Annonce
Indland

Blå partier: 17-årige med kørekort skal blive permanent løsning

Anne Bæk/Ritzau Scanpix
Flertal vil se på sanktionerne, hvis 17-årige bryder med loven omkring ledsager ved kørsel.

Forsøgsordningen, der gør det muligt for 17-årige at få kørekort, skal gøres permanent.

Sådan lyder det fra Venstre, Dansk Folkeparti og De Konservative på bagkant af nye tal fra Rigspolitiet, der viser, at over 63.000 unge har benyttet sig af ordningen.

- Nu skal vi selvfølgelig se de sidste tal og statistikker på det, men som udgangspunkt mener vi, at det er et godt forsøg, siger transportordfører Niels Flemming Hansen (K).

Ordningen har været på betingelse af, at de 17-årige med kørekort kun må køre bil, hvis de er ledsaget af en erfaren bilist over 30 år.

- Det er en god og blød måde at komme ud i trafikken på med en erfaren trafikant. Det har været en god ordning, som vi er villige til at lade fortsætte, siger færdselsordfører Dennis Flydtkjær (DF).

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen mener, at krav om ledsager er med til at gøre ordningen en succes.

- De unge mennesker får mere erfaring, efter de har taget kørekortet. Det styrker trafiksikkerheden, og derfor er vi selvfølgelig interesseret i, at ordningen skal fortsætte og blive permanent, siger han.

Socialdemokratiet, De Radikale og SF ønsker ikke at melde ud, hvorvidt ordningen skal gøres permanent, men henviser til den kommende evaluering af ordningen.

- Det kommer an på, hvad effekten er. Vi havde et håb om, at de ville blive bedre trafikanter. Det bliver interessant at se, om det er tilfældet, siger transportordfører Andreas Steenberg (R).

Lovgivningen om kørekort til 17-årige er blevet brudt 51 gange i 2017, 170 gange i 2018, og 121 har indtil juni 2019 brudt loven. Den primære årsag er, at der ikke har været en ledsager til stede, melder politiet.

En af sanktionerne for at køre uden ledsager er en bøde på 3000 kroner.

- 121 gange til og med maj, synes jeg, er voldsomt mange, og der synes jeg, at vi skal kigge på en hårdere straf, som måske hedder en frakendelse af kørekortet i en periode, siger Niels Flemming Hansen.

DF, Venstre, SF og De Radikale er også klar på at se på hårdere sanktioner, når ordningen snart skal evalueres.

Det samme er transportminister Benny Engelbrecht (S).

- Jeg er meget opmærksom på problemstillingen og synes, at det er rigtig vigtigt, at vi får vurderet en skærpet straf i forbindelse med en kommende evaluering, udtaler ministeren blandt andet i et skriftligt svar.

Forsøget begyndte 1. januar 2017 og udløber ved udgangen af året, medmindre ordningen gøres permanent ved evaluering.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Aarhus

Stor eftersøgning efter 4-årige der forsvandt fra børnehaven - men de skulle bare hjem at lege

Annonce