Annonce
Biler

BMW 320d Touring er årets firmabil

BMW 3-serie Touring er firmaklassens ubetinget mest køreglade bil. Den er samtidig komfortabel nok til lange stræk. Foto: Jonas Ahlstrøm
Den nye BMW 320d Touring vinder titlen som Businessbilen 2020 foran Mercedes C-Klasse og Volvo V60.

Sjældent har finalefeltet haft så fuldbyrdede konkurrenter, og aldrig har slutspurten været så tæt som til kåringen af Businessbilen 2020. Her bestod slutrunden ikke alene af tre premiumbiler, hvor alle i princippet kunne være en værdig vinder. De endelige stemmer i finalefeltet lå også meget tæt. Det blev dog den nye BMW 320d Touring, som trak det længste strå med en kneben sejr foran Mercedes C-Klasse 220d stationcar og Volvo V60 D4.

Her var dyder som sportslige køreegenskaber, fin komfort, moderne motorer og et nyt brugervenligt infotainmentsystem med til at bringe 3-serien i mål som vinder.

Kåringen, som var udført af fagforeningen Business Danmark, foregik over to dage på Fyn. Her testede en jury bestående af otte professionelle firmabilister, der kører op mod 90.000 kilometer årligt, en fysioterapeut og to motorjournalister en halv snes af årets mest relevante firmabiler.

De andre biler, som måtte køre hjem med uforrettet sag, var Audi A4, VW Passat, Ford Mondeo, Skoda Superb, Peugeot 508, Toyota Camry og Kia Optima.

Alle de deltagende biler var stationcars med automatgear og dieselmotorer på 150 hk-190 hk. Toyota Camry fås dog kun som sedan og med hybridteknik, mens Kia Optima er en plug-in-hybrid.

Annonce

Årets Firmabil 2020

Business Danmark kårer i år Årets Firmabil for 14. gang. Juryen består af otte professionelle firmabilister, to motorjournalister og en fysioterapeut, som bedømmer ergonomi i bilerne.

Arbejdet med test samt kåringen foregår over to dage i Middelfart. Her vurderer juryen blandt andet bilerne på køreegenskaber, komfort, sæder, ergonomi, økonomi og udstyr.

I år deltager 10 biler. Det er ni stationcars og en sedan. De otte har dieselmotor og automatgear, en er en hybrid med benzinmotor og en er opladningshybrid med benzinmotor.

Alle har i basisversionerne en beskatningsværdi på lige omkring 400.000 kroner.Tidligere vindere2007: Mazda6 2,0

2008: VW Passat 2,0 TDI

2009: VW Passat 2,0 TDI

2010: Opel Insignia 160 CDTI

2011: Audi A4 2,0 TDI

2012: VW Passat 1,6 BMT

2013: Volvo V40D2

2014: Skoda Octavia 2,0 TDi elegance Combi

2015: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 Titanium

2016: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 Titanium

2017: Renault Talisman 160 hk DCi Intense

2018: Opel Insignia Sportstourer 2,0 turbo D Dynamic

2019: Volvo V60 D4 aut. Momentum

Kan det hele

Vinderbilen starter fra godt 408.000 kroner i beskatning for en BMW 320d Connected Touring aut. Det er ikke feltets billigste, men den tyske atlet vinder til gengæld samlet på de fleste discipliner.

Til den pris får man en bil, som sætter nye standarder for, hvor velkørende en firmabil kan være. Den byder på et fornemt kompromis mellem sportsligt præcist antrit og komfort og har en vifte af økonomiske og letløbende motorer, avancerede sikkerhedssystemer samt feltets mest komplette og brugervenlige infotainment-system.

Lars Bundgaard, der er formand for Trafikpolitisk Udvalg hos Business Danmark, uddyber, hvad der ligger bag valget.

- BMW 320d Touring er en vinder, som har de klassiske firmabilsdyder. Men den er samtidig en bil, hvor der er lagt vægt på køreglæde og fantastiske køreegenskaber uden at gå på kompromis med komforten. Tag dertil et meget brugervenligt infotainmentsystem og mulighed for avanceret sikkerhedsudstyr, siger Lars Bundgaard.

Den helt nye BMW 3-serie Touring er Businessbilen 2020. Den helt nye model hentede sejren, da en jury på otte professionelle bilister, to motorjournalister og en fysioterapeut vurderede en halv snes af årets mest spændende firmabiler. Foto: Jonas Ahlstrøm
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Aarhus

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

Annonce