Annonce
Biler

Bilsalget i januar: Klassiske bestsellere i front fra årets start

Bestselleren Peugeot 208 er kommet i en helt ny generation, der har været med til at sætte sig præg på modellens salg i årets første måned, hvor den blev nummer et. Foto: Lars Krogsgaard
Peugeot 208, Citroën C3 og Toyota Yaris lægger fra land som de mest solgte biler i januar.

Fornyelse og tradition. Det kunne være nøgleordene for bilsalget i årets første måned. Her lægger klassiske bestsellere som Peugeot 208, Citroën C3 og Toyota Yaris nemlig fra land som de mest solgte biler på top-20. Dog med små marginaler, da salgstallene hedder henholdsvis 513, 511 og 509 biler.

Bag tallene gemmer sig flere forskydninger.

Således står Peugeot 208 midt i et vadested, hvor en ny model er kommet ud til forhandlerne, mens de sidste af den gamle er ved at være solgt ud. Citroën C3 holder skansen med kampagnetilbud, mens Toyota holder liv i salget af Yaris, der kommer i en helt ny generation midt på året.

Annonce

Bilsalget i januar

1. Peugeot 208: 513

2. Citroën C3: 511

3. Toyota Yaris: 509

4. Nissan Qashqai: 499

5. VW Polo: 457

6. Toyota Aygo: 445

7. BMW 3-serie: 431

8. Skoda Fabia: 416

9. Mercedes C-klasse: 384

10. VW Passat: 370

11. Skoda Octavia: 362

12. Renault Clio: 359

13. Opel Astra: 358

14. Mercedes A-klasse: 345

15. VW Up: 340

16. Opel Corsa: 310

17. Toyota Corolla: 285

18. VW Touran: 283

19. Ford Fiesta: 275

20. VW Golf: 259

Kilde: De Danske Bilimportører

Blandede bolsjer

Listen omfatter også en stribe firmabiler, som er kommet ud over rampen fra starten. Det gælder BMW 3-serie på syvendepladsen, Mercedes C-klasse på en niendeplads og VW Passat på tiendepladsen. En model som den helt nye Opel Corsa sniger sig ind i bunden af listen.

Sammenlagt blev der i januar solgt i underkanten af 18.700 biler, hvilket er en pæn del under samme måned i fjor, hvor salget nåede helt op på over 21.300 biler. De Danske Bilimportører peger på flere årsager til det store udsving.

Salget i januar 2019 var nemlig usædvanligt højt, da der var udsigt til afgiftsstigninger, hvilket fik mange til at købe bil på det tidspunkt. Januar-salget i år er til gengæld lavt, fordi det var et højt salg i slutningen af 2019, som har flyttet købere frem. Desuden har en debat i starten af året om bilafgifter fået nogle købere til at afvente. Ydermere har der ifølge forhandlerne været stort rykind til nytårskure og åbent hus-arrangementer med stort salg, men hvor mange af de biler, som er solgt her, endnu er på vej, og altså ikke leveret. Det er en situation, som er skærpet af, at der for nogle modellers vedkommende er lang leveringstid.

Stadig flere høje biler

Gunni Mikkelsen, som er direktør hos De Danske Bilimportører, forventer derfor, at salget retter sig op i de kommende måneder.

- Salget af personbiler er faldet i forhold til januar 2019, og det skyldes dels, at salget januar i 2019 var meget højt, samt at nogle af ordrerne kan været flyttet til slutningen af 2019, som var rekordstor. Interessen for biler har dog været særdeles høj i januar, hvilket får os til at se med optimisme på de næste måneder, siger han.

Over en kam fortsætter tendensen med, at danskere går efter større biler, og fortsat flere SUV’er. Flere end to ud af tre SUV-typer er i størrelsen mini- eller mellemklassen.

Mikroklassen fylder fortsat mindre, her er Toyota Aygo på niendepladsen og VW Up på 15.-pladsen og er de eneste repræsentanter.

Elbiler og plug-in-hybrid-bilerne er kommet godt fra land med salgstal, der hedder 530 biler og 773 biler, hvilket er små tal, men alligevel henholdsvis dobbelt så meget og næsten 80 procent mere end i fjor.

Citroën C3, der er fætter til 208’eren, følger lige efter på en andenplads i januar. Foto: Christian Schacht
Toyota Yaris holder skansen, og modellen blev den tredje mest solgte bil i januar. Foto: Toyota
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce