Annonce
Debat

Beslutning i regionen: Det skal være let at skifte til cyklen

"Der er behov for bedre sammenhæng for de tusinder af midt- og østjyder, der bruger cyklen som et effektivt og tilmed supersundt alternativ til at tage bilen og som et supplement til den kollektive trafik. Derfor skal det være let at skifte til og fra cyklen til og fra tog, bus eller letbane", skriver Hanne Roed, Jørgen Nørby og Flemming Knudsen. Foto: Region Midtjylland/Niels Åge Skovbo

DEBAT: I regionsrådet havde vi for nylig supercykelstier på dagsordenen. En "lille" sag økonomisk set i Region Midtjyllands milliard-budget, men det kan være begyndelsen til noget stort for en grønnere og sundere mobilitet.

Vi besluttede, at Region Midtjylland nu støtter og indgår i samarbejdet om et fælles supercykelsti-sekretariat i regionen, hvor Skanderborg Kommune har taget teten, og 10 andre midt- og østjyske kommuner er med. Det gjorde vi, fordi der er behov for bedre sammenhæng for de tusinder af midt- og østjyder, der bruger cyklen som et effektivt og tilmed supersundt alternativ til at tage bilen og som et supplement til den kollektive trafik. Derfor skal det være let at skifte til og fra cyklen til og fra tog, bus eller letbane.


Annonce

Men vi skal hele tiden tænke i nye muligheder, og supercykelstier er bestemt en af dem. Det er sundt og sparer CO2 og på alle måder en bæredygtig transportform. Vi glæder os til at få supercykelstierne højere på dagsordenen sammen med kommunerne.


For nylig har en national cyklistundersøgelse fra Det Kommunale Cykelfagråd vist, at cyklisternes tilfredshed er faldet markant, når det handler om at kombinere cykel og offentlig transport fra 71 procent tilfredshed i 2018 til bare 62 procent i 2020. Det kræver handling.

I hovedstadsområdet har de allerede et supercykelstisamarbejde mellem regionen og 30 kommuner. Det har givet cyklisterne mange cykelstier, der er tænkt sammen på tværs af kommunegrænser.

Vi har et uudnyttet potentiale, når det kommer til at få tænkt cyklismen sammen med de øvrige transportmuligheder.

I Region Midtjyllands regionale udviklingsbudget bruger vi fortsat en meget stor del af budgettet på at køre dieselbusser for at forbinde de større byer på tværs af regionen. I Østjylland har vi heldigvis fået den eldrevne letbane, der sparer flere tusind tons CO2 om året i forhold til de tidligere busser og dieseltog, og i Vestjylland arbejder vi for batteritog på Lemvigbanen.

Men vi skal hele tiden tænke i nye muligheder, og supercykelstier er bestemt en af dem. Det er sundt og sparer CO2 og på alle måder en bæredygtig transportform. Vi glæder os til at få supercykelstierne højere på dagsordenen sammen med kommunerne.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Årets webshop 2021: Eventyret startede omkring et bål for 25 år siden

Danmark

Tirsdagens coronatal:Yderligere 810 personer er testet coronapositive

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Strejkende sygeplejersker:  ... det er Christiansborg, der skal løse problemet med ligeløn

AGF For abonnenter

Bagkanten: Der er flere plusser end minusser ved AGF's nye formation

Sport

Den magiske målmand stod i vejen: Brabrand smider Hobro ud af pokalturneringen efter straffe

Alarm 112

83-årig mand savnet: Sidst set på Samsø

Aarhus For abonnenter

Trine blev 'hende fra Løvens Hule': Har knoklet benhårdt for at skabe en succes af glimmer og guld

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Konservativ byrådskandidat: Multibaner vil løfte idrætslivet i Hammel

Alarm 112

Tidligere drabsdømt fængslet efter røveri: Blev tacklet og lagt i armlås af teenagesøn

Østjylland

Jimmy er manden bag dramatisk ugleredning: - Selvom man er stor og skaldet og har masser af tatoveringer, kan man godt være blød indeni

Alarm 112

'Rød alarm': Brand i køkken medførte evakuering af Bruuns Galleri

Aarhus For abonnenter

Fra hobby til millioner: Det har kostet Mia og Kenneth blod, sved og tårer at holde fast i succesen

Alarm 112

Vanvidsbilist mister bilen: Overhalede politiet med 200 km/t

Annonce