Annonce
Debat

Bilisme: Vi skal rammes på pengepungen

"Ville jeg igen tage med offentlig transport i sommerhus? NEJ. Om de så tilbød mig penge for at køre med bussen, var svaret nej. Mageligheden har indfundet sig. Og således er jeg én ud af et flertal, der har det. Hvad skulle der så til? At muligheden for at tage bilen ikke fandtes", skriver Jens Buur. Tegning: Jens Nex
Annonce

DEBAT: Gratis offentlig trafik hjælper intet. Der skal skarp lud til skurvede hoveder.

Det er altid godt at begynde med sig selv. Da vi var unge og havde små børn, drog vi gladelig afsted til sommerhuset. To små børn og fem kufferter med offentlig trafik. Den sidste kilometer skulle tilbagelægges til fods, så kufferterne skulle hentes over flere gange. Besværligt, men det gik.

I dag sidder jeg i sommerhuset med min store dyt uden for døren, som kan rumme hele familien, som dog ikke er her, da de bor i Nordjylland. Tænker tilbage. Ville jeg igen tage med offentlig transport i sommerhus? NEJ. Om de så tilbød mig penge for at køre med bussen, var svaret nej. Mageligheden har indfundet sig. Og således er jeg én ud af et flertal, der har det.

Hvad skulle der så til? At muligheden for at tage bilen ikke fandtes.


I det hele taget bør en justering af priserne i den kollektive trafik samt væsentlig udbygning af denne finansieres af brugerne af biler. Her råder Aarhus kun over parkeringsafgifterne, men disse kunne sættes, så langtidsparkering var billigere i kommunale parkeringshuse end på gaden.


De, der tror på gratis offentlig transport som et middel til ikke at bruge bil, er i alt væsentlighed selv brugere af det kollektive transportsystem. Så for dem vil det være en gave at kunne køre gratis. Men de, der er ansat ved den offentlige transport, arbejder jo ikke gratis, så der skal penge til under alle omstændigheder. Og hvor skal de så tages fra?

Nu er jeg ikke bilfreak og bruger kun bilen, når jeg finder det højst nødvendigt. Mange er de gange, jeg har taget bus eller tog til København, med bil kan tælles på én hånd inden for de sidste 10 år. Cyklen er mit foretrukne transportmiddel i Aarhus og som Larsen "kun en bus, når det er regn".

Mange har det dog anderledes, her er bilen deres helt nødvendige overfrakke, som tages på straks, de går ud af døren.

Derfor: Skal der ske en ændring i Aarhus, kan det ikke ske uden væsentlige indskrænkninger over for bilisterne. Højere afgifter især over for førstegangskøberne. Så de som udgangspunkt, hvis de overhovedet skal have en bil, kun kan få råd til en elbil. Kørselsbegrænsninger og flere parkeringspladser reserveret til elbiler.

I det hele taget bør en justering af priserne i den kollektive trafik samt væsentlig udbygning af denne finansieres af brugerne af biler. Her råder Aarhus kun over parkeringsafgifterne, men disse kunne sættes, så langtidsparkering var billigere i kommunale parkeringshuse end på gaden. Også her kan det ene finansiere det andet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Smitte i Aarhus: Coronaen har haft godt fat i Aarhus V og to sydlige områder af kommunen

Aarhus

Stort fald i antallet af nye coronasmittede i Aarhus: Men den gode nyhed har desværre en nedslående bagside

Aarhus

TV2 sagde blankt nej til The Julekalender: - Hun syntes, det var noget jysk bondelort

Annonce