Annonce
Debat

Bilfri by: Det er udtryk for socialistisk utopi

"Hvis man går en tur omkring Frederiks Allé eller Ingerslev Boulevard tidligt om morgenen, får man øje på helt almindelige mennesker, som er på vej til arbejdet og sætter sig ud i deres bil. Både voksne, studerende med studiejobs m.fl. Alligevel ønsker SF at straffe disse mennesker uden at give dem et reelt alternativt til, hvordan de skal transportere sig på arbejde", skriver Morten Møller Sørensen. Arkivfoto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

DEBAT: SF har foreslået, at Aarhus C skal være fuldstændig bilfrit fra 2040 med begyndelse i visse gader i 2025. Det, mener jeg, er fuldstændig forrykt.

Det står tydeligt for mig, at SF ikke kæmper for det arbejdende folk. Mange borgere i Aarhus står tidligt op om morgenen, sætter sig ind i bilen og tager på arbejde i andre omkringliggende byer. Det er fuldstændig prisværdigt og nødvendigt. Fordi mange byer har hverken en ordentlig togforbindelse eller anden form for offentlig transport, som kan være med til at sikre, at hverdagen hænger sammen.

Alligevel ignorerer SF disse pendlere, som bidrager til det danske samfund netop ved at sætte sig bag rattet for at køre på arbejde. Man må forstå, at de har lavet en fejl ved at bo i Aarhus C, hvis de ønsker at arbejde uden for byen.

Annonce

Hvis man går en tur omkring Frederiks Allé eller Ingerslev Boulevard tidligt om morgenen, får man øje på helt almindelige mennesker, som er på vej til arbejdet og sætter sig ud i deres bil. Både voksne, studerende med studiejobs m.fl. Alligevel ønsker SF at straffe disse mennesker uden at give dem et reelt alternativt til, hvordan de skal transportere sig på arbejde. Med letbanen?


Hvis man for alvor ønsker at gøre Aarhus C bilfrit, så skal det ske ved, at det offentlige alternativ er bedre end bilen. Så behøver man slet ikke dette forbud. Hvis SF faktisk koncentrerede sig om dette, så kunne det være, at et forbud blev fuldstændig unødvendigt. Men vi må kunne forstå, at et forbud altid vil være at foretrække.


SF straffer dem ved, at de skal betale for en parkeringsplads fem-ti kilometer fra deres lejlighed. Det er endnu en udgift for det arbejdende Danmark, som holder tandhjulene kørende. Jeg mangler simpelthen ord for det niveau af arrogance.

SF rammer dog plet på ét stort problem – nemlig luftforureningen. Men der må vi huske på, at for fremtiden kommer langt flere af vores borgere til at køre med elbil, som på længere sigt vil fjerne luftforureningen automatisk. Alligevel vil SF mene, at grønne elbiler ikke skal kunne findes i Aarhus C med den begrundelse, at biler skaber luftforurening. Også selvom det er elbiler, som kører rundt. Det er for mig ufatteligt hult og gavner på ingen måde hverken borgerne eller klimaet.

En bilfri by er socialistisk utopi. Her savner jeg simpelthen fornuft.

Mange forretninger i Aarhus lever af både byens beboere og af folk, som kommer udefra og gør brug af de store parkeringshuse i centrum og handler i Aarhus. Dette kan meget vel betyde, at Midtjyllands andre borgere tager til en anden by for at handle. Dermed mister vores både små og store forretninger en ellers tiltrængt fortjeneste. Hvorfor skal vi kæmpe for, at borgerne i Midtjylland tager til andre byer for at handle?

Hvis man for alvor skal skabe et Aarhus C uden biler, så skal man skabe holdbare og stærke alternativer til vores borgere. I stedet for at vanskeliggøre borgernes hverdag. For hvis den kollektive transport var tilstrækkelig, så havde der jo aldrig været et problem med trængsel i Aarhus C i første omgang. Derfor savner jeg en seriøs virkelighedssans.

Hvis man for alvor ønsker at gøre Aarhus C bilfrit, så skal det ske ved, at det offentlige alternativ er bedre end bilen. Så behøver man slet ikke dette forbud. Hvis SF faktisk koncentrerede sig om dette, så kunne det være, at et forbud blev fuldstændig unødvendigt. Men vi må kunne forstå, at et forbud altid vil være at foretrække.

Annonce
Byudvikling For abonnenter

Dan vil bygge en helt ny by på sine marker: Her kan 3-4000 mennesker få hygge og sundhed for sjælen

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Mandagens coronatal: 333 nye smittetilfælde - flere indlagte på sygehusene

Annonce
Annonce
Annonce
AGF

AGFs matchvinder er snart kontraktfri: - Jeg vil ikke tale om min fremtid

Aarhus For abonnenter

Motorvejstilslutning ved Hørning er en håbløs flaskehals: Når Beder-Beringvejen åbner bliver det endnu værre

Alarm 112

Spritny Volvo komplet udbrændt: - Så voldsom en brand bryder jo ikke bare ud af sig selv

AGF

Med fart skal land bygges: Mustapha Bundu gør AGF til et helt andet fodboldhold

Aarhus

Ung bilist uden kørekort standset for fjerde gang i år: Nu er hans bil beslaglagt

Danmark For abonnenter

Sygeplejestrejke spænder ben for coronasmittede: Senfølgeramte i Aarhus venter i månedsvis på hjælp

Debat

Det er ikke nok at stille sig tilfreds: Venstre vil styrke Skanderborgs erhvervsvenlighed

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Alarm 112

Kvinde sigtet for vold mod 9-årig dreng: Hev fat i hans hår og arm, fordi han råbte ind i en udluftningskanal

Danmark

Mormor advarer om trend på TikTok: Barnebarn svært forbrændt af stikflamme fra brandfarlig leg med spraydåse

Alarm 112

Hjort skudt med bedøvelsespil i dyrehaven: Politiet søger vidner

Byudvikling For abonnenter

Søren har boet nær stranden i Risskov hele sit liv: Støj og nybyggeri er blevet for meget for ham

Aarhus

Sympatisk men urealistisk: Forslag om at flytte udsalg bliver skudt ned

Annonce