Boganmeldelse: Elsebeth Egholm: 'Frit fald'

Elsebeth Egholm. Foto: Les Kaner/Politikens Forlag

Bøger: Elsebeth Egholm har fat i sin læser med den nye kvindelige hovedperson Rina. Om dagen er hun den professionelle læge, men om natten klatrer hun op ad de højeste huse i Aarhus, dels fordi hun nu engang kan det, dels for at placere paste-ups på iøjnefaldende steder.

Som læsere af Elsebeth Egholms første bind i serien om kvinden med dobbeltlivet vil vide, var Rina under en af sine klatreture vidne til en ulykke. I en bygning ved siden af den, hun befandt sig på, faldt klatreren Henrik ned og omkom. Hans død er det store traume, som styrer Rinas adfærd i “Frit fald”, for hvorfor stalkede han hende, og hvem trådte ham over fingrene, da han nåede taget, så han styrtede i døden?

Men Egholm har mere i krimiposen end det. Hos politiet er Rinas gode kontakt Helge Stanek fjernet fra hendes sag for at tage sig af fundet af en arm i vandet tæt ved Grenå Havn. Det bliver starten på en klam affære, hvor mænd af det bedre borgerskab arrangerer gangbangs med unge kvinder, der er økonomisk klemte. Uden de helt store profetiske evner er man naturligvis klar over, at tingene hænger sammen, så Rina og Helge slipper til stor fornøjelse for læseren ikke hinanden.

Som altid hos Elsebeth Egholm drages man ubønhørligt ind i handlingsforløbet. Hun kan noget helt særligt, når det drejer sig om at trænge ind i de meget forskelligartede miljøer, hun skildrer. Forskellene kan som her næppe være større: vertikale udfoldelser op ad husmure over for løsslupne og grænsesøgende adfærd på de horisontale lagner. Hertil kommer forfatterens beherskelse af Aarhus’ byrum som scene for handlingen, der er fænomenal. Turistforeningen kommer ikke uden om at tildele hende en eller anden påskønnelse for skildringen af byens liv og topografi.

Elsebeth Egholm:

”Frit fald”

432 sider, Politikens Forlag

Elsebeth Egholm: ”Frit fald”. Foto: Politikens Forlag

Spørgsmål om habilitet: Jamen, er det ikke bare politik

Bünyamin Simsek er en kontant mand, rap og skrap i replikken. Som medlem af Venstres gruppe på syv er hans indflydelse i Aarhus Byråd begrænset. Blokken af socialdemokraterne og deres medspillere SF, Enhedslisten og Radikale kan skabe flertal, så rådmanden for teknik og miljø kan have svært ved at komme igennem med sine ideer. Sådan er politik. Så Simsek forsøger at markere sig på andre måder. Han har ikke spor imod at diske op med anderledes og provokerende ideer og forslag, og han går ikke af vejen for en god diskussion og et verbalt slagsmål. For eksempel som da han gik ind i sagen om p-pladserne ved fiskeforretningerne på havnen for nylig. Her tog han parti for de erhvervsdrivende, helt i pagt med Venstres holdninger. Det er også, hvad han gør i den sag, der nu er til diskussion. To medlemmer af byrådet mener, at Simsek har været lovlig tæt på erhvervsmanden Martin Busk, der har interesser i Risskov. De to byrådskolleger mener, at Simsek har været lidt for langt fremme i skoene i en sag, hvor Busk har søgt om lov til at udstykke en grund på Rolighedsvej 16 A i Risskov i to. Juridisk Afdeling i Aarhus Kommune har behandlet klagen fra de to politikere, og svaret er utvetydigt: Simsek er ikke inhabil i sagen. Rådmanden har holdt møder med Busk, de to er medlemmer af den samme forening, Det Borgerlige Skydeselskab, og de har været på rejser i Tyrkiet sammen med en del andre. Så de to klagere fra Enhedslisten og Radikale synes, de taler rigeligt meget sammen. Men er det ikke bare politik, det Simsek har gjort? Politikere går ind i et parti, der passer med deres synspunkter, og plejer interesser for de mennesker, som er på samme politiske linje. Det gør vel ikke kun Simsek, men det gør alle andre politikere. Det er en del af deres job. Og de forsøger at fremme de synspunkter, som deres parti og de selv repræsenterer. Så længe indstillinger til byrådet og afgørelser, de træffer, er inden for de gældende love og regler er der ingenting at komme efter. Det er vel også det, juridisk afdeling siger med afgørelsen.

Bedre end Beyoncé og i sang med Prins Henrik: Ti ting du ikke vidste om legendariske Michael Learns to Rock