Annonce
Indland

Bilforhandler overså Ai Weiwei-kunstværk på foto af bil

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Det var en menneskelig fejl, siger bilforhandler-direktør om foto foran kunstværk med 3500 redningsveste.

Da en ansat ved Skandinavisk Motor Co. A/S skulle finde en baggrund til et billede af Volkswagens nye Polo i 2017, blev han fanget af en orange facade.

Men den ansatte overså det, der var grunden til facadens farve. Et kunstværk med 3500 redningsveste på Kunsthal Charlottenborg i København.

Den ansatte, der blandt andet arbejder med bilforhandlerens kundemagasin, havde kun et par timer til at få taget nogle billeder af bilen 29. august.

- Da jeg kører op langs kanalen i Nyhavn, får jeg øje på denne her facade. Der bliver en parkeringsplads ledig, forklarer han ved Retten i Glostrup.

- Jeg parkerer og stiller fotoudstyret op på den anden side af gaden og fotograferer.

Men billedet har krænket kunstneren bag værket, den kinesiske systemkritiker Ai Weiwei.

Han påstår, at Skandinavisk Motor Co. A/S har brudt ophavsretten og markedsføringsloven og kræver to millioner kroner i erstatning.

Udstillingen blev omtalt i både danske og udenlandske medier i forbindelse med udgivelsen, der også markerede FN's internationale flygtningedag.

Redningsvestene kom fra den græske ø Lesbos og var blevet brugt af de mange mennesker, der ankom til øen under flygtninge- og migrantkrisen.

Men omtalen af værket var ikke nået frem til den pågældende medarbejder hos bilforhandleren. Billedet blev senere fjernet online.

Det var en menneskelig fejl, forklarer Ulrik Drejsig, der er administrerende direktør i Skandinavisk Motor Co. A/S.

- Fordi han ikke var opmærksom på, at det var et kunstværk, der var i baggrunden, har han begået en beklagelig fejl, siger han i retten.

Bilforhandleren har erkendt, at kunstnerens ophavsret er blevet krænket, men afviser brud på markedsføringsloven.

Værket "Soleil Levant" blev vist i København fra juni til oktober 2017.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Navne

Pris til århusiansk sangskriver

Blog

Små og store skridt mod vægttab

Uanset om man er sundhedsprofessionel eller privatperson, kan man nogle gange opleve at have rigtig store ambitioner på andre folks vegne. Det kan være, man sidder og taler med en ven eller patient, som ofte er rigtig ked af sin overvægt, og som nu proklamerer, at han vil skære ned på colaen. I sådan en situation kan den lyttende få tanken: ”Ja, det er meget godt, men det er jo ingenting i forhold til de ændringer, du burde lave – det dér alene kommer jo ikke til at gøre en forskel!” Den lyttende tænker måske, at for denne person er der rigtig mange andre kostændringer, som er meget mere relevante at tage fat på, og som i meget større omfang ville have en indflydelse på udseende eller sundhedstilstand. Og hvad med fysisk aktivitet og søvn og alkohol og …? Sådan en tanke kan på sin vis virke rationel nok: hvis en person eksempelvis udtrykker bekymring over risikoen for livsstilssygdomme, giver det jo mening for omgivelserne at tænke, at så bør personen sætte ind med de ændringer, der vil reducere risikoen mest muligt, hurtigst muligt. Omgivelserne kan måske endda opfatte det som deres pligt at sige: ”Det dér er bare ikke nok – du kan stadig få diabetes!”, og derefter gå i gang med at opliste alt det, der burde ændres i stedet. Måske er det ment som et forsøg på at redde den anden fra at bruge cola-reduktionen som en sovepude, eller fra at blive skuffet, når resultaterne udebliver. Man kan imidlertid også se på såkaldte ”små skridt” på en helt anden måde. For det første: det kan være, det er et rigtigt stort skridt for denne person! Det, der ville være let for dig at opgive, kan være en kæmpe sejr for din ven eller patient. For det andet: måske er det lige netop denne ændring, der kan give personen troen på, at andre ændringer kan lade sig gøre – at lykkes med dette skridt styrker troen på, at andre ændringer også kan lykkes, og dermed sandsynligheden for, at personen overhovedet gør forsøget med de andre ændringer. For det tredje: der kan være en grund til, at personen valgte lige præcis colaen, og ikke kagerne eller pizzaerne – lige præcis dén adfærd kan repræsentere noget helt individuelt, som gør det vigtigt at starte der. Når en person udtrykker intention om en livsstilsændring, som du finder for lille eller irrelevant, vil det sandsynligvis ikke have en god effekt på motivationen, hvis du går i gang med at argumentere for andre og mere omfattende ændringer. I stedet kan du prøve at gøre følgende: Anerkend den andens lyst til at handle på problemet og hans/hendes tro på, at dette første skridt kan lykkes (husk at du ikke ved, hvor stort et skridt det er for den anden), ved eksempelvis at sige: ”Du har tit nævnt dine vægtbekymringer, og nu har du fundet en sted, hvor det giver mening for dig at starte – dejligt for dig!” Vær nysgerrig og stil spørgsmål som: ”Hvorfor har du valgt at starte med netop det? Hvad tænker du, at der sker, hvis du lykkes med den ændring?” Det kan være, at den anden selv får nyt perspektiv på sin plan ved at udtrykke den til andre. Hvis du som fagperson føler dig forpligtet til at give information om, hvilke effekter man kan forvente af den foreslåede forandring, skal du selvfølgelig gøre det, men undersøg først, hvad personen allerede ved – måske er de udmærket klar over, at dette skridt i sig selv ikke gør underværker, og planen har hele tiden været, at det blot var en prøveballon, en start, en opvarmning, der skal give mod på mere. Men det, at de selv har valgt, hvor der skal startes, kan gøre en stor forskel for motivationen i det lange løb.

Annonce