Annonce
forside

Blev fundet sovende bag rattet i helleanlæg: - Jamen, det er ikke min bil

Da en 27-årig mand fra Litauen ikke kunne forklare, hvad han lavede - sovende i en havareret bil midt på Skæring Strandvej - blev han søndag morgen anholdt og slæbt med på politistationen. Foto: Google Maps / Iris

EGÅ: En 27-årig mand fra Litauen havde noget svært ved at forklare sig, da han tidligt søndag morgen blev vækket og anholdt af politiet.

Manden blev fundet sovende i en bil midt i et helleanlæg på Skæring Strandvej i Egå. her var bilen endt i et vejskilt, og selvom manden lå og sov henover rattet, da betjentene vækkede ham, nægtede han at have kørt bilen. Det var i øvrigt heller ikke hans bil, forklarede manden.

Annonce

Da han ikke kunne fortælle, hvad han så lavede i den havarerede bil, blev han anholdt, taget med på stationen og sigtet efter udlændingeloven. Han blev senere søndag løsladt efter afhøring.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Selvfølgelig skal de møde til tiden, men...

En del af børn og unges opdragelse er at lære at møde til aftalt tid. Det handler ikke kun om skolen, men også når man laver aftaler med andre. Vi skal kunne stole på hinanden. Derfor skal unge lære at møde til tiden. Også når de er nået i gymnasiet. At de ikke altid gør det, er en kendt sag. Men der kan være gode forklaringer på, at en elev ikke er til stede, når klokken ringer ind til en times undervisning. Ved dagens begyndelse kan bus eller tog være forsinket, og hvis eleven er taget hjemmefra i passende tid til at nå frem til første time, har det ingen mening, at han eller hun skal have fravær for for sent fremmøde, hvis forklaringen ligger i, at den offentlige transport ikke fungerer som lovet. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) kommer eleverne i møde, når hun har besluttet at afskaffe den bekendtgørelse om fravær, som den tidligere regering indførte i oktober sidste år. Hun vil lade landets gymnasier og deres lærere vurdere, hvornår en elev skal noteres for fravær. Hun mener, at lærerne fuldt ud er i stand til at vurdere, hvornår der er tale om en elev, som kommer for sent sammen med 300 andre, fordi busserne er forsinkede, og hvornår det handler om elev, der er sløv i optrækket. For de findes også. Der er sikkert også dem, der regner på, om de kan holde sig inden for grænsen for advarsler og lignende og tager sig en ekstra fridag på den konto. For slet ikke at tale om dem, der kan finde på at gå hjem før skoledagen slutter eller dem, der ikke sørger for at være i klassen, når frikvarteret slutter. Her skal gymnasiet og lærerne selvfølgelig gribe ind. Sløvhed, slendrian og ligegyldighed skal ikke tolereres. Men den sunde fornuft skal råde, når en elev, der kommer for sent, har en forklaring, som lyder plausibel. Systemet med at notere fravær bør heller ikke afskaffes, for det giver skolen en mulighed for at gribe ind, hvis en elev har brug for støtte i det faglige eller på trivsel i skolen. Så skal der sættes ind på andre måder, og ikke alle elever er lige åbenmundede om deres eventuelle problemer.

Annonce