Annonce
Indland

Bilejere overraskes af kulden: Frost giver Falck-folk travlt

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Falck har drøntravlt i weekenden, for mange bilejere kan ikke starte bilen eller få liv i batteriet.

Der er travlt hos Falck i weekenden, hvor temperaturen flere steder i landet har ligget lidt under frysepunktet både natten til lørdag og til søndag.

Mange bilejere er blevet taget på sengen af nattefrosten.

- Vi har ekstra travlt på grund af frosten, for der er en del, der har fundet ud af, at de måske ikke har så god en bil, som de troede.

- Lørdag kom vi næsten op på 1100 assistancer. Sidste lørdag var vi ude til cirka 500, så der er væsentligt mere at lave end normalt, siger Anders Porse Dahlkilde, som er driftskoordinator hos Falck.

Der er især starthjælp og batteriproblemer, som Falck må assistere bilejerne med.

Lørdag var der også en del biluheld i særligt det sydlige Danmark på grund af glatte veje.

Søndag har Falck omkring klokken 14.00 været ude til cirka 500 assistancer, og Anders Porse Dahlkilde forventer, at de rammer de 1000, inden dagen er omme.

Endnu værre bliver det mandag morgen, forudser driftskoordinatoren.

- Der er nok mange, som ikke er ude at prøve bilen i dag, og så først mandag morgen finder ud af, at det har været frostvejr.

- Det er vi vant til, når nattefrosten først rammer, for så kommer det bag på folk, når de står og er på vej på arbejde tidligt om morgenen.

- Så der er nok at se til, og her søndag forbereder vi os på en travl mandag, lyder det.

Bilejerne bliver i løbet af vinteren bedre til at tage deres forbehold og få skiftet batterier, hvis det er nødvendigt, siger Anders Porse Dahlkilde.

Natten til søndag lå middeltemperaturen ifølge tal fra DMI lige under frysepunktet.

I Midt- og Nordjylland blev der målt temperaturer ned til -5 grader.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Aarhus

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

Annonce