Boganmeldelse: Lone Theils: ”Savnet. Hjemvendt 1”

Lone Theils. Foto: Hazel Thompson

Bøger: Efter en lidt faldende formkurve er tidligere journalist, men nu forfatter på fuld tid Lone Theils med “Savnet” tilbage i bedste krimi-storform. Allerede inden bogen havner i boghandlen, har den haft imponerende 13.000 lyttere eller e-bogslæsere. Det er sket i samarbejde med onlinetjenesten Mofibo, og den måde at lancere bøger på har fremtiden for sig.

Geografisk befinder vi os i Nordvestjylland, og serietitlen “Hjemvendt 1” angiver ikke kun, der er mere i vente fra den del af landet, vi befinder os også et sted, Lone Theils har et særligt forhold til. Det er med til, at handlingen, der udfolder sig i omegnen af Holstebro, har sin autentisk lokalkolorit.

Begivenhedsforløbet er startet 10 år før romanens nutidsplan. Under en tur til Hjerl Hede forsvandt en families ældste datter, Mille, sporløst. Det var politiassistent Signe Brasks første sag, og lige siden har den hjemsøgt hende. I årene efter har hun på årsdagen for den traumatiske begivenhed besøgt den lille familie for at bedyre, at sagen ikke er lagt på hylden.

Til Signes store overraskelse dukker Mille nu som 20-årig pludseligt op, og hun genforenes med familien. En lykkelig afslutning på en sag, der har plaget Signe og familien, eller er den nu så oplagt og lykkelig endda?

Der er hurtigt små tegn på, at tingene er mere komplicerede og gruopvækkende end først antaget. Hvordan det nærmere hænger sammen skal naturligvis ikke røbes, kun så meget, at Lone Theils yderst raffineret udfolder en barsk og kvalmende historie. Med Signe Brask ved roret har hun også fat i en hovedperson, man glæder sig til at få uddybet i kommende bind. Lone Theils: ”Savnet. Hjemvendt 1”. 320 sider. People’s Press, er udkommet 5 af 6 stjerner

Lone Theils: ”Savnet. Hjemvendt 1”. Foto: People’sPress

Bakken jagter den gode rytme

Racisme skal standses og andet end det

Et fodboldstadion har sin egen retorik. Der er næsten ingen grænser for, hvad publikum tillader sig at råbe efter aktørerne på banen. Det gælder både spillere og dommere, som bliver udsat for tilråb, som kunne have kostet en dom, hvis de var blevet råbt på åben gade. Men stadions har deres egne regler. Mere bliver tilladt indenfor end udenfor. Racisme burde slet ikke forekomme, heller ikke på fodboldstadions. Ethvert menneske har ret til respekt uanset hudfarve, og det er godt, at der nu bliver taget fat på at standse racismen på internationalt niveau. I yderste instans skal en fodbolddommer afbryde en kamp, hvis racistiske tilråb bliver gentaget. Det skete to gange i Bulgarien-England forleden. Men kampen blev spillet færdig. Reglen er ikke uden problemer. Hvis et hold er bagud, og tilhængerne ønsker at få kampen standset, kan de råbe racistiske udtryk, så dommeren må gribe ind. Og så ekstrem som sport på øverste niveau er blevet, er mange parate til at udnytte enhver regel og mulighed for at vinde eller undgå at tabe. Et andet sted kan vi begynde. Herhjemme sker det meget ofte, at tilskuerne råber "ludersøn" efter en dommer, hvis de mener, han har dømt forkert - selvfølgelig mod deres eget hold. Det tilråb er krænkende og uholdbart, og Dansk Boldspil-Union bør give dommeren eller endnu bedre fjerdedommeren ret til at standse kampen, når tilråbet forekommer. I gentagne tilfælde kan han standse kampen helt. Det er også upassende, når fodboldlandsholdet og andre hold synger den sejrssang, som slutter med "store patter". Det er plat og lummert. Selv om der kan være voldsomme fysiske udfoldelser, når det går hårdest til i fodbold, kan spillet også være elegant. Stemningen på et stadion kan være fantastisk og hjertegribende, og stedet bør ikke være skueplads for latrinære, platte, upassende og racistiske tilråb. Det vil også klæde spillet, hvis elegancen føres videre, når kampen er forbi. Spontan jubel og glæde hører med, og den skal der selvfølgelig være plads til, men den kan også udføres værdigt.

Bølge af indbrud i fritidshuse: Kan være samme gerningsmænd

Skunk, salgsposer og slagvåben i bilen: Nervøse bilister afsløret