Annonce
Biler

Blød Leon med avanceret teknologi

Den nye Seat Leon er vokset og har fået en front i samme anstrøg som den store Tarraco suv, mens linjerne er blevet blødere. Foto: Seat
Ny Seat Leon får afrundede linjer og kommer som plug-in-hybrid, der kan klare 60 kilometer på en opladning. Fartpilot forudser vejen ved hjælp af kamera og data fra navigationsanlægget.

Den stikker stadig lidt af som den frække fætter til VW Golf, men linjerne er blevet lidt blødere og mindre rebelske - både ude og inde. Vi taler om den nye Leon, som Seat netop har løftet sløret for.

Til gengæld kommer modellen som forventet med hele pakken af nye delvist elektrificerede motorer, mere avancerede sikkerhedssystemer og udvidet infotainment i modellen. Den har en front, som er hentet direkte fra den store SUV, Tarraco, og tegner et billede af mærkets nye designstil i mellemklasse-modellen, der lanceres herhjemme til maj.

Over en kam er Leon vokset fem centimeter mellem akslerne og omkring ni centimeter i længden, hvor stationcaren, Sportstourer, lige har fået en tand mere end den femdørs hatchback. Det giver naturligvis mere luft inden døre og et bagagerum, som i familieudgaven rummer 617 liter, hvilket er meget stort og 30 liter mere end i forgængeren.

Annonce

Familie med fire medlemmer

Den fjerde generation af Seat Leon bygger på VW-koncernens fleksible MQB-platform og lanceres sideløbende med den nye VW Golf, som kommer til marts. Senere følger Skoda Octavia og Audi A3.

Plug-in-hybrid til efteråret

På motorfronten kommer Leon selvfølgelig også som plug-in-hybrid, der har et batteri på 13 kWh. Her spiller en TSI-benzinmotor på 156 hk sammen med en elmotor på 75 kW, svarende til 102 hk, og leverer sammenlagt en systemydelse på 204 hk. Modellen, der klarer 60 kilometer på ren el, lander herhjemme til efteråret.

Programmet omfatter også milde 48-volts-hybrider, det handler om en version med en 1,0-liters eTSI-motor DSG på 110 hk og en model med en 1,5 eTSI DSG på 150 hk. Her er også nye dieselmotorer på 115 hk og 150 hk samt mere effektive TSI-benzinmotorer på 90 hk, 110 hk, 130 hk og 190 hk.

Modeller med DSG-automatgearet får ligesom i Golf ”Shift by wire”, hvor gearkassen styres med et lille joystick. Der er dog ikke tal for brændstofforbruget.

Kabinen byder på langt færre klassiske knapper og drejekontakter. Her er mulighed for digital instrumentering og en skærm på 10,25 tommer, mens den centrale storskærm kan opgraderes til 10 tommer - og der kan udbygges med trådløst Apple Carplay. Betjeningen kan foregå med gestikulering eller stemmestyring, hvilket reducerer antallet af kontakter.

I det sikkerhedsmæssige hjørne er der nu mulighed for udstyr som ”Exit Warning”, der advarer mod at åbne sidedøren ud i en cyklist eller forbipasserende bil. Mens ”Predictive Cruise Control” med data fra navigationsanlægget og et kamera i forruden tilpasser fartpiloten efter sving og fartgrænser. Næste skridt bliver en ”Travel Assist” til autonom kørsel, som kombinerer ”Predictive Cruise Control” med vejbaneassistenten og på den måde kan holde bilen i sporet ved hastigheder på helt op til 210 kilometer i timen.

Fjernstyr bilen med telefonen

Nye online-tjenester giver også mulighed for at låse bilen op med sin smartphone, eller for eksempel få en alarm, hvis bilen overskrider en bestemt hastighedsgrænse eller kører ud ad et bestemt område. Den kan også fjernstyre klimaanlægget, hvilket især er en fordel i plug-in-hybriden.

På udstyrsfronten kan der også opgraderes med blandt andet full LED-forlygter, chassis control, som er en dynamisk undervogn, og trådløs opladning af Apple Carplay.

Der er endnu ikke oplysninger om danske priser eller udstyr.

Der er dog forskelle i modelprogrammet i forhold til resten af familien. Golf vil således også kunne fås i en større plug-in-hybrid-variant med 245 hk og Car2X-kommunkation, hvor biler kan advare hinanden.

Kabinen byder på få kontakter, og der kan opgraderes med digital instrumentering og storskærm på 10 tommer, som fungerer sammen med stemmestyring og gestikulering. Foto: Seat
Stationcar-versionen, Sportstourer, er vokset i bagagerummet, som nu kan klare rummelige 617 liter, hvilket er 30 liter mere end forgængeren. Foto: Seat
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce