Annonce
Sport

Bears-træner: Cimbria bliver svære at have med at gøre i år

Adama Darboe og Bakken Bears havde større problemer end normalt mod naboerne fra Randers, der dog måtte overgive sig til sidst. Foto: Kim Haugaard
Randers Cimbria kan blive hovedudfordrere til Bakken Bears i denne sæson, vurderer Adama Darboe, efter at bjørnene med stort besvær besejrede naboerne onsdag.

BASKETBALL: Hvis en basketballkamp skulle bedømmes som matematikopgaver blev det i folkeskolen i halvfemserne, ville Bakken Bears for tiden få en godkendt karakter for udførelsen men et hævet øjenbryn i ordenskarakter.

Det er ikke lige kønt hele tiden, det de leverer. Men onsdag fik de i sidste ende besejret Randers Cimbria med 89-83 efter en kamp, hvor gæsterne var umulige at ryste af.

- Man skal passe på med at lukke sådan et hold ind i kampen. Det så vi senest mod Keravnos (i Champions Leauge-kvalifikationen, red.). Når dygtige hold får færden af, at de kan vinde, så kan der ske ting og sager.

- For at være helt ærlig, så er vi stadig lidt shaky efter kampen mod Keravnos. Det var en stor kamp som vi tabte på en meget ydmygende måde. Det gør stadig ondt. Det er ikke nogen undskyldning, men sådan er det bare.

- Derfor er vi stadig lidt i en opbygningsfase rent mentalt efter den kamp. Vi skal fokusere, omrokere og finde nye mål. Men vi slår et godt hold i dag, der spillede godt. Det skal vi huske, sagde Bears-point guarden Adama Darboe.

Annonce

Basketligaen

  • Bakken Bears - Randers Cimbria 89-83
  • Periodecifre: (20-16), (26-27), (18-23), (25-17)
  • Bears: Darko Jukic 26, Tylor Ongwae 15, Michel Diouf 13, Adama Darboe 12, Ryan Evans 12, David Efianayi 5, Chris Ortiz 4, Morten Sahlertz 2
  • Randers: Corey Silverstrøm 16, Josh Fortune 15, Brantley Bynum 15, Chris Nielsen 15
  • Rebounds: Bears 54, Randers 38
  • Tilskuere: 900 i Vejlby-Risskov Hallen

Randers har finalepotentiale

Randers Cimbria var ét af blot to hold, der formåede at besejre Bakken Bears i Basketligaen i seneste sæson.

Og Adama Darboe ser naboerne fra nord bygge på de præstationer, de leverede i seneste sæson:

- De er bedre end de var i sidste sæson. De har beholdt deres træner og nogle af spillerne, og så har de fået nogle gode skytter, der skyder uden licens. Og så har de selvfølgelig Chris Nielsen som vi ved, kan blive brandvarm.

- De er lave og de kan finde på at stille med fem skytter på samme tid, hvilket gør at vi blev lidt overmatchet. Det er et rigtig godt hold hvor harmonien lader til at være god. De bliver svære at have med at gøre i år.

De har ikke været i finalen siden 2014, tror du, de kan gøre det i år?

- Absolut. Jeg ser dem som en rigtig god kandidat. Sammen med os selv, selvfølgelig. Men Horsens, Næstved og Svendborg viser også tænder, og jeg tror faktisk, samtlige pro A-hold står skarpt til hinanden, sagde Adama Darboe.

Bakken Bears spiller næste gang fredag otte dage mod Ebaa.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce