Annonce
Aarhus

Basarens største supermarked er nu mere økologisk end etnisk

Butikschef Mustafa Demirezen lærte ejeren af Kilic Marked at kende for cirka 25 år siden. Det blev afgørende for hans arbejdsliv. Foto: Axel Schütt
Kilic i Bazar Vest har skabt sig en niche med økologi og glutenfri og allergivenlige varer.

AARHUS: Da Bazar Vest åbnede i 1996, var den orientalske købmandsbutik Kilic en af butikkerne, ejet og drevet af Mustafa Kilic og med Mustafa Demirezen som en af de faste ansatte.

De sidste mange år har 47-årige Mustafa Demirezen haft ansvaret for butikken - mens ejeren, der i dag har fået to af sine brødre med, har travlt med det engrossalg, han fik gang i fra 2004 og fik stor succes med.

Varemærket Kilic sælges i dag i syv lande og i store danske supermarkedskæder.

Engrossalget er i dag udskilt i firmaet Megafood, der har speciale i etniske dagligvarer af høj kvalitet og høj fødevaresikkerhed. Megafood har et sortiment på 1.800 forskellige produkter, heraf er over 600 firmaets eget mærke, Kilic.

Imens har Mustafa Demirezen udviklet Kilic Marked i Bazar Vest til nye nicher og kundegrupper.

Annonce

BAZAR VEST

I en serie artikler går vi ind bag facaden på forskellige miljøer i Aarhus. Vi er nået til Bazar Vest. Vi har besøgt centret en morgen før åbningstid, og i de kommende dage taler vi med flere af personerne bag butikkerne og restauranterne.

Serien er støttet af Aarhuus Stiftidendes Fond.

Tilpasset nyt marked

- I den gamle basar åbnede vi i en lille butik. Da basaren blev udvidet i 2003 blev der bygget en stor butik direkte til os, og det er gået godt. I gamle dage solgte vi mest etniske varer fra Tyrkiet og Orienten. Det var varer, som de færreste danskere kendte. Men i de 23 år, der er gået, siden basaren åbnede, er spisevanerne ændret meget. Mine børn spiser mange traditionelle danske retter, og danskere spiser falafel og henter inspirationer til mad med hjem, når de rejser rundt i verden, siger Mustafa Demirezen.

Det har smittet af på Kilic Marked i basaren.

Kilic-produkterne er pakket i Danmark i emballage, der nu har dansk tekst.

Og i takt med, at etniske butikker i dag finder over stort set hele Danmark, og danske supermarkeder har taget mange af varegrupperne ind, har Kilic Marked i Bazar Vest tilkæmpet sig en ny profil. Det handler om økologi og glutenfri og allergivenlige varer. Og salg af kvalitetsmærket Aurion, firmaet med speciale i biodynamiske og økologiske råvarer.

- Vi har udviklet butikken efter kundernes ønsker, og vi har i dag 2.000 økologiske varenumre. Mange kendte varemærker sælger vi 35-38 procent billigere end normalt, og vi sælger meget, siger han.

Som trækplastre har butikken hver uge nye supertilbud i et spotmarked i basargaden.

Butik med busreklamer

Mustafa Demirezen er meget lydhør for kundernes ønsker.

- Er kunderne ikke tilfredse med vores vareudbud, så udskifter vi varerne. Vores omstilling har givet flere og flere faste kunder, og for nylig har vi annonceret sammen med basaren på busreklamer, siger Mustafa Demirezen.

Han har et ret præcist billede af kunderne. 25-30 procent har anden etnisk baggrund, omkring 75 procent er danske.

Kilic Marked, der er det største dagligvaresupermarked i Bazar Vest, har succes med nye varegrupper. Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce