Annonce
Aarhus

Blå busser hårdt ramt: Rute 100 hænger i bremsen

På de regionale ruter 100 og 123 er antallet af klager over forsinkelser steget 30 procent fra første til andet halvår af 2018. Foto: Axel Schütt

Ruterne 100 og 200 hænger i den grad i bremsen. Midttrafik har en plan, der skal få dem hurtigere frem.

AARHUS: Ti af de blå, regionale busser er særlig hårdt ramt af forsinkelser på deres vej gennem Aarhus.

Nemlig dem, hvis rute tager dem ned langs Kystvejen, hvor de må dele de to spor, der er tilbage, med både bybusser og masser af privatbiler.

Midttrafik forventede, at der ville ske en stabilisering efter, at letbanen kom i drift.

Det var bare ikke tilfældet. Sammenlignet med første halvår af 2018 er der sket en forøgelse i forsinkelser over fire minutter fra 28 til 50 procent. Andelen af forsinkelser større end syv minutter er steget med 17 procentpoint til 30 procent.

Annonce

Passagerer klager

De mange forsinkelser betyder en stor stigning i klager fra utilfredse passagerer.

Funktionsleder Martin Boisen Tams, Midttrafiks kundeservice, oplyser, at på rute 100 og rute 123 er antallet af klager over forsinkelser steget 30 procent fra første til andet halvår af 2018.

"Det er Midttrafiks vurdering, at den nuværende buskorridor langs Kystvejen under disse forhold reelt ikke er egnet til afvikling af bustrafikken, og at der må findes løsninger på stabiliseringen af bustrafikken," skriver planchef Ole Sørensen i en orientering til Midttrafiks bestyrelse.

Ny busterminal

Han foreslår, at der etableres en ny mini-busterminal på Nørrebrogade nord for Trøjborgvej og overfor universitetet.

Her kan passagerer på regionale ruter fra for eksempel Djursland skifte til letbanen eller en bybus.

- Det må være bedre end at blive forsinket på vej ned ad Nørrebrogade, siger Ole Sørensen.

De to hårdest ramte ruter er de gennemgående ruter 100 mellem Hornslet og Odder og rute 200 mellem Skanderborg og Hinnerup.

Dem vil Ole Sørensen flytte fra Kystvejen til Busgade-forløbet, hvor køretiden er mere stabil.

En anden løsning kan være at flytte regionale ruter til Viborgvej og Ringgaden. En rute, der ved tidligere bus-omlægninger har vist sig rimeligt stabil.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Favrskov

Terapihunde henter pris til Hammel

Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Aarhus For abonnenter

Kursskifte i Aarhus: 2.300 beboere på plejehjem kan få mulighed for privat rengøring

Annonce