Annonce
Danmark

Medie: Flertal forbyder salg af lattergas til unge under 18 år

Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Alle Folketingets partier undtagen Liberal Alliance er enige om aftale, der skal begrænse brug af lattergas.

Et bredt flertal i Folketinget er enig om, at det fremover skal være forbudt for unge under 18 år at købe lattergaspatroner. Det erfarer TV2.

Aftalen, der ventes at blive fremlagt tirsdag, er indgået mellem alle partier i Folketinget undtagen Liberal Alliance, lyder det.

Partierne er - ud over et forbud for unge under 18 år - blevet enige om, at privatpersoner fremover kun må købe to lattergaspatroner af otte gram per køb.

Samtidig vil det heller ikke længere være muligt at købe lattergaspatroner i kiosker og andre butikker, der sælger alkohol, cigaretter og e-cigaretter, skriver TV2.

Radikale Venstre er over for Ritzau meget tilfreds med den aftale, der er på bordet.

- Det tegner jo til at blive en bred politisk aftale, hvor vi griber fat om roden af problemet og får gjort op med, at man kan købe lattergaspatroner alle mulige steder, hvor unge kan få fat i det sammen med tobak og alkohol, siger Radikale Venstres erhvervsordfører, Katrine Robsøe.

Hun tilføjer, at det er detaljer, der mangler, før en endelig aftale ligger klar.

Forhandlingerne om en aftale, der skulle begrænse unges adgang til lattergas, blev indledt kort før jul.

Regeringen ville begrænse de unges forbrug, efter at det sidste sommer kom frem, at mange unge havde et alt for højt forbrug, og at flere ligeledes oplevede bivirkninger som svimmelhed og iltmangel.

Lattergassen er egentlig tiltænkt brug i flødeskumssifoner.

Mandag kunne Ritzau ligeledes fortælle, at Giftlinjen i 2019 modtog 62 henvendelser om lattergas. Allerede fra 2016 til 2018 var der sket en fordobling fra 20 til 40 henvendelser.

De afsluttende forhandlinger om adgang til lattergas begynder tirsdag morgen, hvorefter erhvervsminister Simon Kollerup (S) og ordførere fra de øvrige partier ventes at præsentere aftalen ved et pressemøde.

Det har ifølge TV2 ikke været muligt at få en kommentar fra erhvervsministeren mandag.

/ritzau/

Annonce
Citeret artikel på TV2
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce