Annonce
Aarhus

Billig busrute meldt til politiet: Pendulfart åbner blot ny rute

Pendulfart.dk åbner i dag - med en politianmeldelse hængende over hovedet - en ny billigrute Aarhus-Vejle. Første afgang er klokken 09.00 fra Musikhuset i Aarhus. Pris: 4 kroner. Fotoravn

Den nye billigrute Pendulfart til 80 kroner Aarhus-Aalborg, der har en uge på bagen, er meldt til politiet af Færdselsstyrelsen, som mener, den kører ulovlig fjernkørsel over kommunegrænserne.

AARHUS: Busselskabet bag Pendulfart.dk, der åbnede billigruten Aarhus-Aalborg for en uge siden, har ikke ret til at køre på ruten. Det mener Færdselsstyrelsen, som torsdag meldte Colour Tours til politiet for at få kørslen stoppet.

Colour Tours har dog ikke tænkt sig at lukke ned. Tværtimod. Fredag har selskabet åbnet en ny rute Aarhus-Vejle, så kunderne kan køre mellem de to provinsbyer til billige penge.

Regeringen vil snart gøre Pendulsfarts private fjernbusser lovlige, men det er de ikke endnu. Det er på den baggrund, anmeldelsen er sket.

Færdselsstyrelsen skriver i en meddelelse, at Colour Tours overtræder eller tilskynder til overtrædelse af lov om trafikselskaber, idet virksomheden har lanceret ulovlig rutekørsel. Færdselsstyrelsen har konstateret, at Colour Tours ApS fra 28. september 2018 på deres hjemmeside tilbyder 6-12 daglige afgange med bus på strækningen Aalborg-Aarhus. Selskabet tilbyder fra 5. oktober 2018 også flere daglige afgange på strækningerne Aarhus-Vejle og Aarhus-Herning.

Ruten mellem Aarhus-Aalborg kører nonstop mellem de to byer med seks til 12 daglige afgange. Netop i dag - fredag - er der fire afgange mellem Aarhus og Vejle. Til en introduktionspris på fire kroner. Færdselsstyrelsen lader det nu være op til Østjyllands Politi, om det vil stoppe Pendulfart, der foreløbig kører videre efter planen. Færdselsstyrelsen har nemlig ikke udstedt tilladelse til regional rutekørsel mellem Aalborg og Aarhus, mellem Aarhus og Vejle, bekræfter pressechef Kim Voigt Østrøm overfor Stiften.dk. Colour Tours kører foreløbig videre.

- Vi er meget forundrede. Vi fastholder selvfølgelig, at vi på ingen måde gør noget som helst ulovligt, så det må bero på uvidenhed, siger selskabets direktør, Morten Secher, til avisen Nordjyske.

Annonce
Her ruller Pendulfart.dk ud på den første tur fra Aarhus til Vejle.

Regeringen har bebudet, at den snart vil fremsætte et lovforslag, der gør netop Pendulfarts rutekørsel tilladt. Men det er ikke tilladt i dag at køre privat fjernbus. Enten skal ruten gå gennem mere end to af landets seks trafikselskaber, eller også skal ruten krydse Storebælt, hvis det skal være tilladt.

Regeringens plan er at erstatte afstandskravet, så en fjernbusrute kan godkendes, hvis blot den er længere end 75 km - altså som de nye ruter. Lovforslaget er dog ikke godkendt endnu. Derfor kommer Færdselsstyrelsens anmeldelse af Pendulfart og Colour Tours.

Regeringen mener, at fjernbusserne vil blive et godt alternativ til det haltende DSB og selskabets togforbindelser.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Aarhus

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

Annonce