Boganmeldelse: Nis Jakob: ”1000 piskeslag”.

Nis Jakob. Foto: Jakobs Press

Bøger: Den står fortsat på højt tempo i Nis Jakobs thrillerserie med den tidligere politikommissær Wolf solidt placeret i begivenhedernes blodige centrum. “1000 piskeslag” tager tråden op fra det foregående bind, “Den døde russer”, og der lægges hårdt ud i Krakow, hvor Wolfs russiske samarbejdspartner, Inessa, er fanget af en psykopat, der vil gøre hende til offer i en snuff-film.

Efter denne første episode krydsklippes der til en række andre besværlige og farlige sager, hvor Wolf bevæger sig ubesværet mellem Danmark, Saudi-Arabien, Polen, Rusland og Frankrig.

Terminalt syg af en hjernetumor er der ingen grænser for, hvad han er villig til at kaste sig ud i. Som læser er man konstant godt underholdt, hvis man er til stof, hvor det er effektive håndvåben, der sætter dagsordenen, og den eneste grænse, der er for Nis Jakobs episodiske litterære metode, er vel kun Wolfs helbred. Et kvalificeret gæt er, at det vil holde til mere, end man normalt forventer af en kræftsyg.

Nis Jakob: ”1000 piskeslag”. 339 sider. Jakobs Press, er udkommet 4 af 6 stjerner

Bakken jagter den gode rytme

Racisme skal standses og andet end det

Et fodboldstadion har sin egen retorik. Der er næsten ingen grænser for, hvad publikum tillader sig at råbe efter aktørerne på banen. Det gælder både spillere og dommere, som bliver udsat for tilråb, som kunne have kostet en dom, hvis de var blevet råbt på åben gade. Men stadions har deres egne regler. Mere bliver tilladt indenfor end udenfor. Racisme burde slet ikke forekomme, heller ikke på fodboldstadions. Ethvert menneske har ret til respekt uanset hudfarve, og det er godt, at der nu bliver taget fat på at standse racismen på internationalt niveau. I yderste instans skal en fodbolddommer afbryde en kamp, hvis racistiske tilråb bliver gentaget. Det skete to gange i Bulgarien-England forleden. Men kampen blev spillet færdig. Reglen er ikke uden problemer. Hvis et hold er bagud, og tilhængerne ønsker at få kampen standset, kan de råbe racistiske udtryk, så dommeren må gribe ind. Og så ekstrem som sport på øverste niveau er blevet, er mange parate til at udnytte enhver regel og mulighed for at vinde eller undgå at tabe. Et andet sted kan vi begynde. Herhjemme sker det meget ofte, at tilskuerne råber "ludersøn" efter en dommer, hvis de mener, han har dømt forkert - selvfølgelig mod deres eget hold. Det tilråb er krænkende og uholdbart, og Dansk Boldspil-Union bør give dommeren eller endnu bedre fjerdedommeren ret til at standse kampen, når tilråbet forekommer. I gentagne tilfælde kan han standse kampen helt. Det er også upassende, når fodboldlandsholdet og andre hold synger den sejrssang, som slutter med "store patter". Det er plat og lummert. Selv om der kan være voldsomme fysiske udfoldelser, når det går hårdest til i fodbold, kan spillet også være elegant. Stemningen på et stadion kan være fantastisk og hjertegribende, og stedet bør ikke være skueplads for latrinære, platte, upassende og racistiske tilråb. Det vil også klæde spillet, hvis elegancen føres videre, når kampen er forbi. Spontan jubel og glæde hører med, og den skal der selvfølgelig være plads til, men den kan også udføres værdigt.

Bølge af indbrud i fritidshuse: Kan være samme gerningsmænd

Skunk, salgsposer og slagvåben i bilen: Nervøse bilister afsløret