Annonce
Debat

Besked til rådmanden: En park over banegraven kan laves langt billigere, end du siger

"Vores pointe er, at der er mange måder, hvorpå man kan fastholde et projekts overordnede idé og samtidig reducere dets omkostninger. Derfor er konklusionen og udmeldingen om, at en park over banegraven vil koste 730 millioner kroner, ikke kun en tilsnigelse, det er også uden grundigere undersøgelse meningsløst", skriver Alexander Coulson Baird og René Christoffersen. Arkivfoto: Axel Schütt

DEBAT: Teknik og Miljø har på foranledning af rådmand Bünyamin Simsek 15. december 2020 fremlagt en beregning på udgifterne til en park over banegraven. Der er tale om et groft prisoverslag baseret på Loco Architects' og Frederiksbjerg-gruppens vision om en central park med projektforslaget The Yard. 730 millioner kroner i alt. Det er, ifølge forvaltningens rådgiver, prisen - hvor dækket alene andrager 410 millioner kroner.

Efter at have set beregningen mener vi, at den er baseret på et noget konservativt skøn, og at den ikke tager selve projektets idé, iboende egenskaber og beskaffenhed i nær tilstrækkelig betragtning. Således f.eks. fastsætter kommunens rådgiver kvadratmeterprisen for anlægsarbejdet til 18.000 kroner pr. kvadratmeter, hvor ledende ingeniørfirmaer, vi har talt med, estimerer en gennemsnitlig kvadratmeterpris på 15.000 kroner.

Herudover skal det bemærkes, at den slags prisoverslag altid indbefatter en vis fleksibilitet. For eksempel kan overdækningens befæstede areal med simple indgreb reduceres. Åbningerne i dækket kan udvides, og dets kantgrænser reduceres. En beskæring med yderligere 20 procent af dækarealet vil ikke påvirke parkens overordnede koncept eller funktionalitet.

Annonce


Da der nu er fremlagt to forslag til overdækning af banegraven, som begge bliver debatteret offentligt, mener Frederiksbjerg-gruppen, at Aarhus Byråd bør lave en undersøgelse af forslaget om en park ud fra ideerne i The Yard på samme vilkår som undersøgelsen af forslaget om overdækning fra C.F. Møller.


Det taget i betragtning kan den samlede pris for anlægsarbejdet f.eks. nedbringes med 122,5 millioner kroner fra 410 millioner kroner til 287,5 millioner kroner. Anvendelsen af innovative materialer og byggeteknikker vil yderligere kunne reducere prisen.

Vores pointe er, at der er mange måder, hvorpå man kan fastholde et projekts overordnede idé og samtidig reducere dets omkostninger. Derfor er konklusionen og udmeldingen om, at en park over banegraven vil koste 730 millioner kroner, ikke kun en tilsnigelse, det er også uden grundigere undersøgelse meningsløst.

Hvis Aarhus ønsker en park over banegraven, så er grundigere undersøgelser og mere detaljerede beregninger, der også kan inkludere flere af byens interessenter, påkrævet. Heri indgår ikke kun faktuelle beregninger af de direkte omkostninger, men også estimeringer af værdien af afledte fordele og positive virkninger af parkprojektet (økonomisk, socialt, sundhedsmæssigt, miljø- og klimamæssigt etc.).

Værdier, aktiviteter, yderligere funktioner - såsom taxaholdepladser og cykelhoteller - kan overvejes og defineres. Andre interessenter kan trækkes ind i en udvidelse af projektets omfang og give økonomisk dækning. Idéer inkluderer: Sports-og kulturfaciliteter, et overdækket marked med helårlig åbning, naturhistorisk museum, galleri etc. Busholdeplads beskyttet under ikonisk baldakin, som fuldender Aarhus som multimodalt transitcenter.

Medfinansierings-partnere som fonde kan søges, og et budget skal udvikles. Først da kan projektet tage form og give et tilstrækkeligt grundlag for en vurdering og udmelding af dets pris.

Da der nu er fremlagt to forslag til overdækning af banegraven, som begge bliver debatteret offentligt, mener Frederiksbjerg-gruppen, at Aarhus Byråd bør lave en undersøgelse af forslaget om en park ud fra ideerne i The Yard på samme vilkår som undersøgelsen af forslaget om overdækning fra C.F. Møller. Det vil Frederiksbjerg-gruppen gerne indgå samarbejde omkring.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Gift fra brandskole kan være endt i bæk: - Vi skal hurtigt have styr på, om stoffet er i dyr eller fødevarer

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Byudvikling

Forældregruppe i appel før budgetforhandling: Mangler syv millioner til ny idrætshal

AGF For abonnenter

En mandag aften på kunstgræs i Silkeborg: Måske er det i virkeligheden en af sæsonens sværeste opgaver for AGF?

Kultur

Se billederne: Royal jubel efter prins Joachim og Tom K. kørte først over stregen

Danmark For abonnenter

Fup-mails vælter ind: Svindlere udnytter farvel til NemID til identitetstyveri

Østjylland

Nu kommer der flere busser mellem Aarhus og Randers: Midttrafik indrømmer urealistiske 118-køreplaner

Byudvikling For abonnenter

Den store udfordring: Aarhus Ø må nøjes med busser, mens politikere drømmer videre om en førerløs fremtid

Debat For abonnenter

Anders Samuelsen: Løkkes comeback skaber panderynker både i blå og rød blok

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Sport

Mindeord: Chris Anker Sørensen glemte aldrig sine rødder, og var ganske enkelt bare et ordentligt menneske

Sport

Bilinspektør om Chris Anker-ulykke: Chauffør begik ikke fejl

AGF

David Nielsen skal gøre drenge til mænd i AGF: - Den her klub spiser lidt af din sjæl, hver gang du taber

Byudvikling For abonnenter

Håndværkere boede ulovligt på industrigrund: Kommunen blev advaret - men førte ikke tilsyn

Sport

Barndomsby i sorg over Chris Ankers død

Annonce