Annonce
Debat

Beslutning i regionen: Det skal være let at skifte til cyklen

"Der er behov for bedre sammenhæng for de tusinder af midt- og østjyder, der bruger cyklen som et effektivt og tilmed supersundt alternativ til at tage bilen og som et supplement til den kollektive trafik. Derfor skal det være let at skifte til og fra cyklen til og fra tog, bus eller letbane", skriver Hanne Roed, Jørgen Nørby og Flemming Knudsen. Foto: Region Midtjylland/Niels Åge Skovbo

DEBAT: I regionsrådet havde vi for nylig supercykelstier på dagsordenen. En "lille" sag økonomisk set i Region Midtjyllands milliard-budget, men det kan være begyndelsen til noget stort for en grønnere og sundere mobilitet.

Vi besluttede, at Region Midtjylland nu støtter og indgår i samarbejdet om et fælles supercykelsti-sekretariat i regionen, hvor Skanderborg Kommune har taget teten, og 10 andre midt- og østjyske kommuner er med. Det gjorde vi, fordi der er behov for bedre sammenhæng for de tusinder af midt- og østjyder, der bruger cyklen som et effektivt og tilmed supersundt alternativ til at tage bilen og som et supplement til den kollektive trafik. Derfor skal det være let at skifte til og fra cyklen til og fra tog, bus eller letbane.


Men vi skal hele tiden tænke i nye muligheder, og supercykelstier er bestemt en af dem. Det er sundt og sparer CO2 og på alle måder en bæredygtig transportform. Vi glæder os til at få supercykelstierne højere på dagsordenen sammen med kommunerne.


For nylig har en national cyklistundersøgelse fra Det Kommunale Cykelfagråd vist, at cyklisternes tilfredshed er faldet markant, når det handler om at kombinere cykel og offentlig transport fra 71 procent tilfredshed i 2018 til bare 62 procent i 2020. Det kræver handling.

I hovedstadsområdet har de allerede et supercykelstisamarbejde mellem regionen og 30 kommuner. Det har givet cyklisterne mange cykelstier, der er tænkt sammen på tværs af kommunegrænser.

Vi har et uudnyttet potentiale, når det kommer til at få tænkt cyklismen sammen med de øvrige transportmuligheder.

I Region Midtjyllands regionale udviklingsbudget bruger vi fortsat en meget stor del af budgettet på at køre dieselbusser for at forbinde de større byer på tværs af regionen. I Østjylland har vi heldigvis fået den eldrevne letbane, der sparer flere tusind tons CO2 om året i forhold til de tidligere busser og dieseltog, og i Vestjylland arbejder vi for batteritog på Lemvigbanen.

Men vi skal hele tiden tænke i nye muligheder, og supercykelstier er bestemt en af dem. Det er sundt og sparer CO2 og på alle måder en bæredygtig transportform. Vi glæder os til at få supercykelstierne højere på dagsordenen sammen med kommunerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Lup på køkken, jordvarme og ridebane: Dan Jord involveret i stor svindelsag i boligforening

Annonce