Annonce
Aarhus

Beboere i naturperle fanget i E45-udvidelse: - Vejdirektoratet tænker på markfirben, men glemmer os og ådalen

E45 Motorvejen skal udvides for Aarhus med to spor, så der kører tre spor i hver side. Blandt andet på dæmningen ved Aarhus Ådal. I stedet for 70.000 biler i døgnet bliver gennemsnittet i fremtiden 100.000 biler på strækningen. Foto: Jens Thaysen
Hjælp os, lyder bønnen fra beboere til Aarhus Byråd. Vejdirektoratet vil udvide E45 fra fire til seks spor gennem Aarhus Ådal. Direktoratet vil ikke etablere støjværn, men vil jævne beboernes læhegn.
Annonce

AARHUS/ÅDALEN: 117 beboere omkring den naturskønne Aarhus Ådal, hvor E45-motorvejen skærer sig igennem, kommer nu med et nødråb til politikerne i Aarhus Byråd: Hjælp os!

Det sker i et åbent brev før byrådsmødet onsdag, hvor politikerne skal tage stilling til Vejdirektoratets VVM-undersøgelse om at udvide motorvejen med to spor til en seks-sporet motorvej, der efter beregningerne om få år vil have en belastning på 100.000 biler i døgnet mod nu 70.000.

Beboerne fra de omkringliggende små byer Gl. Harlev, Skibby, Ormslev Stationsby Åbo og andre har med skræk læst om Vejdirektoratets planer. Beboerne mener ikke, at Vejdirektoratet i de foreløbige undersøgelser tager hensyn til hverken dem eller miljøet, når motorvejen udvides kraftigt.


Politikerne må være en højere instans end Vejdirektoratet

117 beboere, hvor E45 krydser Aarhus Ådal


De mener modsat, at det på borgermødet 10. september, da udvidelsen var på dagsordenen, kom frem, at Vejdirektoratet tager mere hensyn til markfirben.

- Vejdirektoratet oplyste med stor glæde, at man i anlægget har taget hensyn til en skråning med markfirben. Det glæder os, skriver beboerne til byrådet.

- Den hensyntagen vil vi hermed opfordre til bliver udbredt til borgerne og hele den værdifulde natur omkring Aarslev Engsø og Åbo Skov i Aarhus Ådal, lyder det.

Annonce

Vejdirektorat vil hive læhegn ned

Beboere og lodsejere i området lavede for en snes år siden, da motorvejen blev etableret, for egen regning læhegn.

Dem vil Vejdirektoratet nu hive ned i forbindelse med udvidelsen af motorvejen, hvis trafik og belastning er seks-syv gange højere, end den er beregnet til.

VVM-undersøgelsen, der skal danne grundlag for udvidelsen, har ikke tænkt støjdæmpning eller -hegn ind, som man kender det fra Gudenåen ved E20 Motorvejen.

Beboerne mener, at det ud over dem selv vil få katastrofale følger og gener for de tusindvis af århusianere, som benytter de rekreative områder Aarslev Engsø og Åbo Skov. Og store følger for naturområderne selv.

- Politikerne må være en højere instans end Vejdirektoratet, og de kan stille sig selv spørgsmålet: Hvilke miljømæssige krav ville man i dag stille, hvis der skulle anlægges en seks-sporet motorvej gennem et naturområde, lyder det som oplæg til byrådsmødet.

Annonce

Vil have støjværn

Beboernes opråp til de århusianske politikere er klart:

De skal af Vejdirektoratet kræve i sit høringssvar til VVM-undersøgelsen, at der bliver støjafskærmning på begge sider af E45s krydsning af Aarhus Ådal, hvor den 10 meter høje dæmning i sin tid blev etableret til motorvejen.

Samtidig ønsker beboerne, at der anvendes støjdæmpende asfalt på den nye version af E45, skriver de 117 underskrivere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bakken Bears

Stort corona-udbrud i Bakken Bears: Over halvdelen af truppen testet positive

Annonce