Annonce
Aarhus

Beder-Bering Vejen: Nu ligger linjeføring fast

Socialdemokratiet har besluttet sig for den linjeføring af Beder-Bering Vejen, der løber så tæt på anlægsgartner Hans I. Hansens ejendom, at han skal eksproprieres. Foto: Axel Schütt

Socialdemokratiet afviser at undersøge alternativ linjeføring. Skuffet anlægsgartner kan imødese ekspropriation.

TRANBJERG: Anlægsgartner Hans I. Hansen kan godt begynde at se sig om efter et andet sted at drive virksomhed. Til foråret bliver hans ejendom eksproprieret.

Indbyggerne i landsbyen Enslev kan til gengæld glæde sig over, at de slipper for at få en vej i baghaven.

Socialdemokratiet har - langt om længe - besluttet sig for hvilken linjeføring af Beder-Beringvejen, partiet foretrækker.

Og Socialdemokratiet foretrækker den oprindelige linjeføring.

Dermed forkaster Socialdemokratiet den alternative linjeføring, der ville have sparet fire ekspropriationer.

Blandt dem Hans I. Hansens ejendom på Ingerslevvej et par kilometer vest for Tranbjerg.

Her bor han. Og her driver han sit anlægsgartneri, Garden Works, med 20 ansatte.

Annonce
Socialdemokratiets valg af linjeføring kan kun vække jubel i Enslev. Den lille landsby ved Tranbjerg slipper for at få Beder-Bering Vejen i baghaven. Foto: Axel Schütt

- Hvad skal jeg stille op

- Jeg har fået at vide, at jeg skal eksproprieres til maj. Men jeg ved faktisk ikke, hvad jeg skal stille op. Sandsynligvis må jeg flytte ud af kommunen. Her er ejendomspriserne høje, og jeg har investeret alt, hvad jeg ejer og har, i mit firma, siger Hans I. Hansen.

Han er "chokeret" over Socialdemokratiet.

- De er jo vendt på en tallerken, siger Hans I. Hansen.

Enhedslistens Keld Hvalsø er både formand for teknisk udvalg og manden bag forslaget om at få den alternative linjeføring undersøgt.

Han undrer sig også over Socialdemokratiet.

Indenfor byggelinje

Årsagen er, at partiets medlem af teknisk udvalg, Ango Winther, på byrådsmødet torsdag 13. september bad om endnu en behandling i teknisk udvalg.

Ango Winther havde nemlig nogle spørgsmål, han gerne ville have svar på.

Svar på spørgsmålene fik Ango Winther på teknisk udvalgs møde i mandags.

- Jeg har svært ved at forstå Socialdemokratiet. Jeg er i tvivl om, hvad de skulle have haft af besparelser for at sige, at de gik med til en undersøgelse af den alternative linjeføring. Jeg følte mig rimeligt overbevist om, at de som minimum ville gå med til at undersøge alternativet. Nu virker det, som om de blot sendte forslaget tilbage på skrømt, siger Keld Hvalsø.

Det afviser Ango Winther dog.

- Det har været meget vigtigt for mig at få undersøgt, om den nye vej kom til at løbe indenfor den oprindelige byggelinje. Der har været tegninger, der viste, at den lå indenfor. Andre at den lå udenfor. Men vi kan nu konstatere, at den 100 procent ligger uden for byggelinjen. Og det vil betyde en ny VVM-screening, siger Ango Winther.

Han er også betænkelig ved, at den alternative linjeføring går gennem fredsskov. Han har også noteret sig protesterne fra landsbyen Enslev.

Usikker besparelse

Repræsentanter for Enslev har sammen med Hans I. Hansen haft foretræde for teknisk udvalg.

- Det er også usikkert, hvor mange penge, der er at spare ved at vælge den alternative linjeføring. Fordelene ved at flytte vejen er simpelthen ikke så store, som man troede, siger Ango Winther.

I teknisk udvalg stemte Keld Hvalsø, Liberal Alliance og Alternativet for at få foretaget en undersøgelse af den alternative linjeføring af Beder-Bering vejen.

Sagen behandles i byrådet onsdag aften. Venstres rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek, har for længst meldt ud, at han ikke ønsker at skabe ny usikkerhed om linjeføringen. Og at han af den grund ikke ønsker nogen undersøgelse af andre linjeføringer.

Dermed er der flertal for at holde sig til den linjeføring, der betyder ekspropriation for Hans I. Hansen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Derfor fejrer vi luciadag

Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Aarhus

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

Annonce