Annonce
Danmark

10 sekunders ekstra grønt i lyskryds: Balck friday kræver grundig forberedelse

Andreas Husmann, butikschef for Power i Rosengårdscenteret, ser frem til Black Friday hvert år. Alle medarbejdere bliver kaldt ind, og så handler det ellers op at skrue helt op for servicen og effektiviteten. Foto: Kim Rune
Grundig forberedelse, 10 sekunders ekstra grønt lys og gode knaldtilbud er med til at gøre Black Friday til en festdag i Rosengårdcentret.

Black Friday er en unik dag. En festdag. Sådan siger Andreas Hussmann, som er butikschef i Power i Rosengårdcentret. På selve dagen gløder dankortterminalerne, og energiniveauet i butikken er fuldt ud på højde med omdrejningshastigheden i en Power Crush hastighedsblender.

- Kunderne og personalet er i godt humør, og der er samme stemning, som når vi åbner butikker, siger han.

I en Power-butik er der over 10.000 varenumre, og hvert år flere måneder før Black Friday begynder hovedkontoret at udvælge de varer, som skal promoveres og sættes ned. Andreas Hussmann får dog ikke noget at vide før i sidste øjeblik.

- Op til Black Friday kommer folk af og til ind og spørger til, hvad der kommer på tilbud, men vi ved det faktisk ikke. Et par dage før det går løs, får vi produktlisten og info om, hvilke produkter der skal være fokus på, men priserne får vi faktisk først, samtidig med at kunderne får dem i det digitale nyhedsbrev, fortæller han.

Annonce

Odenseanerne og fynboerne er ordentlige og venlige mennesker. Det er meget sjældent, at vi oplever tumult, og det gælder også en dag som Black Friday.

Casper Bach Andersen, center-manager i Rosengårdcentret

Det glider fornuftigt

Casper Bach Andersen, center-manager i Rosengårdcentret, havde sin første Black Friday som chef for centeret sidste år. Det var en god oplevelse, fortæller han.

- Odenseanerne og fynboerne er ordentlige og venlige mennesker. Det er meget sjældent, at vi oplever tumult, og det gælder også en dag som Black Friday, siger han.

Sidste år gjorde letbanen det svært for folk at komme ind til Rosengårdscenteret, men det problem er blevet løst ved at forlænge det grønne lys på Ørbækvej med 10 sekunder. Det sikrer, at trafikken glider fornuftigt, fortæller Casper Bach Andersen.

Og skulle der være kunder, som allerede på parkeringspladsen kan mærke, at pulsen falder, og at afmagten ligger på lur bag svingdørene, bliver der på Black Friday sat folk ud på parkeringspladsen, som kan svare på spørgsmål og guide folk til tomme parkeringsbåse.

På en Black Friday kommer der dobbelt så mange kunder igennem Rosengårdcentret i forhold til andre store dage, så der er godt run på de 3000 parkeringsbåse.

- Det er klart, at der godt kan opstå lidt frustrationer, hvis man skal sidde lang tid i bilen, men det glider fornuftig, synes jeg, siger Casper Bach Andersen.

Alle ansatte i sving

Det gør det også i Power, når Black Friday rammer, fortæller Andreas Hussmann.

Op til dagen er de cirka 60 ansatte blevet briefet om, hvad der skal ske, og hvem der gør hvad.

- Det vigtigste på sådan en dag er, at medarbejderne er i godt humør. Det er de, hvis de ved, hvad der skal ske, siger Andreas Hussmann.

På selve dagen møder medarbejderne ind lidt før, så de er helt klar klokken 7, når butikken åbner. Typisk har der samlet sig en god flok tilbudsjægere foran butikken, og når klokken falder i slag, bliver de lukket ind i hold. De bedste tilbud har fået et "kø-tilbud"-klistermærke på, så kunderne ved, at her er der mange penge at spare, og samtidig er der blevet pyntet op i butikken.

- Vi har rigtig travlt hele dagen, og når vi når fyraften kl. 22, så er vi alle godt brugte, siger Andreas Hussmann.

Ingen af medarbejderne er dog så trætte, at de ikke kan afslutte en af årets absolut største salgsdage med en fyraftensøl.

- Folk har egentlig ikke travlt med at komme hjem. Alle ser det som en fed dag, lyder det fra Andreas Hussmann.

Kort tid før Black Friday får Andreas Husmann at vide fra hovedkontoret hvad det er for produkter, der skal fokuseres på, og hvor stort et rabatskilt han kan klistre på dem. Foto: Kim Rune

Pris, pris, pris

Mens de fleste butikker gør meget ud af at pynte op til Black Friday, vælger centeret at holde Black Friday iklædt julepynt, fortæller Casper Bach Andersen.

- Black Friday er en dag, hvor kunderne fokuserer enormt meget på priserne. De kommer for at gøre et godt køb. Der er andre tidspunkter af året som eksempelvis december, hvor de kommer for at handle, men også for at hygge sig og bruge noget tid i centeret. December er meget mere oplevelsesorienteret, og når vi rammer Black Friday sidst i november, så har vi allerede pyntet op til jul. Derfor er centret allerede pyntet godt op til fest - også til Black Friday.

Det betyder dog ikke, at Anne Hedelund, som står for marketing i centeret, ikke følger dagen tæt, og op til Black Friday har hun sørget for, at der bliver reklameret bredt på forskellige platforme for at gøre opmærksom på, at der er gode handler at gøre i de cirka 160 butikker, som er at finde i Rosengårdscenteret. Under Black Friday bruger centeret også Facebook aktivt til at informere kunder om praktiske ting.

Og skulle der mod forventning opstå tumult i centeret, så er der vagter til at tage sig af det. De har dog fået mindre og mindre at lave de sidste par år, fortæller Anne Hedelund, som er Casper Bach Andersens assistent.

- Folk forventer, at der er fyldt, og de virker ikke så stressede som for bare få år siden, siger hun.

Andreas Hussmann har også kun besindige kunder i sin butik, og flere af dem kan han hilse på i ugen op til Black Friday, for her plejer Power at varme op til Black Friday.

- Vi varmer lidt op og giver kunderne en fornemmelse af, at Black Friday bliver en stor dag, siger han.

Casper Bach Andersen, center manager i Rosengårdscenteret, og Anne Hedelund, som er ansvarlig for markedsføringen af centeret, har især fokus på, at få trafikken på parkeringspladsen til at glide. Det er typisk her, folk kan blive frustrerede, hvis de skal vente for lang tid. Foto: Kim Rune
Phillip Carlsen, ansvarlig for hvidevarer i Power, med et af de mange skilte, som skal lokke kunder i butikken på Black Friday. Foto: Kim Rune
Black Friday er en fed dag, fortæller Casper Bach Andersen, center manager for Rosengårdscenteret. - Normalt er der lidt stille i gangene om morgenen, men på Black Friday er der run på helt fra morgenstunden. Pludselig er der bare enormt mange mennesker. Foto: Kim Rune
Hvordan forbereder Rosengårdscentret sig på Black Friday. Foto: Kim Rune
Hvordan forbereder Rosengårdscentret sig på Black Friday. Foto: Kim Rune
Hvordan forbereder Rosengårdscentret sig på Black Friday. Foto: Kim Rune
Hvordan forbereder Rosengårdscentret sig på Black Friday. Foto: Kim Rune
Hvordan forbereder Rosengårdscentret sig på Black Friday. Foto: Kim Rune
Hvordan forbereder Rosengårdscentret sig på Black Friday. Foto: Kim Rune
Hvordan forbereder Rosengårdscentret sig på Black Friday. Foto: Kim Rune
Hvordan forbereder Rosengårdscentret sig på Black Friday. Foto: Kim Rune
Hvordan forbereder Rosengårdscentret sig på Black Friday. Foto: Kim Rune
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Tyv med en sød tand: Kraftig bygget mand stjal en hel palle Blomme i Madeira

Aarhus

Efter drama på havnen: Turbåde indstiller al sejlads

Annonce