Annonce
Erhverv

Bestem selv prisen på dit designermøbel

Århusiansk firma bag hjemmeside, hvor du på en omvendt auktion byder ind med din pris på designermøbel. Møbelhandlere kan så slå til - eller lade være.

Kom på nettet med dit bud på et designermøbel - og lad møbelhandlerne slå om at give dig den billigste pris.

Annonce

Det er idéen bag en omvendt auktion, som det hedder, på nettet. Sitet hedder Bestemt.dk og er opfundet af det århusianske E-handelshus Vertica, der vil hjælpe danskerne med at forhandle om priserne på dyre designermøbler.

På Bestemt.dk vælger forbrugerne det designermøbel, de ønsker, og angiver den pris, de vil betale for det. Herefter kan møbelhandlere byde ind, hvis de vil acceptere kundens pristilbud. Den skæve idé vakte instinktiv begejstring hos konsulenthuset.

»Hos Vertica er vi optagede af e-handel og innovation. Jesper Emborg fik idéen om en online portal med designermøbler, hvor kunden selv bestemmer prisen. Den var tilpas kreativ til, at vi straks sagde ja til at være med,« siger Jeppe Hansen, der er direktør i Vertica.

Vertica har bidraget til udviklingen af forretningskonceptet og den digitale platform til Bestemt.dk.

Konceptet kaldes omvendt auktion og er kendt fra den såkaldte B2B-verden, hvor eksempelvis fødevareproducenter byder ind med deres mest attraktive pris, når en supermarkedskæde skal købe varer.

Med Bestemt.dk introduceres omvendt auktion i B2C-segmentet.

Idéen til Bestemt.dk opstod hos Jesper Emborg, der som leverandør af designprodukter kender branchen indefra. Tanken om at sætte prisforhandlingen i system opstod, idet han gang på gang blev mødt med butikkernes frustration over, at kunderne tog rundt til mange forskellige møbelbutikker for at skaffe den bedst tænkelige pris, inden de foretog et køb.

»I dag bruger forbrugere ofte lang tid på at researche, hvor de kan få den bedste pris på et designermøbel. Den proces har vi gjort digital og forenklet, så kunderne kun behøver gå ét sted hen. Vi har allieret os med certificerede danske møbelhuse og garanterer, at Bestemt.dk kun sælger ægte designermøbler til den bedste pris,« siger Jesper Emborg, der er idémand og medejer af Bestemt.dk.

Jesper Emborg ser det nye omvendte auktionshus som win-win-win for alle involverede:

»Med Bestemt.dk kan møbelhusene sælge flere varer til en lavere stykpris og dermed øge deres samlede omsætning. Kunderne er sikrede den skarpeste pris, og møbelproducenterne får samtidig solgt flere varer via de møbelhuse, der er med i Bestemt.dk,« forklarer Jesper Emborg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Genlæs livebloggen fra uddelingen af michelinstjerner: Flere Aarhus-restauranter beholdt stjernen

Annonce