Annonce
Debat

Besparelser. Når gule lapper forstyrrer undervisningen på specialskolen

Annonce

Skemaændringer forhindrer os i at give vores elever et ordentligt udviklings- og uddannelsesgrundlag.

Et brag lyder bag mig i fællesrummet. Det var tæt på, jeg fik bogen i hovedet som "Mads" (navnet er opdigtet, red.) kaster efter mig. Han råber, at jeg skal skride. Skemaændringen gjorde, at det i dag var turen til legepladsen, der måtte udsættes, og naturligt reagerer han. Hans ADHD tager kontrollen, og det er nu, jeg skal trække mig, hvis jeg ikke skal sparkes eller spyttes på. Jeg forholder mig roligt og indtager positionen som anden, der roligt svømmer på overfladen, men pisker afsted under vandet med de små ben. Tankerne kører i mit hoved, jeg går ud og lukker roligt døren. Inden jeg går fra fællesrummet, hører jeg ham græde bag døren. Jeg skriver en seddel til ham, som jeg skubber ind under døren. "Hej Mads. Jeg forstår dig - du kan komme ud, når du er klar. Vi finder ud af det sammen, jeg vil gerne hjælpe dig".

Den morgen var jeg mødt glad ind kl. 07.50 på specialskolen - den arbejdsplads, jeg holder så meget af. Glæden den morgen blev dog kort, for der findes desværre også dage, hvor jeg allerede kl. 08.00 finder mig selv og mine dygtige kolleger begravet i gule irriterende post-it-lapper. I dag havde det været sådan en morgen. De gule lapper overtog styringen, da der i dag var mandefald. Nogle skulle til møde, nogle var syge, og vi skulle sende en medarbejder til et andet team, hvor de var endnu mere begravede i gule lapper. Disse omstændigheder får omkostninger. Omkostninger, som betyder, at skemaet ikke kan følges, som det ellers var planlagt, fordi vi pludselig har for få hænder og for lidt tid.

1000 tanker fløj gennem mit hoved den morgen, da vi kæmpede med at placere de gule lapper. Jeg mærkede den velkendte dårlige følelse i maven. I dag skulle jeg igen skuffe nogle elever og vende op og ned på det, de havde forberedt sig på. Jeg kan på ingen måder være det bekendt, men sådan er det altså. Sådan er vores vilkår. I perioder er det dagligt, at de gule lapper dominerer. De dage føler jeg mig mere som en hyrdehund, der vogter får, end jeg føler mig som skolepædagog, der leverer et reelt stykke kvalificeret pædagogisk arbejde.

Frustrationen og skuffelsen kender vi alle. At sadle om. At møde noget, som må ændres. Om det er en akut sag for socialrådgiveren, der ellers havde en anden vigtig sag, om det er taxachaufføren, der må finde en alternativ rute pga. vejarbejde, eller om det er direktøren, der må aflyse et vigtigt møde pga. sygdom. Til tider kan det jo sådan set være meget sundt med uforudsete udfordringer, men ikke når det får negative konsekvenser, som rammer uskyldige.

Det kan ikke passe, at der ikke er andre muligheder. Hvordan får vi kompenseret for de manglende ressourcer?

Der går faktisk rigtig mange dygtige ledige pædagoger rundt. Lad os ansætte nogle af dem! Der vil, i mine øjne, være en større chance for, at kvaliteten i det pædagogiske arbejde kan garanteres. At udviklings-, trivsels- og uddannelsesgrundlaget vil højnes ved at tilføre flere ressourcer.

Kære byrådspolitikkere i Aarhus Kommune. Det er nu, I skal handle. Vi skal prioritere elevernes fremtid. Det er vores pligt som samfund! Skal de gule lapper virkelig have lov at have så stor indflydelse på, hvorvidt vi som fagpersoner kan give vores elever en tilfredsstillende skoledag? Skal de gule lapper være årsag til, at "Mads" skal kaste med bøger og sidde grædende bag en dør som det første, han foretager sig på en skoledag? Jeg vil gerne hjælpe ham, men jeg kan ikke gøre det, så længe de gule lapper har styringen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Se politiet i vanvittig jagt gennem Aarhus: Motorcyklist blæste på fartgrænserne, kørte over for rødt og på fortov og cykelstier

Annonce