Annonce
Aarhus

Bankerne er blevet sikre: Ikke et eneste bankrøveri i to år

Dette syn er en saga blot. Modelfoto: Colourbox

Antallet af bankrøverier er på landsplan faldet markant over de seneste 10 år - det samme ses i Østjylland, hvor der ikke har været et eneste de seneste to år.

ØSTJYLLAND: Nævn ordet bankrøver - og de fleste af os får et grynet billede fra et overvågningskamera frem på nethinden. Vi ser en mand, en pistol og onde øjne over et tildækket underansigt.

Men noget tyder på, at det er slut med den slags billeder, for en gennemgang af politiets statistikker viser, at antallet af bankrøverier er faldet markant på landsplan, og i Østjylland er denne kriminalitetsform forsvundet helt de seneste to år.

I 2012 var der 16 bankrøverier i Østjyllands politikreds, et tal der faldt til tre bankrøverier i 2014, og i 2017 samt 2018 har der ikke været et eneste.

Ifølge Finans Danmark, der er bankernes interesseorganisation, er den største gevinst ved faldet i antallet af bankrøverier, at de ansatte i banken og kunderne nu langt mere sjældent udsættes for den voldsomme oplevelse, som et bankrøveri kan være.

- Faldet i antallet af bankrøverier skyldes et vedholdende og koncentreret arbejde i bankerne på at højne sikkerheden og beskytte både ansatte og bankens værdier. Udover arbejdet med at højne sikkerheden, så har danskernes stigende brug af elektroniske betalinger også mindsket behovet for kontanter. Ved fortsat at udvikle nye betalingsløsninger, kan vi fastholde udviklingen væk fra kontanter - less cash, less crime, lyder det fra Finans Danmark.

Annonce
Illustration: Nex

Fra bankrøverier til gaderøverier

At bankrøveren efterhånden er en uddød race, er der ifølge Østjyllands Politi flere årsager til.

- Det skyldes overvejende, at bankerne er blevet sikret så godt. Der er kommet langt flere kontantløse filialer, og samtidig er der installeret forsinkelser på systemer, når der skal udbetales store beløb. Så enten skal man bestille de store beløb, inden man henter dem, eller der går x antal minutter, før kasserne åbner. På den måde er sikkerheden blevet langt bedre, og det er gode nyheder for de mange bankmedarbejdere. For det har tidligere helt sikkert været en stor belastning for de, der sad ved kassen, siger politikommissær Arne Nørgaard Mikkelsen fra berigelsesafdelingen hos Østjyllands Politi.

I takt med det forsvindende antal bankrøverier så Østjyllands Politi en kort overgang en stigning i boks-sprængninger blandt andet i Odder og på Djursland, men efter politiet i 2016 fik fanget gruppen bag de mange boks-sprængninger, er de også stoppet med at optræde i statistikken.

- Sikkerheden uden for bankerne er jo også blevet bedre, og det har gjort det besværligt for tyvene med den øgede videoovervågning. Derudover kan man sige om boks-sprængningerne, at det ikke er noget, der kommer tæt på bankmedarbejderne på samme måde, som et røveri gør, siger Arne Nørgaard Mikkelsen, der fortæller, at Østjyllands Politi stadig kaldes ud til røverier, men så er det enten kioskrøverier eller røveri på gaden.

Illustration: Nex

- Vi har set, at nogle røverier i dag er flyttet ud på gaden. Berusede mennesker på vej hjem fra byen bliver passet op og truet til at overføre et større beløb fra mobilepay på telefonen eller bliver tvunget til at hæve et større kontantbeløb på deres kort, siger politikommissæren, der derfor råder til, at man viser agtpågivenhed i nattelivet og helst går to eller flere sammen.

- Skulle man være uheldig at blive passet op på gaden, så tag benene på nakken og søg mod en gade, hvor der er mange mennesker. Og ring så til politiet, og sørg for at få spærret dit kort.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce