Annonce
Sport

Behov for lidt mere forberedelsestid: Bakken Bears har købt flybilletter til både Israel og Belgien

Michel Diouf og Bakken Bears kom forbi Leicester Riders uden de store problemer. Foto: Kim Haugaard

En jødisk helligdag har skabt logistiske problemer for Bakken Bears, der først kender sin næste destination et halvt døgn før afrejse på tirsdag.

BASKETBALL: Det er sin sag at købe 18 flybilletter på én gang. Og med et halvt døgns varsel er det praktisk talt umuligt.

Det ved Bakken Bears' sportsdirektør efterhånden alt om.

Efter en håndfuld sæsoner med kampe i Europa, bruger han en stor del af sin arbejdstid på at planlægge rejser.

Alligevel står han over for en situation, han aldrig har prøvet før, når Bakken Bears på tirsdag skal rejse til anden runde i Champions League-kvalifikationen.

Lørdag besejrede århusianerne Leicester Riders 103-84 i en kamp, hvor der var klasseforskel på mestrene fra Danmark og England.

Derfor er Bears videre til anden runde af kvalifikationen, men modstanderen er stadig ukendt. Det bliver vinderen af belgiske Spirou Charleroi og Hapoel Tel Aviv fra Israel.

Men de to hold spiller først returkamp mandag aften og er færdige cirka 22.30. Herefter ved Bakken Bears, hvilken flyvemaskine de skal tage tirsdag morgen for at komme til udekampen, der spilles onsdag.

Annonce

Champions League-kvalifikation


  • Bakken Bears - Leicester Riders 103-84
  • Periodecifre: (22-13), (32-24), (31-21), (18-26)
  • Bears: Darko Jukic 14, Ryan Evans 14, Adama Darboe 14, Tylor Ongwae 14, Ryan Martin 12, Michel Diouf 11, Tobin Carberry 10, Hayden Dalton 9, Thomas Lærke 5, David Kristensen 4, Sylvester Berg 1
  • Leicester: Jairus Holder 17, Deandre Burnett 14, Alexander Larsson 10, Kiefer Douse 10
  • Rebounds: Bears 50, Leicester 35
  • Tilskuere: Cirka 1000 i Vejlby-Risskov Hallen
  • Bakken Bears møder i anden runde vinderen af belgiske Spirou Charleroi og Hapoel Tel Aviv fra Israel. I en eventuel tredje runde venter Murcia fra Spanien.

Spillets regler

Det er selvsagt en absurd situation, som Bakken Bears er blevet nødt til at tage en dyr forholdsregel for.

- Det er en jødisk helligdag, der betyder, at kampen er flyttet til mandag. Når vi kender modstanderen et halvt døgn før afrejse ville vi måske nok kunne finde 18 billetter til Bruxelles, men spørgsmålet er, hvad prisen ville være. Men vi kan nok ikke finde 18 til Tel Aviv - i hvert fald ikke, der flyver samme rute, samme tidspunkt og så videre. Og derfor er vi blevet nødt til at købe to sæt flybilletter. Vi har en option på billetterne til Belgien, så vi får nogle penge tilbage hvis vi annullerer dem - dog ikke dem alle. Så ud fra et økonomisk synspunkt håber jeg, at vi skal til Israel, siger Michael Piloz, sportsdirektør i Bakken Bears.

Han blev endda nødt til at købe flybilletterne inden Leicester-kampene. Så havde spillerne ikke vundet lørdag, havde klubbet stået med to sæt flybilletter, de ikke kunne bruge til noget.

Uanset hvad ender det med at blive en ekstra dyr omgang for Bakken Bears, men sådan er livet, hvis de vil lege med de store.

- Vi har snakket med folkene bag Champions League løbende, og der er ingen tvivl om, at Champions League for dem starter når hovedturneringen begynder. Jeg vil ikke sige, at kvalifikationen bare skal overstås, men man kan godt sidde lidt med det indtryk en gang imellem. 26 hold skal blive til seks i en helvedes fart og det har vi to uger til at få afgjort.

Ingen træning

Mens det økonomisk er mest favorabelt at Bears skal møde israelerne, håber den sportslige afdeling på belgierne.

- Begge hold er meget stærke og de er meget ens. Så vi er ude i, at jeg hellere vil til et EU-land end Israel på grund af alle mulige andre årsager end sport. Og det er ikke politisk, jeg tænker på, men afstanden. Hvis vi skal til Israel får vi ikke trænet inden kampen, og det er ikke sjovt at komme ind i Israel. De skal jo have at vide hvilke underbukser jeg har haft på i de seneste uger ...

- Men det er, som det er. Enten skal vi øst eller syd på, men vi skal nok være forberedte. Vi kan også vende den om og sige, at vores modstander skal spille mandag aften og møde os to døgn senere, siger Steffen Wich, head coach i Bakken Bears.

For spillerne betyder det ikke det store, at de kender den kommende modstander få timer før kampstart.

- Jeg tænker ikke over det. Og det er jo det samme for begge hold. Det handler bare om at gå ud og spille det bedste, vi kan. Og så må vi håbe, at det er nok. Vi har siddet en hel sommer og glædet os til at spille og så er det bare med at komme derud. Videoprocessen bliver kort, men vi er professionelle. Bortset fra når vi sover, spiser og træner så har vi tid til at forberede os, så det skal vi nok nå, siger guarden Darko Jukic.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Annonce