Annonce
Erhverv

Bilhus har rundet milliarden: Fortsat fuld fart fremad

- Som bilforhandler er vi en del af en glad branchen. At købe ny bil er den næststørste private investering efter boligen og vinder folk i lotto, så står et besøg hos os øverst på ønskesedlen. Det er vi både glade og stolte af, siger Jens Nielsen, som siden 1996 har tegnet Pedersen & Nielsen Automobilforretning sammen med hustruen, Britt Bisgaard Nielsen. Foto: Anne Myrup Pedersen
Pedersen & Nielsen Automobilforretning A/S med hovedsæde i Randers tæller syv jyske bilhuse og 275 medarbejdere. Det seneste regnskabsår satte rekord på både top- og bundlinje.

RANDERS: I sin seneste strategiplan satte bestyrelsen bag Pedersen & Nielsen Automobilforretning A/S med hovedsæde i Randers sig et ambitiøst vækstmål.

Inden for en tre-års periode skulle bilforhandleren i sine syv jyske huse runde én milliard kroner i nettoomsætning tilsammen.

Målet blev nået et år før tid, da Pedersen & Nielsen i sit 2018-regnskab omsatte for 1,1 mia. kroner. Der er tale om nærmest præcist en fordobling på fem år, mens forretningen også mere end fordoblede sit resultat før skat fra 5,2 mio. kroner i 2017 til 12,9 mio. kroner i fjor.

Det går med andre ord godt hos Pedersen & Nielsen.

- Det er først og fremmest resultatet af tanker, som vi gjorde for mange år siden om at deltage i konsolideringen i branchen og om at drive en stor og dynamisk bilforretning. Samtidig har vi siden år 2000 haft en vækststrategi og arbejdet med tre års-planer, som vi har haft en stor fornøjelse af, siger administrerende direktør Jens Nielsen, der er 2. generation i forretningen, som Tage Pedersen og Tage Nielsen grundlagde for 55 år siden, da de begyndte forhandlingen af Volvo i Randers i 1964.

Jens Nielsen overtog ejerskabet af virksomheden i midten af 1990'erne sammen med sin hustru, Britt Bisgaard Nielsen. Dengang talte forretningen 65 medarbejdere.

I dag holder bogholderiet styr på omtrent 275 lønnumre fordelt på syv bilhuse i henholdsvis Aalborg, Randers, Risskov, Hjørring, Frederikshavn, Hadsund og Grenaa. Pedersen & Nielsen er samtidig autoriseret forhandler og værksted for syv bilmærker - Volvo, Ford, Kia, Renault, Dacia, Mazda og Fiat.

Annonce

Nomineret til EY Entrepreneur Of The Year

Pedersen & Nielsen Automobilforretning A/S fra Randers er nomineret til EY Entrepreneur Of The Year 2019 i hovedkonkurrencen. Kriterierne for at være med her er:

  • Entrepreneuren er ejer/medejer af et dansk aktie- eller anpartsselskab og har haft det overordnede ansvar i mindst to år. Selskabet må gerne være børsnoteret.

  • Virksomheden har eksisteret i mindst tre år.

  • Virksomheden har ved udgangen af det seneste regnskabsår minimum 20 ansatte. (Pedersen & Nielsen havde 239 ansatte ved udgangen af 2018)

  • Virksomheden skal have haft minimum 15 procent vækst i bruttoavance eller i omsætning i det seneste regnskabsår. (Pedersen & Nielsen: Fra 109,7 mio. kroner i 2017 til 126,4 mio. kroner i 2018)

  • Det seneste regnskab skal udvise en positiv egenkapital og et positivt resultat. (Egenkapital 2018: 57,9 mio. kroner, Resultat før skat 2018: 12,9 mio. kroner)

Bedste bilsalg nogensinde

Opkøb har været en naturlig del af strategien. Især frem til og med årtusindskiftet gik knopskydningen stærkt med syv forretningsovertagelser inden for fem år, og i 2009 overtog Pedersen & Nielsen fire østjyske afdelinger fra Nellemann-koncernen.

I 2014 blev Egå Autohandel og Ford i Risskov føjet til, mens virksomheden siden 2017 har haft det fulde salgsansvar for Volvo i Aarhus. Populært sagt strækker Volvo-distriktet i Pedersen & Nielsen-regi sig fra Mols til Skagen.

I perioden 2010-2018 var Pedersen & Nielsen i øvrigt også medejer af Bilforum Nordsjælland i Hillerød.

- Vi har været med til både at åbne og lukke forretninger undervejs, vi har været konservative og sørget for at lægge penge til side undervejs. Det er nødvendigt, når vi har 179 produktudviklere siddende på Christiansborg, som kan finde på at skabe tvivl om registreringsafgiften i tre måneder i træk, ligesom især finanskrisen bød på nogle virkelig triste år for branchen, og hvor det efterfølgende handlede om at få stabiliseret forretningen igen, forklarer Jens Nielsen.

Omvendt er det opgangstider netop nu:

- Det danske bilmarked er på det højeste niveau nogensinde, og det er selvfølgelig også en fremgang, som vi mærker og nyder godt af, siger direktøren og tilføjer, at Pedersen & Nielsen havde et rekordstort salg på ikke færre end 7000 biler i 2018.

Nyt mål: 1,5 mia. kroner

Jens Nielsen pointerer, at bilhuset fortsat har ambitioner om at være blandt Danmarks største forhandlere. Og det kræver yderligere vækst i fremtiden.

- Da vi satte os for at nå målet på én mia. kroner i omsætning, var det samtidig med en placering i top-10 på privatmarkedet i Danmark for øje, og skal vi holde den position, så vil det formentlig kræve, at vi nu sigter efter halvanden milliard kroner. Det forventer jeg derfor bliver vores nye fixpunkt, når bestyrelsen stikker kursen ud for vores kommende vækstplan, fortæller Jens Nielsen.

Hvornår målet vil være indfriet, tør han dog ikke spå om:

- Vi er i en branche, hvor det er små marginaler, der tæller, og hvor de bedste kan tjene to procent. Men vi er hverken på børsen eller har en flok aktionærer, der står og kræver et stort afkast, så der er ro til at tænke på den lange bane og til til at spare sammen til den dag, hvor det kommer til at gøre ondt igen.

Lejemål med synergi

Pedersen & Nielsen har i dag en del af sin forretning på begge sider af Århusvej i Randers, efter overtagelsen af bygningen og grunden som tidligere husede Hansen Møbler i fjor. Her har virksomheden dels løst et pladsproblem ved at flytte blandt andet storkunder og erhvervscenter over på den anden side af den trafikerede hovedfærdselsåre, og dels har lejet kvadratmeter ud til brugtbilsforhandleren Kinnerup Auto Kommission og en afdeling af Byens Bilpleje.

Grundtanken er synergi. På den sidstnævnte lejekontrakt er blækket knapt tørt endnu.

Når Jens Nielsen skal pege på årsagen til succesen, fremhæver han den store stab af medarbejdere og en professionel bestyrelse.

- Det er vores mange dygtige medarbejdere, som er rygraden i hele virksomheden, og så er der mange tante-bestyrelser i vores branchen, men vi har hele vejen haft professionelle folk i vores bestyrelsen. Det har vi haft stor gavn og glæde af, slutter Jens Nielsen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Er du agil nok til fremtiden?

Er du parat til fremtiden med en kampklar hjerne og følelsesmæssig agilitet? Hvis du ikke aner, hvad agil betyder, så læs med, for det er ordet, som du skal flashe i din jobansøgning og til mus-samtaler i øjeblikket. Agil er ifølge ordnet.dk afledt af at agere og betyder, at man kan agere hurtigt, let og smidigt i sine bevægelser. Mest forbinder jeg agil med hundetræning, men af for mig ubegribelige veje er det blevet oversat til, at man kan ”navigere i uvished, handle passende under pres, tage kalkulerede risici i ukendte territorier, innovere og skabe en stabil fremdrift i høj sø”, som det står på en hjemmeside, hos en af de mange konsulenter, der tilbyder at give dig en kampklar hjerne, emotionel agilitet og agil lederkompetence. Her kunne en og anden jo nok føle sig koblet af fra start. Det kan man måske også i Landbrugsstyrelsens stillingsopslag, hvor man søger en ny medarbejder i form af en agil coach og anvender ordet ”agil” 26 gange i annoncen, hvis jeg har talt rigtigt. Som så mange andre stedet rulles det agile koncept nu ud for fuld skrue, også på offentlige arbejdspladser. Det består af en række sikkert gode og brugbare metoder, der kræver mere indsigt end jeg har, men det er ifølge stillingsannoncen noget med Daily Stand-ups og en række agile ceremonier, hvilket lyder lige vel ”loge-agtigt” for mig. Indtil for nylig var det disruption, der blæste ind over det ganske land. Enhver arbejdsplads stod med risiko for at blive disruptet eller på mere lavdansk forstyrret af ”nogen”, der på grund af den globale digitale motorvej kunne udføre jobbet hurtigere, billigere og med mere individuelle services. Til konferencer gjorde forretningsfolk sig klar til kamp, når det lød fra talerstolen, at mange vil blive overflødiggjort i løbet af de næste 5-10 år. Så er der brug for disruption-eksperter, hvis ikke angstens sved skal få overtaget. Det med disruption er ved at være overstået. Altså ikke konkurrencen, men som de fleste hotte ord kan management konsulenter kun leve af dem i få sæsoner. Som fremtidsforsker lever jeg også som konsulent, og jo mere forvirring og rav i gaden nye ord kan skabe, desto bedre for mig. Når det regner på præsten, drypper det også i min biks. For som fremtidsforsker har man fokus på at vende skråen og vurdere nye ord og tendenser, og det er der heldigvis i tiltagende grad brug for. Jo mere man forstår de vigtigste megatrends og krydspresset imellem dem, jo større er chancen for ikke at blive grebet af panik og angst, også når de nye hektiske buzzword opstår. Hvad er så det næste? Det er forhåbentlig ordet ”nænsomhed” og det er ikke så blødt, som det lyder. For måske er nænsomhed den nye effektivitet? Mange af de frække ord kan hurtigt slå en hjem i utilstrækkelighedsludo, for hvem evner eller orker i virkeligheden at besidde evige kampklare agile hjerner og hjerter? I fremtiden skal vi – bedste bud – leve af innovation og udvikling blandt andet i forhold til den grønne opstilling. Derfor skal alle byde ind med sine kompetencer og betragtninger, for den gode ide respekterer ikke ledelseslag. Det kan snildt være Lise i omstillingen, der opfatter et signal fra en kunde, der kan give anledning til en bedre service fremover. En sådan åben innovation kræver, at alle tør komme med deres ideer og ikke er så stresslammede, at kreative tanker er gået i baglås. Måske skal vi i fremtiden være mere nænsomme med hinanden, ikke grine af fjollede ideer og fejl eller dømme hinanden ikke agile, bare fordi man insisterer på at nyde sin traditionelle madpakke i sine ikke-agile sutsko.

Aarhus

Pladsmangel og dårlige faciliteter: Politiet drømmer om at flytte fra Politigården

Annonce