Boganmeldelse: Marianne Larsen: "Sviml ud".

Marianne Larsen. Foto: Iben Narsel/Gyldendal

Bøger: Nu kalder Marianne Larsen selv sine nye digte "Sviml ud", og så må det vel være i orden, at man som læser føler sig lidt svimmel efter læsningen. For stemningerne er mangfoldige lige fra den lidt tørre humor, som efter denne anmelders erfaring altid har kendetegnet Marianne Larsens digte, til mere alvorlige, undertiden ligefrem smertelige tekster, som denne nye udgivelse også rummer.

Vil man finde et tematisk spor, som går igennem store dele af den nye bog, så dukker det op i første digts første linjer. I digtet "Inde i det tynde slør" står der indledningsvist:

"jeg sad og øvede mig i at bruge mig selv/ og mit glatte display".

To verdener mødes, nemlig den moderne digitale med tilgrænsende fænomener og den levende, grønne natur. Ord som likes, thumbs down, gps og bitcoins markerer den aktuelle verden, som mødes af en ofte sart og udsat natur, hvor ord som slør og flor dukker op.

Stærkt skildres udnyttelsen af naturen i digtet "Græsslette", hvor vi følger vakuumpakkede dyrs transport til supermarkedet. Her er der ikke meget at le ad. Kritik forbundet med humor finder man i skildringen af mødet eller snarere sammenstødet af de to verdener. Det ses i digtet "Reklamer i jorden går over til at være sindssyge", hvor sponsorer gransker regnormenes kundeadfærd og deres unikke behov for selvhævdelse. Eller i digtet om kvinden, der har lært at rulle sig sammen på "aftenskolens bænkebiderkursus". Udsat for alskens travlhed, som ikke vil hende noget godt, må hun beskytte sig som en bænkebider. Digtets jeg melder sig til kurset.

Ren og rablende humor findes i digtet "Har I set en stok omringet af alvorligt sunde appetitter?", hvor første strofe lyder sådan: "appetitterne befolkede/ hinanden/ appetitternes øjne var/ appetitter" og sådan fortsætter det digtet ud i varieret skikkelse. Gemmer der sig en kritik af det umådeholdne forbrug her?

Der er bid i Marianne Larsens digte. Selv om humoren virker udglattende, har tandsættet efterladt sig spor i læseren.

Marianne Larsen:

"Sviml ud"

106 sider, Gyldendal

Marianne Larsen: ?Sviml ud?. Foto: Gyldendal
Indland

Henriette Zobel er død

Læserbrev: Byhistorie - vi siger det ikke til nogen

På Rækker Mølle Skoles skolebibliotek var der et relativt begrænset udvalg af læsestof. Det lykkedes dog at finde nogle bøger, hvis fortælling jeg har taget med mig siden hen. Bøgerne er skrevet af Hjørdis Varmer og handler om Peter Sabroe. En af bøgerne har titlen ”Børnenes Ven”, og derfor har statuen af netop Peter Sabroe altid givet så god mening for mig, når jeg er kørt forbi Østbanetorvet i Aarhus. På torvet står Sabroe hugget i granit, mens han holder en lille pige i hånden. Fra Varmers bog genkendte jeg historien om den århusianske socialdemokrat, som værnede om de udsatte børn, og som ofte lykkedes med at forbedre disse børns vilkår på nærmest heroisk vis. Når jeg bringer Peter Sabroe på banen, skyldes det i høj grad, at det er et godt eksempel på, hvordan Aarhus holder munden lukket, når historiens vingesus findes i bybilledet. Hvorfor formidler vi ikke i højere grad hvem, hvad, hvor i vores by? Eksempelvis byens jødiske kirkegård. Den står lige i nærheden af rådhuset, men den står der bare og forfalder. Hvorfor fortæller vi ikke om, hvordan det jødiske samfund har bidraget til vores by? Står kirkegården endnu blot i vores by, fordi den er fredet, eller står den der, fordi det giver mening? Kirkegården er et eksempel på vigtig kulturhistorie, som også i dag har sin berettigelse, men som ikke nødvendigvis giver mening for forbipasserende, fordi historien bag ikke bliver fortalt. Samme fortælling er det med lapidariummet, som findes i bunden af Rådhusparken (betegnelse for en samling af gravstene i bunden af Rådhusparken). I ny og næ er jeg vært for en rundvisning på rådhuset, og da jeg første gang skulle stå for sådan en, fik jeg en folder stukket i hånden. Heri kunne jeg læse om Rådhusparken, hvori der står en samling gravstene, hvis navne, repræsenterer betydningsfulde mennesker for vores by – gid jeg kendte mere til den historie! Men det gør jeg ikke, for stenene står der uden at fortælle, hvilke fantastiske individer de repræsenterer, og hvad de har betydet for vores by. Min datter Ellen er otte måneder, og jeg glæder mig så umanerligt til at lære hende Aarhus at kende, men det kommer til at kræve en indsats. Når vi går nede i Volden, Latinerkvarteret eller på Bispetorv, så vil jeg gerne kunne fortælle hende, hvorfor de steder hedder, som de gør. Tænk, hvis det ikke krævede grundig forberedelse af give kærligheden til vores by videre, men i stedet var formidlet som en naturlig del af byindretningen. Sådan er det for eksempel i Odense. På skiltene med gadenavne er der en lille notits om, hvorfor de hedder netop sådan. Det er slet ikke så svært, og det giver mening at formidle mere. På et lidt større plan går vi en fremtid i møde, hvor flere shopper på nettet, og hvor vores bymidte derfor skal byde på noget andet, end det som hjemmesiderne kan. Der bliver længere mellem specialbutikkerne i vores by, formentligt fordi det er svært at holde huslejen hjemme. Det er en tendens, som er svær at gå imod, men tænk, hvis Aarhus Byråd hjalp byens detailhandel, turister og forældre ved at tilrettelægge en levende bymidte, hvor det er spændende at komme, og hvor man har lyst til at befinde sig. Vi bor i en historisk spændende by, som indbyder til både leg og læring, og derfor er det nemt for Aarhus med en lille indsats at differentiere sig i forsøget på at tiltrække turister, kunder og børn på eventyr. For nylig kom vikingerne i vores lyssignaler. Jeg smilede faktisk lidt, da jeg så tiltaget, som Venstres politiske leder, Bünyamin Simsek, har indført. Ved nærmere eftertanke mener jeg faktisk, at det er et rigtig godt eksempel på, hvordan vi levendegør vores by på en spændende måde. Lad os sige det til nogen – sige det videre! Vi bor i en fantastisk by, som rummer en fantastisk fortælling, lad os nu få den historie fortalt! Det giver mening at dyrke en bys særpræg. Det er jo netop en af årsagerne til, at vi, som bor i Aarhus, er stolte af at bo lige her.

Spritkontrol i weekenden: Mor kørte med sit tre-årige barn på skødet

112

15-årig dreng faldt om med hjertestop: Motorcykelbetjent og livredder kæmpede side om side