Annonce
Aarhus

Blev viet af Bernhardt Jensen i Den Gamle By: Nu fejrer Inger og Jens Erik guldbryllup

50 år efter brylluppet 7. september 1969 er Inger og Jens Erik tilbage på samme sted, hvor de blev gift. Foto: Den Gamle By
Inger Svane og Jens Erik Strange Petersen fejrer lørdag guldbryllup i Den Gamle By, hvor de - som de første nogensinde - blev viet i 1969.

AARHUS: Et guldbryllup er altid noget særligt for ægteparret og familien, men i nogle tilfælde er det også specielt for omgivelserne. Det er tilfældet for Inger Svane og Jens Erik Strange Petersen, der netop har fejret guldbryllup i Den Gamle By - samme sted, hvor de blev gift for 50 år siden. Som de første nogensinde.

- Vi skulle indsende en ansøgning til kongen, fordi vielsen ikke var på rådhuset. At vi gerne ville giftes i Den Gamle By begrundede vi med, at vi begge var historiestuderende, fortæller Jens Erik Strange Petersen.

Og det var ikke hvem som helst, der viede ægteparret. Datidens borgmester i Aarhus havde nemlig taget turen til Den Gamle By.

- Det var selveste borgmester Bernhardt Jensen, der viede os i Borgmestergården. Der var et hav af mennesker i gaderne til brylluppet. Jens Erik var vant til opmærksomheden, fordi han spillede med i harmoniorkestret Kærne, men jeg skulle lige vænne mig til alt det postyr. Men sjovt og festligt var det, siger Inger Svane.

Det gik da heller ikke ubemærket hen, brylluppet. Det var en del af det officielle program for Aarhus Festuge i 1969, og byens avis var da også til stede.

- Een svane gør måske ingen sommer, men kan til gengæld forsøde et helt liv, skrev Århus Stiftstidende i sin reportage, hvor det også blev bemærket at vielsen var "et festligt indslag i en festlig stund."

Annonce
Borgmester Bernhardt Jensen havde taget turen til Den Gamle By for at vie ægteparret i Borgmestergården. Foto: Den Gamle By
Brylluppet blev fejret med Jens Eriks koncert-kammerater. Foto: Den Gamle By
Parret blev gift 7. september 1969. Foto: Den Gamle By
Inger skulle lige vænne sig til den megen opmærksomhed omkring deres bryllup. Foto: Den Gamle By
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce