Annonce
Sport

Bears forstærker sig med tidligere bøddel

Bakken Bears' nye point guard Nimrod Hilliard (11, i gult) har tidligere spillet en sæson i Horsens IC. Arkivfoto: Kim Haugaard
Den danske mester i basketball har taget konsekvensen af en hakkende sæsonstart og henter en amerikansk point guard, der tidligere har været en stor profil i Horsens IC.

BASKETBALL: Nogle gange skal der en enkelt brik til, før et puslespil åbner sig op og en masse andre brikker falder i hak.

Den brik håber Bakken Bears er Nimrod Hilliard, 26-årig point guard fra USA.

Klubben har knyttet ham til klubben uden at sende andre hjem i håb om, at spilfordeleren kan få bjørnemaskinen til at køre mere smurt.

Nuvel, Bakken Bears har blot tabt to kampe i denne sæson, men mere end ét nederlag er mange i deres verden. Desuden har spillet åbenlyst ikke fungeret som efterstræbt.

Og det er altså håbet, at Nimrod Hilliard er manden, der kan lime det hele sammen. Bears kender ham fra amerikanerens tid i Horsens IC i 2015-16-sæsonen hvor han var en stor del af, at østjyderne besejrede Bears i finalen og blev mestre.

- Vores håb er, at han kommer ind og løfter niveauet for hver enkelt spiller på holdet. Vi synes stadig, at vi har nogle rigtig fine brikker, men vi har lidt svært ved at få det til at fungere i lang tid sammen. Vi er meget sårbare og ustabile.

- Nimrod blev MVP i Horsens og tog bagefter til den næstbedste række i Tyskland. De seneste to år har han spillet i Sverige hvor han den ene år havde flest assists og det andet år blev topscorer og havde næstflest assits. Tilmed blev han kåret som MVP i sommer. Så han har i hvert fald et godt CV, konstaterer Michael Piloz, sportsdirektør i Bakken Bears.

Annonce

Nimrod Hilliard IV

  • Født: 12. februar 1993.
  • Højde og vægt: 183 cm og 79 kg.
  • Nationalitet: Amerikansk.
  • Position: Point guard.
  • Karriere: -2015 North Carolina Central (college). 2015-16 Horsens IC. 2016-17 Crailsheim Merlins (Tyskland). 2017-19 Borås Basket (Sverige).

Må spille i Europa

David Efianayi var inden sæsonen udset til at være point guard for Bakken Bears, men i de seneste kampe er han kommet ind fra bænken i en erkendelse af, at han ikke har levet op til rollen.

- Sidste år havde vi Tobin Carberry, der ikke er point guard, men som fungerede som det for os. I år har vi haft David, der ikke er point guard men har spillet pladsen. Det er en svær rolle som 22-årig når du skal noget andet end du er god til – fordi han er en god spiller. Men det har ikke været 100 procent vellykket.

- Adama Darboe (back-up point guard, red.) har spillet en rigtig god sæson, men han kan ikke spille 40 minutter i hver kamp, siger Michael Piloz.

Vil det sige, at I har været ude at lede efter en erstatning?

- Overhovedet ikke. Vi følger altid med i, hvad der sker. Og når vi spiller godt følger vi måske ikke helt så meget med som når vi ikke gør. Men vi har ikke skrevet rundt til agenter, at vi ledte efter en ny point guard.

- Men Nimrod blev tilbudt til os, og vi kender ham jo i forvejen og har gode referencer på ham som person. Men der er ikke tale om, at vi har været ude og røve en bank for at få det her til at hænge sammen. Vi har draget fordel af, at han var ledig på markedet.

Hvordan kan det være, at en spiller som ham – MVP i Sverige – ikke havde fået en kontrakt endnu?

- Jeg har spurgt både ham selv og hans agent til det og fik to forskellige svar. Hvis jeg skal opsummere det, har forventningerne fra en af dem til hvad en titel som årets spiller i Sverige kan bruges været for store. Det helt store tilbud, den ene part måske havde forventet, kom ikke, og så bliver man fanget i, at man så heller ikke var et større navn, som blev samlet op automatisk.

Nimrod Hilliard er ankommet til Danmark men har stadig ikke arbejdstilladelse. Derfor er han ikke med i lørdagens kamp på Amager.

- Men vi er lidt heldige, fordi vi har to udekampe i træk i Europa de næste uger, og for at deltage i dem behøver han ikke en arbejdstilladelse i Danmark, fortæller Michael Piloz.

Han, Hilliard og Bakken Bears skal til Ungarn onsdag for at møde Egis Körmend og Finland ugen efter for at møde Kataja.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Annonce