Annonce
Sport

Bears' fantastiske Europa-sæson: Det begyndte med en knust bilrude og et spark til en russisk stol

Jaye Crockett dunker mod Le Portel. Arkivfoto: Kim Haugaard

Bakken Bears spiller onsdag sin 20. kamp i Europa i denne sæson. Fra bjørneflokken lyder det, at sæsonen har været et eventyr. Stiften har været med hele vejen til semifinalen, fra overtidssejren i Frankrig til tur i Benficas spillerbus i Lissabon.

Basketball: Efter at have tænkt sig om et par sekunder, begynder Adama Darboe at fortælle om overtidssejren i Frankrig mod Le Portel.

- Det er nok altid den seneste oplevelse, man husker bedst. Hvor det lykkedes os at gå videre på en meget svær hjemmebane i en fantastisk kulisse. Vi sluttede kampen med at juble sammen med 15 supportere, der var taget med fra Danmark. Det var en fantastisk oplevelse, som jeg altid vil huske tilbage på, siger Bears-guarden direkte adspurgt om den største oplevelse af de mange i løbet af denne sæsons FIBA Europe Cup.

Og det er jo meget naturligt, at oplevelsen for mindre end en måned siden står klarere i hukommelsen end de første kampe tilbage i september.

Så lad os hjælpe Bears-truppen og alle andres hukommelse lidt på vej.

Bakken Bears' nu historiske Europa-eventyr begyndte for snart et år siden.

Sportsdirektør Michael Piloz havde planlagt sin sommerferie således, at han kunne køre en smuttur fra poolkanten i Valencia til Mies i Schweiz, hvor lodtrækningen til Champions League-kvalifikationen fandt sted.

Bjørnene var som danske mestre i første omgang kvalificeret til den store af FIBAs turneringer, men sportsdirektøren ankom langt fra lige så stilsikkert, som han havde håbet.

Han fik nemlig knust en bilrude, ikke bare én men to gange, på ferien i Spanien. Og samtidig forsvandt hans mobiltelefon ud på hælermarkedet på den iberiske halvø.

Så Michael Piloz ankom til lodtrækningen med plexiglas og gaffatape som bilrude og han måtte reportere om lodtrækningen til kollegaer og presse via Skype-opkald på sin computer. Han havde ellers inddraget sønnens telefon til formålet, men alverdens moderne godkendelses-procedurer forhindrede dén finte.

Annonce
Tony Bishop kæmper om rebounden mod Mornar Bar. Arkivfoto: Flemming Krogh

Snydt i Rusland

Det startede altså lidt tungt for bjørnene, og det blev ikke bedre af, at de tabte sammenlagt til Donar Groningen i Champions League-kvalifikationen på trods af en sejr på udebane.

Hollænderne tabte i øvrigt selv i tredje kvalifikationsrunde og er nu endt i den modsatte semifinale end Bakken Bears i Europe Cup. Sådan er selv basketverdenen så lille.

Bears måtte i gang med den mindre turnering i Europa, men her deltager stadig hold med budgetter langt større end århusianernes.

For eksempel Avtodor Saratov fra Rusland, der gør sig i den prominente VTB-liga i Østeuropa.

Danskerne så russerne som den sværeste modstander i det første gruppespil, men med 15 sekunder igen var pelsdyret fra Aarhus ved at snyde den russiske bjørn.

Bagud med ét point stjal DeVaughn Akoon-Purcell et indspil som Tony Bishop senere konverterede til to point. Men spillet blev kaldt tilbage - til stor undren for Bears-staben. I stedet scorede hjemmeholdet og vandt kampen.

Det fik head coach Steffen Wich til at losse til et par stole uden for omklædningsrummet, mens sportsdirektør Michael Piloz ikke kunne skjule sin skuffelse over for Århus Stiftstidende.

- Jeg er stadig for deprimeret til selv at se videobilleder af hændelsen, men de, der har set den, siger at DeVaughn ikke lavede en fejl.

- Det er pisseærgerligt, at vi ikke kunne holde den hjem. De slog et Champions League-hold med mere end 30 point forleden, og det er ikke sikkert, at vi nogensinde får chancen for at slå sådan et hold igen i Rusland.

Og nej, det er ikke sikkert, at Bears får sådan en chance igen, men det må alligevel have lunet, at russerne blev besejret med 12 point i Aarhus en måned senere.

