Annonce
Debat

Bilfrit centrum: Vi drømmer, og vi tør tænke nyt

"Vi tror på, at et mere fredeligt centrum med mere grønt og plads til cafeer, spisesteder og forretninger giver en kæmpe værdi for de erhvervsdrivende. Kunder og gæster i centrum skal ikke længere være bange for at få biler i nakken i de små gader, og man kan roligt have børn og barnevogne med. Fortovene er alt for smalle, så allerede nu tvinges fodgængere ofte til at gå på kørebanen", skriver Mette Bjerre og Sander Jensen. Arkivfoto: Ernst Van Norde/Ritzau Scanpix

DEBAT: I SF har vi stillet forslag i Aarhus Byråd om et bilfrit centrum i Aarhus. Vores forslag handler kort sagt om, at gående og cyklister skal have førsteprioritet i Aarhus' smalle middelaldergader.

Vi drømmer om et centrum, som er mere levende end i dag. Hvor folk går og cykler, leger og lever, spiser og handler, i stedet for at køre rundt i bil og lede efter en parkeringsplads. Derfor foreslår vi at fjerne al privat gennemkørende trafik og stoppe for gadeparkering i det allerinderste centrum.

Det har gjort mange glade, men har også mødt kritik fra særligt borgerlige partier, der har den sædvanlige modstand mod færre p-pladser i centrum, fordi de regner det som automatisk vækst for detailhandel. Det vil vi gerne udfordre. Der har været bekymringer fra handlende og Aarhus City Forening, der frygter, at det vil give færre gæster i byen.


Vi vil revitalisere centrum, både i denne coronatid og i fremtiden. Så vi skal turde at tænke nyt. Hele Latinerkvarteret kan nærmest være et stort udendørs stormagasin.


Vi vil bare appellere til at sætte vanetænkning på pause og huske på vores bys historie. For vi så samme frygt, da gågaden blev anlagt, og da åen blev fritlagt. Men gæster og århusianere elsker de områder, hvor der ikke kører biler. Andre byer har ligeledes gode erfaringer med at lave flere gågader. Vi har også supergode erfaringer med midlertidige sommergågader i Aarhus.

Vores forslag lægger op til, at alle skal inddrages i projektet, og det skal indgå i den vision for midtbyen, der lige nu er under udvikling i kommunen.

Det er vigtigt at huske, at det vil være muligt at levere varer, parkere, hvis man har et handicap, og bruge kollektiv trafik som hidtil. Det drejer sig kun om området, som vi kalder allé-ringen, der er det helt centrale centrum indenfor trekanten Nørre Allé, Sønder Allé og Kystvejen. Det handler altså hverken om Øgaderne eller Frederiksbjerg. Alle nuværende p-huse vil stadig kunne bruges, som Magasins og Sallings.

I første omgang og inden 2025 ønsker vi at fredeliggøre Graven, Volden, Badstuegade, Bispegade, Rosensgade, Guldsmedgade, Klostergade (fra Klosterport til Studsgade) og Studsgade (fra Klostergade til Paradisgade). Beboere tilbydes parkering i kommunale parkeringsanlæg som Navitas (450 pladser), Nørreport (80 pladser) og Busgadens parkeringshus (150 pladser) til en rimelig betaling.

Vi tror på, at et mere fredeligt centrum med mere grønt og plads til cafeer, spisesteder og forretninger giver en kæmpe værdi for de erhvervsdrivende. Kunder og gæster i centrum skal ikke længere være bange for at få biler i nakken i de små gader, og man kan roligt have børn og barnevogne med. Fortovene er alt for smalle, så allerede nu tvinges fodgængere ofte til at gå på kørebanen.

Vi vil revitalisere centrum, både i denne coronatid og i fremtiden. Så vi skal turde at tænke nyt. Hele Latinerkvarteret kan nærmest være et stort udendørs stormagasin. Ligesom andre bilbelastede gader kan få lov at blomstre med grønt, ude- og erhvervsliv til glæde for gæster og beboere. Vi drømmer, og vi er glade for de mange inputs og ser frem til en konstruktiv debat.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Syv danske festivaler står sammen: Ikke realistisk med festivaler før sidst på sommeren

AGF For abonnenter

Kampen kort: Når tilskuerne er på plads i Aarhus, ligner AGF et helt andet hold

Annonce