Annonce
Byudvikling

Bilerne skal væk: Bylivet skal have førsteprioritet på Vesterbro Torv

Bænke- og siddemøblerne, som "Institut for X" vandt et udbud med i en kommunal konkurrence, er populært sted at slå sig ned på på Vesterbro Torv - men folk bliver ikke længe, for trafikken larmer. Foto: Søren Willumsen
Trafikken skal i fremtiden i højere grad ledes udenom Vesterbro Torv, der i stedet skal udvides på solsiden, så et større torv kan anvendes til ophold, markeder og andre aktiviteter, lyder kommunens vision. Stadsarkitekten forklarer nærmere.

AARHUS: 'Alle veje fører til Rom', siger man, men let omskrevet kunne man i Aarhus måske sige 'alle veje fører forbi Vesterbro Torv'.

For stående på den tidligere markedsplads skulle man netop tro, at hele Aarhus skal forbi Vesterbro Torv. En hverdagseftermiddag er her et sandt mylder af trafik på alle veje rundt om torvet.

I dag er det ikke bønder, der kommer traskende med slagtemodne kreaturer og grise, som det var frem til 1907, men biler, busser, lastbiler, knallerter, cykler og gående. Alle myldrer forbi torvet, og det går ikke stille for sig. Trafikstøjen er gennemtrængende og altdominerende.

Annonce

I de hundrede år, der er gået siden torvet var en ildelugtende markedsplads for slagtedyr, har der været flere forsøg på at skabe et attraktivt opholdsareal, men torvet er indtil nu forblevet et goldt parkeringsareal i chaussesten omkranset af 10 ahorntræer.

Det har der dog været ændret på de seneste to måneder, og kommunen står midt i et forsøg med et halvvejs bilfrit torv med plads til ophold og aktiviteter. Torvet er bilfrit med træmøbler og aktiviteter hele september ud - inden bilisterne får hele parkeringspladsen tilbage.

Men bilisterne vender kun tilbage for en tid, for der er store forandringer på vej.

Bilerne skal væk fra torvet

Byrådet vedtog i 2017 en mobilitetsplan, der vil reducere den gennemkørende trafik i midtbyen for at skabe bedre plads til fodgængere, cyklister og kollektiv trafik. I planen beskrives, hvordan man ved at omlægge trafikken ved Vesterbro Torv kan gøre det mere besværligt at passere torvet i bil, så flere bilister finder ud af, at det vist er hurtigere at køre udenom - eksempelvis via Ringgaden.

- Jeg forestiller mig en bydelsplads med en stærk lokal forankring. Jeg håber, det særligt vil blive brugt af beboere i nærheden, men det skal også invitere hele byen ind, siger stadsarkitekt Anne Mette Boye, Aarhus Kommune. Foto: Søren Willumsen

I planen lægges der op til at nedlægge den nordlige del af vejen Vesterbro Torv og bryde asfalten op her, hvor solen skinner mest og derefter inddrage området til en del af et større torv.

- Vi vil gerne skabe mere og bedre plads til byliv og borgerne i takt med, at vi bliver flere mennesker. For det giver også et større pres på byen og på parkerne, fortæller Aarhus Kommunes stadsarkitekt Anne Mette Boye.

Stiften har sat hende stævne på torvet for at høre mere om erfaringerne efter de først to måneder med delvist bilfrit torv og for at høre mere om visionen med torvet.

Annonce

Et klassisk byrum

Anne Mette Boye understreger, at der endnu ikke er truffet en formel beslutning om at nedlægge den nordlige vej rundt om torvet, men at muligheden er ved at blive undersøgt og vil blive fremlagt i en ny trafikmodel. Hun håber på en afklaring i 2022.

- Prøv at se rundt, siger stadsarkitekten og peger.

- Vi er omgivet af boliger i fire-fem etager, så her er en ramme om et klassisk byrum. Men man kan ærgre sig over, at bilerne har solsiden og at torvet til daglig ikke kan bruges til ophold, fordi det i stedet anvendes som parkeringsplads, fortæller hun.

Samtalen forstyrres af udrykningen fra en ambulance og bagefter gasser de biler, der har holdt stille et øjeblik, op for at komme videre.

Kommunen laver forsøg med Vesterbro Torv og spørger borgerne om ideer og råd. Har man et forslag kan det lægges i en kasse på torvet. Foto: Søren Willumsen

En flok unge på cykeltur slår sig ned på torvet med is på denne varme efterårsdag, ligesom en mor kommer med to børn og is.

Anne Mette Boye har været forbi torvet flere gange hen over sommeren for at opleve brugen af det. Kommunen laver også tællinger og interviews med brugerne af torvet for at indkredse behovet.

