Annonce
Alarm 112

Bilist vil frifindes for uagtsomt manddrab: Et skilt manglede

Dødsulykke med cykelrytter kunne ifølge advokat muligvis være undgået, hvis skiltning havde været bedre.

Ulykken, der sidste år kostede en 18-årig cykelrytter livet ved et cykelløb i Odder, kunne muligvis være undgået, hvis skiltningen havde været bedre.

Det siger forsvarsadvokat Camilla Ernst, der repræsenterer den 28-årige bilist, der førte bilen, som kolliderede frontalt med cykelrytteren.

- Den her forfærdelige ulykke kunne være forhindret, hvis skiltningen havde været som planlagt. Hvis den var, som ansøgningen havde lagt op til, siger Camilla Ernst.

Hun påpeger en uoverensstemmelse mellem ansøgningen, som arrangøren af løbet indleverede til politiet, og den faktiske skiltning.

Der manglede et indkørsel forbudt-skilt, som skulle have været opsat ved den vej, bilisten svingede ind på og kort efter påkørte cyklisten.

- Det skilt manglede. Vi ved ikke hvorfor. Det er formentlig blevet overset.

- Ansvaret for den her ulykke hviler på flere skuldre, ikke kun på min klient, siger forsvarsadvokaten.

Hun mener, at det manglende skilt er så afgørende, at hendes klient ikke kan dømmes for uagtsomt manddrab.

Den 28-årige kvinde, der sad bag rattet, har i retten forklaret, hun havde øjenkontakt med en vagt, kort før hun svingede ned ad den vej, hvor indkørsel forbudt-skiltet skulle have stået.

- Jeg ser ikke nogen skilte, og jeg ser ikke vagterne gøre fagter eller lignende.

- Jeg har ikke vidst, at jeg har gjort noget forkert, har kvinden, der var på vej til arbejde, forklaret.

Anklager Iben Holm mener, at kvinden skal dømmes for uagtsomt manddrab og for at have udvist manglende agtpågivenhed.

Der var et skilt, der forbød hende at svinge til venstre, påpeger anklager Iben Holm.

Anklageren fremhæver også kvindens lokalkendskab. Som beboer i området burde hun vide, at cykelløbet arrangeres hvert år og fører til restriktioner for bilisterne.

Kvinden står ifølge Iben Holms opfattelse til to måneders fængsel for uagtsomt manddrab og manglende agtpågivenhed.

Straffen kan ifølge anklageren gøres betinget med vilkår om samfundstjeneste.

Derudover vil anklageren fratage kvinden retten til at føre bil.

Retten afgør sagen mandag 27. januar.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce