Annonce
Mærk Aarhus

Black Friday har stor betydning for handelslivet i Aarhus

Foto: Mærk Aarhus
Handelslivet i Aarhus trives i bedste velgående, når byens butikker markerer Black Friday. Begivenheden trækker folk udefra til byen, sætter gang i omsætningen og fastholder relevans for byens kunder. Sådan lyder det fra Marc Perera Christensen, der er direktør for Erhverv Aarhus

Black Friday er en amerikansk tradition, der med høj fart har vundet indpas i Danmark. I Aarhus er der rig mulighed for at tage hul på juleshoppingen og gøre sig et godt kup, når byens mange butikker lokker med fantastiske tilbud. Det har, ifølge direktør for Erhverv Aarhus, Marc Perera Christensen, stor værdi for handelslivet i Aarhus:

”Aarhus er en by med en stærk detail- og shoppingprofil, og derfor er det klart, at det betyder meget at have nogle stærke anledninger til at få noget forretning banket over disken – og her er Black Friday én ud af mange anledninger til at få shoppet.”

Black Friday trækker folk til byen

Aarhus er en shopping-magnet for Vestdanmark, fordi mange kommer til byen for at handle – især på de store shoppingdage under Black Friday.

”Det trækker folk til, når shoppingbyen Aarhus inviterer. Undersøgelser viser, at det ikke kun er aarhusianerne, der shopper i byen. Mange tager hul på juleshoppingen til Black Friday – og så tror jeg også bare, at det for mange er en anledning til at komme afsted og få nogle gode knaldtilbud,” siger Marc Perera Christensen og fortsætter:

”Black Friday er med til at holde en relevans for kunderne. Det giver – ligesom i alle andre sammenhænge – en anledning til at få skubbet nogle varer over disken, få skabt noget bundlinje og en omsætning for butikkerne.”

Et hurtigt voksende fænomen

Black Friday er ligesom Halloween og andre amerikanske fænomener blevet en fast tradition i Danmark. Marc Perera Christensen er imponeret over, hvordan begivenheden har vundet indpas og bidt sig fast i det danske detailbillede:

”Det er gået meget hurtigt. Vi skal ikke mange år tilbage, før det var et ikkeeksisterende fænomen. Lige pludseligt, i løbet af relativt få år, blev Black Friday et massivt shoppefænomen– både online, men også fysisk i butikkerne – i strøgforløb, gågader og shoppemiljøer i det hele taget.”

Black Friday foregik oprindeligt over en dag, om fredagen, med knaldtilbud og lange køer, men nu strækker fænomenet sig over en hel uge med tilbud.

”Det er en tradition, der er røget ind i årskalenderen i detailtilværelsen i vesten, ligesom vi blandt andet har julesalget og efterårsudsalget. Det er en udvikling, som viser, at købmandsskabet har taget Black Friday til sig, og som er ved at gøre det til et element ind i den danske købmandstradition,” afslutter Marc Perera Christensen.

Aarhus For abonnenter

Fremtidens tog kræver kæmpe ombygning af Aarhus H, og den kommer til at støje: Nu er sidste chance for at klage

Danmark

Lørdagens coronatal: Syvende dag i træk med over 4000 nye coronatilfælde

AGF

AGF-året der gik: Her er seks nedslag fra de mest opsigtsvækkende kampe

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Er dette spisested virkelig bedre end Frederikshøj?

Aarhus

Coronasmitten viger ikke en tomme i Aarhus: De seneste par døgn er smittetallene frosset fast

Navne

Fra retsmediciner til lokalpolitiker: Kate Runge har altid kæmpet for byens svageste

DF-hovedbestyrelsesmedlem udfordrer Messerschmidt i formandsvalg

Aarhus For abonnenter

Ældreplejen i Aarhus til årsprøve: Rådmanden er overordnet tilfreds - ældrerådet ser plads til forbedringer

Aarhus

Casablanca-familie åbner ny restaurant: Nordisk og fransk køkken i tidligere direktørbolig

DF slår revner - er det Fremskridtspartiet om igen?

Alarm 112

Sommerhus opslugt af flammer: - Det har været fuldstændig overtændt

Erhverv For abonnenter

Sikkerhedsbrud hos Nets: Sven fik brev med nøglekort til en ukendt kvinde

Kultur

The Julekalender vender hjem: Nu kan du puste grise op på det samme toilet, som Oluf sad på for 30 år siden