Annonce
Indland

Biler og fly giver trængsel i sommerferien

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Lufthavnen i Kastrup venter rekordmange rejsende i sommer. Og bilister vil presse landets veje i skoleferien.

Fredag og lørdag begynder sommerferietrafikken for alvor. Det vil kunne mærkes både på veje og i lufthavne.

Der forudses heftig biltrafik i skoleferiens første weekend, siger Brit Osted Nielsen, vagthavende i Vejdirektoratets Trafikcenter.

- Det bliver mest i retning fra København og Sjælland mod Jylland - og så sydpå mod grænsen, både ned gennem Jylland og ned mod Rødby-Puttgarden, siger hun.

Og så er der et vejarbejde på Fyn, der godt kan trække tænder ud, for det vil give en del kø, forventer hun.

- Det er fra Odense og vestpå i begge retninger. Holder man sig uden for det belastede tidsrum mellem klokken 11 og 15, vil det egentlig køre ret glidende. Men man skal forvente noget kø, hvis man er ude lørdag mellem 11 og 15, siger Brit Osted Nielsen.

Veje i sommerhusområder kan blive ret belastede af trængsel på lørdage, som er normal skiftedag. Især langs den jyske vestkyst, ved Skagen og i Nordsjælland.

I hele juli ventes på lørdage tæt rejsetrafik på tværs af landet i begge retninger - især på Fynske Motorvej mellem Odense og Middelfart, på Vestmotorvejen samt på E45 til og fra Tyskland.

Københavns Lufthavn i Kastrup forudser en særdeles travl sommer med ni millioner passagerer i juni, juli og august. Der forventes i perioden 37 dage med flere end 100.000 rejsende, oplyser driftsdirektør Kristian Durhuus.

I Kastrup bliver fredag den 28. juni en hektisk dag med forventet 108.300 flypassagerer. Andre travle dage bliver tirsdag 9. juli, mandag 15. juli, tirsdag 16. juli og mandag 22. juli - alle dage med over 110.000 flyrejsende.

Hos DSB er sommeren en årstid med færre togpassagerer end til daglig.

- Der bliver selvfølgelig en del ferierejsende i weekenden, hvor der stadig vil være travlt, særligt i myldretiderne, men fra mandag tynder det ud, siger informationschef Tony Bispeskov.

- Mange pendlere og skolelever holder sommerferie, og derfor overgår vi til sommerkøreplan fra 1. juli. Der vil så køre lidt færre tog end normalt.

Det er især afgange i myldretiden, der sløjfes. Det gode råd er at tjekke for sporarbejde og forsinkelser på rejseplanen.dk, tilføjer han.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Aarhus

26-årig dansker var i virkeligheden 45-årig inder: Falsk tandlægepatient afsløret af sit eget tandsæt

Annonce