Blandt flere ting er der en "Bytteboks", som AffaldVarme har sat op på torvet meget populær, fordi man kan aflevere bruget ting og tage noget andet med.

Forsøgstorvet, der har et grønt islæt med krydderurter og frugtbuske i de opstillede træmøbler, har været anvendt til workshops, sport, musik og ophold med mere - også i Festugen.

- Det viser, at når vi giver pladsen tager folk den, konkluderer stadsarkitekten.

Annonce

Vandet skal bruges

I den forandring af torvet, kommunen lægger op til, bliver klimatilpasning et nøgleord. I takt med at vi oplever kraftigere regnskyl og skybrud, der kan skade bygninger og veje vil Aarhus Kommune og Aarhus Vand samarbejde om at opsamle en del af vandet, der løber ned af bakken i Hjortensgade og Langelandsgade og bruge det til regnvandssøer på torvet.

Godt halvdelen af parkeringspladserne på Vesterbro Torv er inddraget til fordel for et bylivstorv med møbler i træ. Foto: Søren Willumsen

- Vi vil prøve at finde måder at håndtere vandet på, så det giver noget tilbage til bylivet på et grønt torv, siger Anne Mette Boye.

Hun understreger flere gange i samtalen, at der ikke ligger en grydeklar plan for udformningen af torvet.

- Vi spørger og lytter lige nu, og vi er ret åbne for ideer, fastslår stadsarkitekten og henviser til, at man som interesseret kan skrive et forslag og lægge i en idékasse på torvet.

Hvor meget af det nuværende torv med chaussesten, der skal ændres, ved hun ikke endnu.

- Men store dele af torvet skal helt sikkert ændres. Og samtidig arbejder vi også med torvets fortælling, siger hun.

Omdannelse af Vesterbro Torv

Vesterbro Torv er i dag domineret af trafik og parkering, og forholdene for fodgængere og cyklister er ikke særligt gode.

Kommunen planlægger at ændre arealerne, så vejen udvides på den sydlige side. Det vil give mulighed for at mindske den gennemkørende biltrafik og samtidigt skabe bedre forhold for kollektive transport.

På den nordlige side kan vejen nedlægges til fordel for en større torveplads med opholdsmuligheder og byliv på solsiden.

Omlægningen af Vesterbro Torv - både torv og vej - skal godkendes i byrådet, og det kan tænkes at blive behandlet i 2022, hvorefter arbejdet kan begynde.

Kilde: Mobilitetsplan, Teknik og Miljø, Aarhus kommune

Hvilken fortælling ser du gerne her?

- Jeg forestiller mig en bydelsplads med en stærk lokal forankring. Jeg håber, det særligt vil blive brugt af beboere i nærheden, men det skal også invitere hele byen ind. Jeg ser gerne, at de lokale forretninger og cafeer kan bruge torvet. Man kan forestille sig arrangementer, markeder, fællesspisning eller lignende. Og det kan med tiden blive en af byens vigtigste pladser - et kendemærke, hvor man siger "Vi mødes på Vesterbro Torv", lyder svaret fra stadsarkitekt Anne Mette Boye.



Annonce
Aarhus For abonnenter

Analyse: De gamle og de handicappede blev lovet flere penge - den ene part må nøjes med en slatten redningskrans

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Fredagens coronatal: Næsten 4,5 millioner danskere har fået mindst ét stik med corona-sprøjten

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Se videoen: 600 cykelryttere mindes Chris Anker Sørensen til cykelløb i Hammel

Aarhus For abonnenter

Kollaps flår et blødende sår i Enhedslisten i Aarhus: - Jeg er mega-vred og oplever en åbenlys tillidskrise

Alarm 112

Travl nat for brandvæsenet: Flere containerbrande i Gellerup

Erhverv

Generationsskifte i sjette gear: Bilfamilie bygger nyt bilhus ud til Grenåvej

Danmark

Ny bog er et forsvar for storbyen: - Større storbyer er vores bedste kort i kampen mod klimakatastrofen

Aarhus For abonnenter

Flere føler sig til grin: Inge og Birgit er begge indkaldt til 'forundersøgelser' - i år 2027

Erhverv

600 elever på én adresse: Erhvervsfolk vil styrke byens internationale skole med markant ombygning

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Aarhus

Se video: De stenriges legetøj - 45 superbiler rullede ind på torvet

Danmark

En lugt af død bredte sig i kvarteret: - Naboerne spurgte, om jeg havde lig i drivhuset

Sport

En drilsk klausul: Derfor var det nødvendigt for Skanderborg Aarhus at skrive ny kontrakt med Danmarks største talent

Kultur For abonnenter

Pip pip på Svalegangen: En stork flyver ikke pludselig til Færøerne, fordi den har lyst

Debat

Afvist på en bar: Kom igen, når du har crop top på

Annonce