placeret i udkanten af byen. Herfra skal der være hurtige transportmuligheder videre til banegården, f.eks. med letbane eller BRT-busser. Shuttlebusser ved store events.

Mange af os holder af at cykle. Og flere kommer til. Gør det let at få sin cykel med i alle de kollektive transportformer. Mange bilister kunne gøre det samme – tag cyklen med, evt. en foldemodel, og kom nemt videre.

Gør det i det hele taget let at komme videre med de muskelbårne transportformer – gang, cykel, løbehjul, skateboard osv. - med gode brede gang- og cykelstier ud i alle retninger fra banegården. Det er både sundt - og godt for klimaet.

Så overdæk nu banegraven og gør området, sammen med banegården, til et stort, flot og effektivt centrum, som er let at komme til for alle. Og hvorfra man kan vælge en vifte af muligheder for at komme videre.

Et konkret bud på hjertet i Aarhus. What's not to like?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Ifølge medie tilbageholdt Heunicke også oplysninger om minksmitte

Aarhus

Dagens corona-tal i Aarhus: Et skridt frem søndag og et tilbage mandag

Annonce