På trods af nederlaget i den første kamp kvalificerede Bears sig til turneringens andet gruppespil i næstsidste runde.

På udebane i Portugals hovedstad Lissabon blev et halvtamt mesterhold fra Benfica besejret, men hvad kampen ikke havde af kvalitet havde oplevelsen i Lissabons gader, hvor Bears blev fragtet i den berømte klubs holdbus, som blev tiljublet mange gange af indbyggere i Portugals hovedstad, der givetvis troede, de hilste på byens berømte og fodboldhold og ikke Chris Christoffersen og kompagni, der blev fragtet fra hotel til træningshal.

DeVaughn Akoon-Purcell er topscorer for Bakken Bears i Europe Cup. Arkivfoto: Kim Haugaard

Brusehovedet i Minsk

I næste gruppespil havde Bakken Bears heldet med sig eller kendte sin besøgelsestid - alt efter temperament.

I fire af de første fem kampe i gruppespillet blev to vundet efter overtid og to vundet med henholdsvis ét og fire point.

Kort før jul var Nicolai Iversen og resten af Bears-truppen i Hviderusland for at møde Tsmoki Minsk.

Et sted, hvor de fire år forinden havde tabt med 38 point og var blevet tilbudt "massage" på værelserne. Men der var mere klasse over oplevelsen i Minsk denne gang, hvor hotellet var blevet opgraderet og brusehovedet var så stort, at der stadig fortælles historier om det i Bears-truppen.

Også på banen var oplevelsen en anden, da århusianerne vandt med ét point og fik en flyvende start på andet gruppespil.

Svendestykket

De to kampe mod montenegrinske Mornar Bar vil blive snakket om i mange år i Vejlby-Risskov Hallen.

Begge kampe vandt Bears efter overtid, og især DeVaughn Akoon-Purcells scoring i hjemmekampen med 0,4 sekunder var en opvisning i atletiske evner og spændingsopbygning på meget højt niveau.

Sejren i Montenegro sikrede Bears videre kvalifikation til 1/8-finalen, og det bliver nedskrevet som en af de helt store milepæle i klubbens historie.

- Det er helt vildt! Vi mødte et hold, som efter i dag har tabt to af deres seneste 11 kampe - og de møder altså topeuropæiske hold - og det er de to gange, de har mødt os. At vi vandt efter overtid er jo kun med til at forbedre oplevelsen.

- Den her sejr er vores svendestykke. Ét er, at vi vandt de tre første kampe. Det er en stor præstation med vores målestok. Og så tabte vi i onsdags i Aarhus og stod med to udekampe. Dem kunne vi sagtens have tabt og stadig været tilfredse. Men dét at vinde hernede og gå videre på denne måde, det er et svendestykke for det her hold. Og nu må vi se, hvad det bringer. Ordet historisk kan man sagtens bruge her.

- Nu er der jo for alvor kun gode hold tilbage, og vi skal spille megagodt for at have en chance. Men det er hold, som også har grund til at respektere os, slog Michael Piloz fast.

Et broderskab

Og sportsdirektøren fik ret.

I 1/8-finalen fik det lettiske Champions League-hold Ventspils én på hatten på hjemmebane, hvor Bears vandt med 20 point og gjorde returkampen til en form sag.

Og så har vi arbejdet os frem til den seneste runde - kvartfinalen - og kampene mod Le Portel, der blev vundet efter et comeback og overtid i Frankrig.

Det var et højdepunkt i bred forstand. Men sejrene i sig selv er ikke højdepunktet for spillerne, fortæller anfører Nicolai Iversen.

- Højdepunkterne er jo i sidste ende processen. Det at være med til sådan noget her hver dag og gå op og ned ad hinanden. Som et hold. Det er dét, der er det fedeste. Sejrene er ovre stort set i det øjeblik, de er vundet. Dem kan man måske se tilbage på senere. Men det er noget andet at være en del af det her hver dag. Man får en slags broderskab. Og hvis du kan putte dét på flaske og sælge det til virksomheder, så ville du blive en rig mand. Vi har også haft et godt sammenhold de tidligere år, men det er exceptionelt godt i denne sæson, mener Iversen.

Onsdag spiller han og resten af Bears-truppen returkamp i Europe Cup-semifinalen mod Sidigas Avellino fra Italien.

Italienerne vandt med tre point i Italien.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce