Annonce
Aarhus

Besværlig morgen for Aarhus Letbane: Kørslen blev blokeret af afrevet del af tog og is på køreledninger

Lørdag i morgen- og formiddagstimerne måtte passagerne på letbanestrækningerne til Odder og Grenaa vente forgæves på togene. Det skyldtes is på køreledningerne samt et sjældent mekanisk uheld. Foto: Kim Haugaard
Lørdag holdt en del af Aarhus Letbanes tog for anden dag i træk stille i morgen- og formiddagstimerne. På Grenåbanen var årsagen, at et tog ved et indtil videre uforklarligt uheld mistede den stang, der overfører strøm fra køreledningen til elmotoren. På Odderbanen bremsede is på køreledninger driften.
Annonce

AARHUS: Is på køreledningerne og et mekanisk uheld.

De to elementer lammede lørdag morgen Aarhus Letbanes kørsel på dele af Grenaabanen samt strækningen mellem Odder og Aarhus.

Det mekaniske uheld skete ved Skødstrup, hvor et letbanetog fik ødelagt en såkaldt pantograf. Det er den stang, som overfører strøm fra køreledningen til det eldrevne tog.

Pantografen blev på en eller anden måde revet af køreledningen under kørslen, og det forhindrede naturligvis toget i at køre videre. Derfor blokerede det for letbanedriften på strækningen mellem Hornslet og Lystrup.

Ifølge Aarhus Letbane var ingen mennesker i fare ved uheldet. Letbanen er nu i gang med undersøge omstændighederne omkring den afrevne pantograf.

- I januar sidste år var der en lignende situation ved Assendrup på Odder-strækningen. Dengang var årsagen en isklump på køreledningen, og det kan også være tilfældet i den aktuelle situation. Men vi undersøger alle mulige årsager, siger direktør Michael Borre fra Aarhus Letbane.

Annonce

Anden dag i træk

Det er anden dag i træk, at Aarhus Letbane har problemer med holde gang i togdriften i morgen- og formiddagstimerne.

Fredag var der fra morgenstunden aflyste afgange på strækningerne mellem Ryomgård og Grenaa samt Aarhus H og Viby J. Det skyldtes, at  der var frost på køreledningerne, hvilket forhindrer de elektriske tog i at få strøm til motorerne.

Direktør Michael Borre måtte tidligt lørdag morgen forholde sig til flere driftsproblemer på letbanestrækningerne til Grenaa samt Odder. Foto: Axel Schütt

Aarhus Letbane forebygger normalt den slags is-problemer ved at påføre glycerin på køreledningerne. Letbanen havde da også bedt et firma om natten til fredag at påføre glycerin på både Oddebanen og Grenaabanen, men det var ikke sket.

Natten til lørdag blev der imidlertid påført glycerin på strækningen mellem Grenaa og Aarhus.

Men Aarhus Letbane undlod at give Odderbanens køreledninger glycerin, da vejrprognoserne ikke tydede på, at der syd for Aarhus ville opstå problemer med is på køreledningerne.

Annonce

Et vanskeligt område

Tidligt lørdag morgen stod det imidlertid klart, at der var problematiske mængde is på køreledningerne på letbanestrækningen mellem Aarhus og Odder.


Påføringen af glycerin skal kun bruges i helt bestemte typer af vejr. Vi har blandt andet været i Bergen for at blive klogere på brugen af glycerin, og det er et virkeligt vanskeligt område, hvor vi stadig lærer.

Michael Borre, Aarhus Letbane



Derfor måtte driften indstilles.

- Påføringen af glycerin skal kun bruges i helt bestemte typer af vejr. Vi har blandt andet været i Bergen for at blive klogere på brugen af glycerin, og det er et virkeligt vanskeligt område, hvor vi stadig lærer, forklarer Michael Borre.

Lørdag midt på formiddagen var det uheldsramte letbanetog i Skødstrup bugseret væk, så driften på Grenaabanen igen er normal.

Det samme gælder på Odderbanen.

I løbet af lørdagen vurderer Aarhus Letbane vejrudsigterne for natten til søndag i forhold til, om der skal påføres glycerin på køreledningerne på såvel Odderbanen som Grenåbanen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Århusianske løbere smadrede personlige rekorder og EM-krav i historisk løb: Dansk atletik har aldrig stået i denne situation før

Aarhus

Fredagens coronatal: Laveste antal nye smittede i tre måneder i Aarhus

Annonce