Annonce
Aarhus

Blinde frygter elektriske løbehjul i Aarhus: - De kommer med ekstremt høj fart

Dansk Blindesamfund i Østjylland ser ikke positivt på de nye trafikanter. Ritzau Scanpix/
Dansk Blindesamfund i Østjylland er bange for, at medlemmerne bliver kørt ned af elektriske løbehjul.
Annonce

AARHUS: 150 elektriske løbehjul er i denne uge blevet sat på gaden 62 forskellige steder i Aarhus. Herfra kan de lejes lovligt af alle personer over 15 år. Men det er ikke alle, der er begejstrede for tiltaget.

Hos Dansk Blindesamfund i Østjylland er de bange for, at deres medlemmer bliver kørt ned af de nye løbehjul, fordi de kan være svære at høre. Det fortæller Helle Kaas Schmidt, der er kredsformand i Østjylland, til TV2 Østjylland.

- Det gør det farligere at være blind i Aarhus. Vi kan umuligt høre dem, og de kommer med ekstremt høj fart, siger hun med henvisning til, at de elektriske løbehjul kan køre op til 20 km/t.

Tidligere har de elektriske løbehjul også mødt kritik fra Rådet for Sikker Trafik. Torsdag sagde rådets direktør Mogens Kjærgaard Møller til TV2 Østjylland:

- Vi er sikre på, at der kommer en række ulykker.

- Forestil dig en situation, hvor du skal dreje til højre og markere med den ene arm, at du drejer. Samtidig skal du styre et elektrisk løbehjul på små hjul med den anden arm. Det er tæt på umuligt.

Annonce

Frygter at folk bliver inde

Det er dog ikke de svingende løbehjul, som Dansk Blindesamfund i Østjylland forudser kan give udfordringer. Derimod er det særligt, når de blinde skal stige af bussen, at Helle Kaas Schmidt tror, der kan opstå farlige situationer for de svagsynede.

For folk på elektriske løbehjul er ikke som en selvfølge vant til at tage de samme forholdsregler som folk, der kommer kørende på en cykel, forklarer hun.

- Vi synes i forvejen, at cykler kan være svære at høre. Men de kører ikke nær så stærkt som elektriske løbehjul, så de kan som regel nå at stoppe.

Samtidig frygter Helle Kaas Schmidt også, at de nye løbehjul kan ende med at få andre konsekvenser end påkørsler.

- Jeg er bekymret for mine medlemmer. Og jeg er særligt bekymret for, om det får den betydning, at nogle med synshandicap ikke længere har lyst til at gå ud, fordi det er for farligt, fortæller hun.

Derfor vil Dansk Blindesamfund i Østjylland i første omgang arbejde på at informeret alle medlemmerne omkring de nye trafikanter.

Annonce

Politiet holder øje

For elektriske løbehjul gælder de samme regler, som der gælder for cyklister. Det betyder blandt andet, at det er forbudt at køre påvirket eller på fortove. Derfor kommer Østjyllands Politi også til at holde et øje på de nye trafikanter over weekenden.

Det fortæller Morten Hansen, der er vagtchef hos Østjyllands Politi.

- Vi kommer til at nævne, at der også skal holdes et øje på de elektriske løbehjul under vores briefing til aftenvagterne, siger han og fortsætter.

- Derfor forventer vi også, at vi kommer til at stoppe nogle løbehjul over weekenden. Ligesom vi også kommer til at standse nogle cyklister, der kører ulovligt.

- Vi mener ikke, at elløbehjul er mere usikre at bruge i trafikken end en cykel, sagde transportminister Ole Birk Olesen (LA), da han var på besøg i Aarhus i januar for at prøve løbehjulene af.

Men selvom ministeren ikke nødvendigvis ser det store problem i at have elektriske løbehjul på cykelstierne i Aarhus, så kommer Helle Kaas Schmidt alligevel med en ekstra opfordring til dem, der lejer et løbehjul.

- Vi vil rigtig gerne have, at folk tager lidt hensyn til os og bruger ringeklokken på de elektriske løbehjul, siger hun.

Kilde: TV2 Østjylland

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Overlæge: Jeg har aldrig set en så langvarigt kritisk syg patient på intensiv som Flemming

Aarhus

Dagens corona-tal: Ja tak - lad os bare få flere af den slags meldinger

Annonce