Annonce
Aarhus

Big Bang: Robotterne tager pegepinden

<p>Dorte Steffensen Wille fra VUC Vestsjælland Syd bliver instrueret i robotten Fables fortræffeligheder af Mathias Grelck Johnsen, elektro-ingeniør studerende fra DTU, på naturvidenskabsfestivalen Big Bang i CeresByen. Foto: Flemming Krogh</p>

Mere end 1000 naturfags-undervisere fra grundskolen, gymnasier og VUC er samlet i Aarhus for at se nærmere på nutidens muligheder for at uddanne Danmarks fremtid og slå et stort slag for naturvidenskaben.

Annonce

Glem alt om gammeldags tavleundervisning og terperi af det periodiske system. Naturfagsundervisning a la dengang farfar var dreng, for den går ikke længere.

Via Campus. Big Bang

For fremtiden - eller rettere nutiden - tager helt andre midler i brug både til at fange elevernes interesse og få fysikken, kemien, biologien og geografien til at sætte sig fast mellem ørerne på Danmarks fremtid.

Via Campus. Big Bang

I dag skal der robotter ind i klasseværelserne. Ikke til at stå for selve undervisningen. Men som en del af undervisningen. Derfor fylder robotter i alle afskygninger også godt på den aktuelle naturfagskonference kaldet Big Bang, som torsdag og fredag i denne uge har til huse på Via Campus Aarhus i CeresByen.

Her er mere end 1000 undervisere fra hele landet - primært fra grundskolen, men også fra gymnasier og VUC - samlet i to dage for at få inspiration til at blive klogere blandt andet på at inddrage teknologi i øjenhøjde mellem frikvartererne. Også selv om læreren måske i sig selv er en smule teknologi-forskrækket og forlængst føler sig overhalet både indenom og udenom af eleverne netop, når det kommer til teknologi.

»Det er en af vores udfordringer, men det ikke være så svært, for i dag findes der en masse gratis programmer, som eleverne kan bruge, så de selv kan lære for eksempel at programmere. Samtidig vil lærerne ofte gerne have en plan og et mål, som de efterfølgende kan evaluere på, men det er nogle gange svært med undervisning i netop teknologi, fordi man ikke altid ved, hvor det ender. Vi må bare erkende, at det er eleverne, der har førertrøjen her, og læreren skal i stedet turde give slip og koncentrere alene sig om at guide og facilitere undervisningen og ikke nå frem til et bestemt resultat,« siger Michael Scheiby, konsulent i Astra - Danmarks nationale center for læring i natur, teknik og sundhed - som er hovedarrangør af Big Bang-konferencen i Aarhus.

Han er fra sit daglige virke vant til at undervise og inspirere lærerne i netop naturfagsundervisningen. En anden umiddelbar udfordring for naturfagslærerne er, at den obligatoriske fysik-kemi prøve for enden af 9. klasse forsvinder, når skoleåret ringer ud og bliver i stedet afløst af en ny naturfagsprøve på tværs af de gammelkendte fag fysik, kemi, biologi og geografi.

»Her skal eleverne arbejde på tværs og finde deres egen løsning på en problemstilling. Det bryder med de faste spor og ændrer læringsperspektivet, når eleverne i fremtiden skal tænke mere i brede kompetencer,« forklarer Michael Scheiby.

Alene af den grund giver årets Big Bang for de naturvidenskablige fag god mening, men også i den helt store samfundsmæssige sammenhæng, påpeger programleder Lene Christensen fra Astra.

»Vi ved godt, at vi har en udfordring med naturfagsundervisningen. Vi skal have gjort interessen større, og her er to nøgleord helt centrale: Undervisningen skal være både virkelighedsnær og anvendelsesorienteret. Det nytter ikke noget, at eleverne ikke ved, hvad de kan bruge det til, som de lærer, og hvis undervisningen handler om mariehøns eller haletudser, så skal eleverne også vide, hvordan mariehønen eller haletudser ser ud i virkeligheden og ikke bare i en bog,« siger Lene Christensen.

Derfor bliver der også dissekeret både døde krager, grisehjerter og pustet i et sæt lunger i et undervisningslokale på Via Campus i disse dage. For det er nemmere at forstå, hvordan hjertet og lungerne fungerer, når man selv har haft hjerter eller lunger i hænderne. Det gælder i øvrigt både for elever og lærere.

Tilbage til robotterne. For i robotværkstedet på trejde sal i A-bygningen holder blandt andet Shape Robotics til. En virksomhed, som er sprunget ud af et forskningsprojekt på DTU, og som nu for første gang præsenterer undervisningsrobotten Fable for et større publikum.

»Der er tale om en modul-baseret robot, som gør det nemt både at bygge og programmere sin egen robot. Vi har testet den helt ned til 2. klasse, og her kræver robotbyggeri selvsagt en del lærerressourcer, men fra 4. klasse kan eleverne bygge selv. De begynder som regel med en kaste-robot, og derfra kan det blive mere og mere komplekst. Børnene elsker det og lærer en masse om matematik, fysik, teknologi og innovation imens. Undervisningen bliver hurtigt en fest,« lover David Johan Christensen, professor på DTU og medstifter af Shape Robotics, og fortsætter:

»Jeg har bygget masser af robotter, som er endt deres dage på en hylde, men jeg er sikker på, at denne robot kan gøre en stor forskel i klasselokalerne.«

En af de undervisere, som stopper op og kigger nærmere på Fable, er Dorte Steffensen Wille. Hun ser også robot-muligheder i voksenundervisningen på VUC Vestsjælland Syd.

»Jeg synes, det kunne være sjovt at have den med i matematik-timerne, fordi robotten appellerer ikke kun til børn, og det er nogle gange en udfordring, når det handler om at finde undervisningsmateriale til voksne. Nogle af mine elever gik i stå i matematikken for mange år siden, men jeg er sikker på, at robotten vil kunne fange dem ind igen,« forklarer Dorte Steffensen Wille.

At det ikke behøver være avanceret at drage teknologien ind i undervisningen, kan Marianne Sønderstrup-Jensen fra Odder lille Friskole flere eksempler på. Hun holdt samtidig et oplæg for sine kolleger på konferencen torsdag om at undervise i Science som valgfag i grundskolen.

»For mig handler det om at give eleverne ejerskab til det, de laver ved at lade dem vælge selv og se på, hvordan vi bruger de ressourcer, som vi har i verden. Vi har også Lego Mindstorms, og det er selvfølgelig populært, men det er også masser af teknologi-undervisning i noget så jordnært som bagning. Forskellen på gær og bagepulver for eksempel, eller hvordan husholdningsmaskiner fungerer,« forklarer friskole-læreren fra Odder, som er i gang med at tage en master i naturfagsundervisning ved Syddansk Universitet.

Med og uden robotter i øvrigt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Endnu en skoleelev er smittet med corona: 32 børn og seks medarbejdere sendt hjem

Aarhus For abonnenter

Borgerlige partier sikrer festugen: Lad os ikke styre af frygt

Aarhus

30-årig dømt for at sætte ild til overbos lejlighed: - Et rent held at ingen kom til skade

Annonce