Annonce
Udland

Berømt fransk designer går på pension

Regis Duvignau/Reuters
Den franske modesigner Jean-Paul Gaultier har fredag meldt ud, at han stopper som modedesigner.

Den farverige franske designer Jean-Paul Gaultier, der står bag modebrandet af samme navn, stopper som modedesigner.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Jean-Paul Gaultier er blandt andet kendt for have designet tøj til store stjerner som Madonna, Nicole Kidman og Naomi Watts.

Modedesigneren, der også er kendt for parfumer formet som kvinde- og herrekroppe, varslede sin pensionering i en video på Twitter.

Her lader han, som om han ringer til en journalist, som får en stor historie, da Gaultier fortæller, at hans næste modeshow i Paris 22. januar vil blive det sidste.

Desuden fortæller Jean-Paul Gaultier, at hans stop i næste uge vil blive markeret med en stor fest, hvor han samtidig kan fejre 50 år i modebranchen.

Jean-Paul Gaultier stiftede sit eget mærke i 1976 og etablerede sig i den franske modeverden op gennem 1980'erne med brug af blandt andet læder, genbrugstøj og korsetter.

Den 67-årige designer stoppede i 2015 med at designe færdigsyet tøj for at lægge fuld fokus på haute couture - toppen inden for fransk mode, der er håndsyet tøj, som er for kvinder med meget dybe lommer.

Så sent som sidste år insisterede Jean-Paul Gaultier ellers på, at han ikke havde nogen intentioner om at stoppe med at designe tøj.

En talsmand for virksomheden Jean Paul Gaultier udtaler til AFP, at virksomheden kører videre trods stifterens udmelding om ikke at ville designe længere.

/ritzau/AFP

Annonce
https://twitter.com/JPGaultier/status/1218207108312764421?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1218207108312764421&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.bt.dk%2Fkendte%2Ffransk-modeikon-siger-stop
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce