Annonce
Kultur

Bogkassen: Uforpligtende men morsom engelsk roman

”Du må aldrig glemme mig” er underholdende humor. Pr-foto
Historien om risikoen ved at være kæreste med en komiker på et tidspunkt, hvor alt går galt.

Bøger: ”Du må aldrig glemme mig” er titlen på skotske Mhairi McFarlanes seneste roman. Den er en fornøjelse. Der er ikke tale om stor, dybsindig litteratur, men om en uforpligtende, morsom fortælling. Rigtig ferielæsning.

Vi møder Georgina Horspools i en uge, hvor alt går galt. Hun bliver fyret fra sit job på den mest elendige restaurant i Sheffield. For at komme sig over fyringen tager Georgina på uanmeldt besøg hos kæresten, der er en halvkendt standup-komiker. Hun finder ham i sengen med en anden og vælger at slå op, og styrter så byen rundt for at finde et nyt job. Det lykkes.

Og så viser det sig, at den nye chef er hendes gamle skolekæreste, hendes livs kærlighed - dengang. Hun har ikke set ham siden skolens afslutningsfest.

Annonce

Gammel kærlighed

Og så - mens Georgina går og spekulerer på, om det er rigtigt det der med, at gammel kærlighed aldrig ruster - begynder ekskæresten, standup-komikeren, at bruge detaljer fra deres forliste forhold i sine shows. Georgina morer sig ikke helt så meget som det øvrige publikum. Men livet går videre - og måske mod bedre tider.

Mhairi McFarlane er født i Skotland I 1976. Hun studerede engelsk på University of Manchester og har arbejdet som journalist, til hun i 2012 udgav sin første roman, ”Findes der en, findes der flere”. Den seneste roman er hendes femte - og sammen med den første også de bedste.

Mhairi McFarlane

”Du må aldrig glemme mig”

Fire stjerner ****

432 sider, Harper Collins Nordic

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Annonce