Annonce
Biler

Bil nummer to er blevet mere almindeligt

Det bliver fortsat flere familier, som har to biler i garagen, og den udvikling vil fortsætte, vurdere Spar Nord. Foto: Jens Overgaard
Ifølge en analyse fra Spar Nord er antallet af familier i Danmark med to biler steget kraftigt siden 2007, så det i dag gælder hver syvende familie. Den udvikling vil fortsætte på den anden side af coronakrisen, vurderer banken.
Annonce

Hvis du synes, at der er kommet flere biler på vejene og mere kamp om p-pladserne de seneste år, er det ikke helt ved siden af.

Salget af nye biler har ikke alene slået nye rekorder, der er også kommet flere familier, som har to biler. Der viser en ny analyse, som Spar Nord har lavet med tal fra Danmarks Statistik.

Den viser, at antallet af familier med to biler er steget med knap 49 procent siden 2007, hvor statistikken strækker sig tilbage til. Det svarer til, at næsten 15 procent af alle familier har bil nummer to i dag mod 11 procent i 2007. Selv om der er tale om små tal, er tendensen klar.

Jens Nyholm, der er cheføkonom i Spar Nord, uddyber.

- Vi har de seneste år set en konstant stigning i andelen af danske familier, der prioriterer bil nummer to. Det skyldes blandt andet, at der frem til coronakrisen i mange år har været en positiv udvikling i dansk økonomi, hvor flere er kommet i arbejde, hvilket har skabt et større behov for en ekstra bil. Derudover har reallønnen været stigende, og det har givet et større økonomisk råderum, siger han og fortsætter:

- Samtidig skal udviklingen også ses i lyset af en række lovindgreb, som de seneste år har betydet, at bilafgifterne er blevet ændret. Det har gjort det betydeligt billigere at være bilejer, hvilket alt sammen er parametre, der har haft indflydelse på, at bil nummer to i højere grad er blevet en almindelighed frem for et velhaverkøb.

Folk har fået større råderum, og derfor har flere fået råd til to biler i husstanden, fortæller Jens Nyholm, som er cheføkonom i Spar Nord, der står bag den seneste undersøgelse. Foto: Spar Nord
Annonce

Sjælland og Syddanmark i front

Region Sjælland er det område, hvor andelen af familier med to biler er størst. Her har 17,8 procent af familierne to biler, mens Region Syddanmark følger trop med 17,7 procent. Væsentligt anderledes, ser det ud i Region Hovedstaden, hvor kun 9,5 procent af familierne har en ekstra bil i carporten.

- Siden 2007 er der sket en markant udvikling i forskellen mellem Region Hovedstaden og de øvrige regioner. I 2007 var der kun en forskel på 5,4 procentpoint fra den region, hvor andelen af familier med to biler var højest, til Region Hovedstaden, hvor andelen var lavest. Den forskel er med årene kun blevet større og er i dag på hele 8,3 procentpoint, forklarer Jens Nyholm og fortsætter:

- Det er blandt andet et udtryk for, at boligpriserne i storbyen er steget, hvilket sænker familiernes råderum og således muligheden for at købe en ekstra bil. Samtidig koncentrerer flere job sig i og omkring storbyer, hvilket betyder at flere familier i de øvrige kommuner må pendle.

Samme udvikling gælder de enkelte kommuner. Her er Københavns og Frederiksberg Kommuner de områder, hvor andelen af familier med bil nummer to til rådighed er lavest. I Københavns Kommune har kun 2,8 procent af familierne en ekstra bil, mens det gør sig gældende for 3,8 procent i Frederiksberg Kommune. I den anden ende af skalaen finder man kommuner som Rebild, Skanderborg og Hedensted, hvor henholdsvis 26,8, 26,4 og 25,5 procent af familierne har to biler.

Over en kam er andelen steget overalt, undtagen i de ellers velhavende Hørsholm og Gentofte Kommuner, hvor den er faldet let.

Annonce

Mere fleksibilitet

Jan Lang, som er analytiker hos Bilbasen, bekræfter udviklingen med to biler, som blev underbygget af analysen ”Sådan køber danskerne bil 2019”, som Bilbasen stod bag.

- Vi kan se, at der er mange danskere, som har en bil nummer to, fordi det giver dem endnu fleksibilitet end i dag. Mange har endda bil nummer tre, siger Jan Lang og peger på, at der for eksempel kan være hjemmeboende unge studerende, som fravælger buskortet til fordel for en mikrobil.

Det er en udvikling, som er godt hjulpet på vej af, at mikrobiler i efterhånden mange år har været billige at eje og holde kørende. Det typiske mønster er, at familierne med to biler, har en bil i mellemklassen som bil nummer et og en mikro- eller minibil som nummer to.

Det, som afgør, hvem i familien der har den ene eller anden bil, er kørselsbehovet.

Annonce

Fortsætter efter coronakrisen

Coronakrisen sætter utvivlsomt et aftryk i den kommende tid. Men Jens Nyholm fra Spar Nord tror, at udviklingen med to biler vil fortsætte, så snart økonomien kommer i gang igen.

- Vi har de seneste måneder set en udvikling i dansk økonomi, som vil påvirke os i den kommende periode. Beskæftigelsen er faldet, flere er gået ned i løn, mens forbrugertilliden også er dalet. Det kan allerede nu aflæses i bilhandlen, og det vil formentlig også i den nærmeste fremtid få flere familier til at overveje køb af bil nummer to ekstra grundigt afhængigt af, hvordan den økonomiske situation vil udvikle sig, forklarer Jens Nyholm.

- Men så snart økonomien er genoprettet, vil danskerne med stor sandsynlighed genoptage deres vanlige forbrugsmønstre. Og så er spørgsmålet bare, hvor lang tid der går. Vi vil formentlig se flere konkurser i andet halvår af 2020 i takt med, at hjælpepakkerne udfases. Dermed er der risiko for en yderligere stigning i ledigheden - selvom en genåbning af økonomien omvendt også vil sende flere folk tilbage i arbejde. Det vil kunne fastholde en relativ lav forbrugertillid i de kommende måneder, men dog sandsynligvis noget højere end det meget lave niveau i april og maj. Jeg forventer, at dansk økonomi genvinder meget af sin styrke i løbet af 2021, og at bilsalget også kommer til at tilpasse sig på den tidshorisont, siger Jens Nyholm.

Jan Lang fra Bilbasen er enig.

- Jeg tror, at coronakrisen vil sætte mere gang i udviklingen med flere familier, som har mere end én bil i husstanden, simpelthen fordi der er flere som fravælger den offentlige transport frem for selv at have bil, siger Jan Lang.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Ceres Park godkendt til tilskuere efter nye corona-regler: Billetsalget til FCK-kampen er i gang

Aarhus For abonnenter

Havneforening med nødråb: Spær p-pladser af for gæster på Aarhus Ø:

Aarhus

Har du oplevet ballade, hærværk eller bilræs?: Borgermøde om problemerne på Aarhus Ø

Annonce