Annonce
Østjylland

Bekymrede scooter-forældre danner gruppe: Skal holde kontakten

Fremover kan forældre til drenge med scootere nemt få fat i hinanden. Efter et møde har en gruppe forældre lavet en gruppe, så de kan komme i kontakt med forældrene til deres drenges venner. Foto: Søren E. Alwan
En gruppe scooterdrenges forældre har dannet en kontaktgruppe efter et møde, hvor der blev diskuteret adfærd, rygte og sikkerhed.

Odder: Flere forældre til drenge med scootere har ønsket at indgå i dialog om deres børn. Derfor holdt nogle af forældrene tirsdag aften et møde med blandt andre SSP-medarbejder Kristian Kilt.

Initiativtageren var Anja Winkler, der selv er mor til en dreng med en scooter. Hun fortæller, at i alt 26 bekymrede forældre mødte op.

- Hele mødet var rigtig positivt og konstruktivt. Der var meget stor opbakning, og vi har også fået positive tilkendegivelser fra mange forældre, som ikke kunne deltage, siger Anja Winkler.

Mødet udsprang af bekymring for både de unges og andres sikkerhed, men også scooterkørernes rygte og adfærd blev diskuteret.

- Vi snakkede blandt andet om, hvordan de unge bliver mødt og taget imod. Flere af drengene har ikke følt sig velkomne i byen, og vi har følt, at mange er blevet skåret over en kam, siger Anja Winkler.

Annonce

Forældre bevarer kontakten

Udover SSP-medarbejder Kristian Kilt deltog også repræsentanter fra lokalpolitiet og ungdomsskolen i mødet, og der blev ifølge Anja Winkler givet mange værdifulde informationer om alt fra adfærd i trafikken til ansvarsforsikring.

De mange snakke resulterede i nogle helt konkrete aftaler forældrene imellem, og dem skal de nu føre ud i livet.

- Vi aftalte, at vi nu allesammen går hjem og tager en snak med vores børn om vores bekymringer. Desuden har vi lavet kontaktlister, så vi nu har dannet en gruppe af forældre til drenge med scootere. Tidligere kendte vi slet ikke forældrene til vores børns venner, men nu kan vi fortsætte med at snakke sammen, fortæller Anja Winkler.

Desuden har forældrene allerede nu aftalt at holde endnu et møde om tre måneder. Her skal de følge op på, hvordan det er gået i den mellemliggende periode.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce