Annonce
Fødselsdage

Bibi skriver sig ind i Israels historie

Benjamin Netanyahu i sit parti Likuds hovedkvarter på valgaftenen 17. september. Han taler umiddelbart efter, at der er offentliggjort nedslående exitpolls. Der er fortsat ikke dannet regering efter valget. Netanyahu fylder 21. oktober 70 år. Foto: Ammar Awad/Reuters
Benjamin Netanyahu deler vandene i Israel. Han er en af landets mest drevne politikere og kan tale sig ud af de fleste problemer. Mandag 21. oktober fylder han 70 år.

70 Når historikerne skriver deres bøger om den nuværende periode i Israel, får Benjamin Netanyahu en fremtrædende plads. Og det får han måske i mange år endnu, for 20. juli i år blev han den person, der har siddet længst på posten som Israels premierminister. Han slog da statens grundlægger, David Ben Gurion, med én dag.

Netanyahu, der i folkemunde kaldes "Bibi", blev første gang premierminister i 1996. Han sad på posten til 1999, og så erobrede han den igen i 2009.

Han er stadig formelt premierminister, men efter valget i september er det uklart, om han kan holde på posten. Vælgerne har - som så ofte før - sammensat et besværligt parlament. Der er endnu ikke kommet en regering ud af valget, så han fejrer mandag 21. oktober sin 70-års fødselsdag i uvished om sin politiske fremtid.

Under Netanyahu er fredsprocessen med palæstinenserne gået i stå. Det er noget af det, han er blevet kritiseret for. Men i Israel støttes han af mange, der har oplevet, at der under Netanyahu har været langt færre terrorangreb, end der var i 1990'erne og i 00'erne.

Israels politik har udviklet sig til en kompliceret øvelse. Tidligere tiders opdelte politik med en højrefløj og en venstrefløj synes at høre fortiden til, og det gør det svært at danne regering.

Netanyahus rekord med over 13 år som premierminister kan blive svær at slå. Hans bedrift risikerer dog at blive skæmmet, for i øjeblikket overvejer en dommer, om der skal rejses anklager imod ham for tre tilfælde af korruption. Han nægter selv at være korrupt.

Netanyahu blev født i Tel Aviv i 1949, 18 måneder efter statens oprettelse. Da han i 1996 blev premierminister første gang, var han ikke alene landets hidtil yngste premierminister - han var 46 år - han var også den første regeringschef, der var født efter statens oprettelse. Hans far var historieprofessor og aktiv på den israelske højrefløj.

Netanyahu voksede op i USA, hvor han også studerede på det prestigefyldte Massachusetts Institute of Technology. Som alle andre israelere aftjente han sin værnepligt og var siden med i en eliteenhed. Han har været med i den skarpe ende. Det samme var hans bror. I 1976 var broren Yonathan med i en dramatisk aktion for at befri israelske gidsler i Entebbe-lufthavnen i Uganda, og det kostede ham livet. Benjamin Netanyahu har selv forklaret, at brorens død ramte ham dybt.

Netanyahus talegaver, og hans flydende amerikanske, gjorde ham senere til en fremtrædende talsmand for Israel. Han var udstationeret på Israels ambassade i USA, og han var Israels FN-ambassadør, inden han gik ind i politik.

Han er gift med Sara, en tidligere El-Al-stewardesse, som han mødte på et fly. Parret har to sønner, og han har også en datter fra et tidligere ægteskab.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce