Der bliver ikke klappet i hænderne syd for Aarhus over letbane-direktørs plan om at nedlægge stoppesteder mellem Aarhus og Odder.
Han tænker da vist mere som en jernbane-mand end en lokalbane-mand.
Sådan tænkte Jørgen Friis Bak, formand for Fællesrådet for Beder, Malling og Ajstrup, da han havde sundet sig efter læsning af Århus Stiftstidendes torsdagsudgave.
Så mange stiger af og på
Odderbanen har i alt 16 mellemstationer. Så mange passagerer steg i løbet af en gennemsnitlig uge i tredje kvartal 2015 af og på hver station:
Kongsvang: 619
Viby J: 4243
Rosenhøj: 1778
Øllegårdsvej: 707
Gunnar Clausensvej: 1940
Tranbjerg: 1837
Nørrevænget: 739
Mølleparken: 1186
Mårslet: 3619
Vilhelmsborg: 271
Beder: 1759
Egelund: 116
Malling: 2359
Assedrup: 106
Rude Havvej: 610
Parkvej: 835
I alt: 22.724
Her løftede Aarhus Letbanes direktør, Claus Rehfeld Moshøj, sløret for sin plan om at nedlægge fire eller fem af de 16 stationer mellem Aarhus og Odder.
Pilen peger på, at Egelund mellem Beder og Malling bliver en af de stationer, der forsvinder fra landkortet.
For allerede i foråret ytrede Midttrafik ønske om at få Egelund-stoppestedet nedlagt. Nu, med det samme. Og i øvrigt sammen med Kongsvang, Vilhelmsborg og Assedrup lige nord for Odder.
Ønsket blev ikke opfyldt. Regionsrådet gav Midttrafik besked om at lade de fire stationers fremtid indgå i planlægningen af letbanen.
»Jeg er dybt rystet over udmeldingen fra letbanens direktør om lukningen af fire stationer på letbanen. Udtalelsen lyser langt væk af, at direktøren fortsat tænker jernbane og ikke lokaltrafik. Vi har brug for mange stoppesteder,« siger Jørgen Friis Bak.
Mindste station
Men som det fremgår af faktaboksen er Egelund med blot 116 passagerer om ugen Odderbanens mindste station. Altså er det den af de 16 stationer, der - sammen med Assedrup - er nemmest at undvære.
I dag i hvert fald.
Men Jørgen Bak er overbevist om, at Egelund har et stort potentiale.
I et brev til blandt andre letbanen og Midttrafik forklarer han, at Egelund er den oplagte adgang til Idrætscentret ved Egelund, som man arbejder med at udbygge til medborgercenter med bibliotek for den sydlige del af kommunen.
»Ligeledes er der i forbindelse med anlæggelse af Bering-Beder vejen et oplagt sted for en parkeringsplads/station med skift fra personbil til offentlig transborg,« skriver Jørgen Bak, der også argumenterer for at bevare Vilhelmsborg-stoppestedet.
Giver god mening
»Vilhelmsborg er det nationale ridesportscenter, og derfor har en station rigtig god mening i forbindelse med arrangementer på stedet,« skriver Jørgen Bak.
Faktisk slår han til lyd for anlæg af endnu et stoppested. Et stoppested i Malling Syd, som omtalt i lokalplan 711.
»Området er ved at være bebygget nu, så det må være på tide at anlægge denne station. Det bliver endnu mere påtrængende, at man er i gang med at udlægge endnu et område syd for dette område til flere boliger,« skriver Jørgen Bak, der mener, at stationen passende kan anlægges, mens banen er lukket i formentlig 13 måneder for at blive elektrificeret og lavet om til letbane.
Fakta
Så mange stiger af og på:
Odderbanen har i alt 16 mellemstationer. Så mange passagerer steg i løbet af en gennemsnitlig uge i tredje kvartal 2015 af og på hver station:
Kongsvang: 619
Viby J: 4243
Rosenhøj: 1778
Øllegårdsvej: 707
Gunnar Clausensvej: 1940
Tranbjerg: 1837
Nørrevænget: 739
Mølleparken: 1186
Mårslet: 3619
Vilhelmsborg: 271
Beder: 1759
Egelund: 116
Malling: 2359
Assedrup: 106
Rude Havvej: 610
Parkvej: 835
I alt: 22.724