Annonce
Debat

Banegraven: Vi mangler hensynet til byens fortid eller fremtid

"Visionen er god, men planen kan slet ikke opfylde visionen. Forslaget er nemlig et totalt fravær af åndehuller, plads og bygninger, der har respekt for Aarhus' fortid og har visioner for byens fremtid. I stedet har vi fået et projekt, der sender Frederiksbjerg i isolation bag en betonmur", skriver Jan Ravn Christensen og Thomas Medom. Arkivfoto: Kim Haugaard

DEBAT: For tiden er der heftig debat om overdækningen af banegraven i Aarhus. Fortalere for projektet mener, at det er en historisk mulighed for at binde byen tættere sammen og integrere Frederiksbjerg i midtbyen.

Visionen er god, men planen kan slet ikke opfylde visionen. Forslaget er nemlig et totalt fravær af åndehuller, plads og bygninger, der har respekt for Aarhus' fortid og har visioner for byens fremtid. I stedet har vi fået et projekt, der sender Frederiksbjerg i isolation bag en betonmur.

De nuværende planer indeholder højhuse, der er så store, at de vil stikke op i Aarhus' skyline og flere steder fjerne udsigten til Regnbuen, rådhuset og domkirken. Den nye bydel vil tårne sig op over handelskvarteret ved Jægergårdsgade og skygge for Hallssti og Kriegersgade.

Annonce


De foreliggende planer peger i en retning, som de færreste århusianere ønsker for byen. Derfor vil vi opfordre Radikale Venstre, Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti og Venstre til fornuft og trække deres støtte til et projekt, der er spændt så hårdt for økonomisk, at det ikke kan integreres i Aarhus på ordentlig vis.


Vi er bange for, at man isolerer Frederiksbjerg bag en betonmur i stedet for at integrere Frederiksbjerg i resten af byen.

Samtidig er der præsenteret et projekt, der både vil presse skolekapaciteten og klimaet ganske markant.

Den manglende respekt for Aarhus' fremtid ses på flere punkter. Man ønsker at etablere en parkeringskælder med plads til 500-700 biler i den nye bydel. Midtbyen er allerede stærkt presset af den nuværende trafik og har ikke brug for en masse ekstra biler. Derudover er etableringen af en parkeringskælder i midtbyen stik imod intentionerne om at få færre biler i Aarhus.

Lige så lidt har man tænkt sig om, når man ikke har anvist, hvor de 500 børn i den nye bydel skal gå i skole. Frederiksbjerg Skole er i forvejen fyldt til bristepunktet.

De foreliggende planer peger i en retning, som de færreste århusianere ønsker for byen. Derfor vil vi opfordre Radikale Venstre, Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti og Venstre til fornuft og trække deres støtte til et projekt, der er spændt så hårdt for økonomisk, at det ikke kan integreres i Aarhus på ordentlig vis.

Annonce
AGF For abonnenter

David Nielsen rystede posen, men målene kommer stadig ikke af sig selv

Danmark

Søndagens coronatal: 893 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
AGF

David Nielsen efter systemskifte: - Vores måde at spille på døde da vi ikke kunne gå videre mod et hold som Larne

AGF For abonnenter

Karakterbogen: Nye AGFere imponerede mest i Randers-nederlag

Aarhus

Lars har seks fadølshaner i køkkenet med sit eget øl: Vi brygger nok 400 liter øl om året

AGF

Den nye svenske back imponerede fra start otte dage efter skiftet til AGF: - Det går meget hurtigere her

AGF For abonnenter

AGF har blot vundet tre ud af de seneste 20 kampe - det kan man godt kalde for en krise

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Et konservativt blik på sundhedsområdet: Vi må forlange læger nok og behandling til tiden

Byudvikling

Historien om Aarhus' mest ubrugelige 'strand': Hvorfor er den knoldet som en pløjemark - og skal den blive ved med det?

Sport

Se triumfen i billeder og video: Rindoms vilde rutsjebanetur endte med guld

Aarhus

Søndagens coronatal: Svagt faldende smittetal, men Aarhus og Samsø ligger stadig tårnhøjt på incidensbarometeret

Aarhus For abonnenter

Så klip dog den hæk! Husejere får besked i øjeblikket - og det kan blive dyrt blot at kigge den anden vej

Sport

Genlæs livebloggen: AGF gør en skidt uge værre med nederlag til Randers

Annonce