Annonce
Debat

Banegraven: Vi mangler hensynet til byens fortid eller fremtid

"Visionen er god, men planen kan slet ikke opfylde visionen. Forslaget er nemlig et totalt fravær af åndehuller, plads og bygninger, der har respekt for Aarhus' fortid og har visioner for byens fremtid. I stedet har vi fået et projekt, der sender Frederiksbjerg i isolation bag en betonmur", skriver Jan Ravn Christensen og Thomas Medom. Arkivfoto: Kim Haugaard

DEBAT: For tiden er der heftig debat om overdækningen af banegraven i Aarhus. Fortalere for projektet mener, at det er en historisk mulighed for at binde byen tættere sammen og integrere Frederiksbjerg i midtbyen.

Visionen er god, men planen kan slet ikke opfylde visionen. Forslaget er nemlig et totalt fravær af åndehuller, plads og bygninger, der har respekt for Aarhus' fortid og har visioner for byens fremtid. I stedet har vi fået et projekt, der sender Frederiksbjerg i isolation bag en betonmur.

De nuværende planer indeholder højhuse, der er så store, at de vil stikke op i Aarhus' skyline og flere steder fjerne udsigten til Regnbuen, rådhuset og domkirken. Den nye bydel vil tårne sig op over handelskvarteret ved Jægergårdsgade og skygge for Hallssti og Kriegersgade.

Annonce


De foreliggende planer peger i en retning, som de færreste århusianere ønsker for byen. Derfor vil vi opfordre Radikale Venstre, Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti og Venstre til fornuft og trække deres støtte til et projekt, der er spændt så hårdt for økonomisk, at det ikke kan integreres i Aarhus på ordentlig vis.


Vi er bange for, at man isolerer Frederiksbjerg bag en betonmur i stedet for at integrere Frederiksbjerg i resten af byen.

Samtidig er der præsenteret et projekt, der både vil presse skolekapaciteten og klimaet ganske markant.

Den manglende respekt for Aarhus' fremtid ses på flere punkter. Man ønsker at etablere en parkeringskælder med plads til 500-700 biler i den nye bydel. Midtbyen er allerede stærkt presset af den nuværende trafik og har ikke brug for en masse ekstra biler. Derudover er etableringen af en parkeringskælder i midtbyen stik imod intentionerne om at få færre biler i Aarhus.

Lige så lidt har man tænkt sig om, når man ikke har anvist, hvor de 500 børn i den nye bydel skal gå i skole. Frederiksbjerg Skole er i forvejen fyldt til bristepunktet.

De foreliggende planer peger i en retning, som de færreste århusianere ønsker for byen. Derfor vil vi opfordre Radikale Venstre, Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti og Venstre til fornuft og trække deres støtte til et projekt, der er spændt så hårdt for økonomisk, at det ikke kan integreres i Aarhus på ordentlig vis.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Guide til Michelin-kokkenes favorit spisesteder i Aarhus: Her tager vi hen i vores fritid

Danmark

Fredagens coronatal: Færre smittede - flere indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
AGF

Kommentar: Top seks er fortsat inden for det muliges rige for AGF, men status quo efter 1-1 mod Silkeborg har ikke ligefrem gjort sagen nemmere at løse

Aarhus For abonnenter

Frustrationer står i flammer: Ulovlig strejke og trussel om masse-opsigelser på hospitalet i Skejby

Debat

Ironi kan forekomme: Vores millionby savner da et højhus ved Møllestien?

Debat For abonnenter

Stiften mener: Sygeplejerskerne har fat i den lange ende

DGI til foreninger med coronatvivl: Hold gang i idrætten

AGF For abonnenter

Karakterbogen: Tre AGFere spillede over par mod Silkeborg - to leverede en decideret ringe indsats

Debat

Det er tid til at sikre sundhed og foreningssport i Aarhus: Kære politikere, I risikerer, at lokale ildsjæle brænder ud

Alarm 112

Voldsomt uheld i Aarhus: Bilist ramt af bus

Heunicke havde håndskrevne noter fra nøglemøde med i Minkkommission

AGF

Det var da i grunden en kamp, AGF skulle have vundet, men som de reelt ikke fortjente at vinde

Aarhus For abonnenter

Bor I her? Mette og Philip har lavet interiørbutik i en lejlighed

AGF

AGF-målmand var ved at eksplodere: - De løb jo bare rundt om os

Annonce