Annonce
Aarhus

Bomme og blink: Letbanens overkørsler i Risskov er nu sikrede

Beboerne på Badevej skal benytte denne helt nye overkørsel i Risskov. Foto: Jens Thaysen
Arbejdet på overkørslerne gennem Risskov er overstået. Blink og bomme sørger nu for større sikkerhed omkring letbanen.

RISSKOV: Letbanen gennem Risskov har skabt en del usikkerhed i området. Først gik frygten på, at Banedanmark ville lukke overkørsler til gene for beboerne i bydelen. Sagen endte på daværende transportminister Ole Birk Olesens (LA), der slog fast over for Banedanmark, at en lukning af to overkørsler i Risskov ikke kunne komme på tale.

Banedanmark måtte derfor ombygge og flytte overkørslerne. Mens den ombygning og opgradering stod på, var der en tid med farlige situationer på letbaneskinnerne på grund af badegæster der forcerede et hegn og efterfølgende bevægede sig ud på skinnerne. Passagerne skete i et omfang så både Aarhus Letbane og Østjyllands Politi var ude med advarsler om at folk skulle holde sig væk fra skinnerne.

Nu er overkørslerne gennem Aarhus-forstaden blevet opgraderet med bomme og blink til glæde for områdets beboere og letbaneførerne, der nu kan slappe lidt mere af på turen gennem Risskov.

Overkørslen, der tidligere løb gennem Gallo-Gartneriet på Rolighedsvej i Risskov er nu nedlagt og erstattet af en ny overkørsel 75 meter mod nord - cirka der, hvor der tidligere var en bro over banen.

Den nye overkørsel er sikret med både blink og bomme, mens den gamle overkørsel er nedlagt. Det var den, der tidligere på året gav problemer med badegæster, der ikke orkede at gå 300 meter mod syd for at krydse jernbanen i overkørslen på Badevej.

- Banen er nu mere sikker med den nye overkørsel, som er bygget 75 meter fra den gamle overkørsel. Der er nu ikke længere nogen undskyldning for at forcere hegnet ved den gamle overkørsel, håber direktør for Aarhus Letbane Michael Borre.

Annonce

Ny letbanestation

Den nye overkørsel skal benyttes af beboerne på Badevej i Risskov. Tidligere havde de deres egen private overkørsel 300 meter længere mod syd. Den er nu ombygget med blink og kan kun benyttes af cyklister og fodgængere.

Endelig er den private overkørsel helt inde - hvor Risskov bliver til Riis Skov - ombygget og har fået både blink og bomme.

Ved den nu nedlagte overkørsel, der løb gennem Gallo-Gartneriet, er det planen, at der et stykke ude i fremtiden skal anlægges en ny station for passagererne på Aarhus Letbane.

Den gamle private overkørsel til og fra Badevej er ændret til en stioverkørsel med blink. Foto: Henrik Lund
Overkørslen her er erstattet af en helt ny med bomme og blink. Her skal der engang i fremtiden bygges en ny letbanestation. Foto: Henrik Lund
Helt inde ved Riis Skov er den gamle private overkørsel erstattet af en helt ny med bomme og blink. Foto: Henrik Lund
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Amatøragtigt uheld ved vandet

Aarhus har fået sine udfordringer med det nye, åbne havneareal, der er lavet til fornøjelse og almindelig udnyttelse for byens befolkning. Der er absolut ting, som ikke har været ordentligt gennemtænkt. Dem må vi reparere på, og vi skal lære at leve med vandet på en anderledes måde end tidligere. På land var det galt med trafikken mellem gående og cyklende på arealet omkring Toldboden. Det var ikke til at hitte hverken hoved eller hale i, så det har måttet rettes op på, så cyklister og gående nu kan se, hvor de skal færdes. Det er stadig ikke godt med de meget åbne arealer i de områder, hvor folk færdes. Det gælder for eksempel ved Dokk1, Toldboden, Honnørkajen og omkring Navitas. Så længe der ikke bliver gjort mere, end der er gjort nu, vil folk fortsat falde i vandet og i værste fald drukne. Men slemt og aldeles amatøragtigt var det med turbåden Svanen forleden aften. Den sejler folk rundt på havnen til en oplevelse af byen set fra søsiden. Vi har fået at vide, at der var fejl på Svanen. Vi kender ikke detaljerne, men at tre mennesker kunne falde i vandet, efter at båden havde lagt til som afslutning på en tur, er under niveau for, hvad der bør kunne ske. Svanen og dens besætning har været her før, men er ikke vant til at sejle og lægge til kaj i Aarhus Havn, for til daglig sejler den ved Mariager Fjord. Derfor skal der naturligvis tages særlige forholdsregler, når den er på et nyt sted. Og der skal tages hensyn til, at vejr og vind kan arte sig anderledes på ét sted end et andet. Når man som gæst og passager begiver sig om bord til en tur, der skulle være en oplevelse og ren fornøjelse, regner man med, at alle sikkerhedsforhold og betjening er i orden. Netop på det sted, hvor Svanen lægger til, blæser det undertiden voldsommere end andre steder, fordi vestenvinden nærmest kommer i en sluse. Båden blev blæst væk fra kajen. Det var ifølge forklaringerne med til at hindre, at i hvert fald en af de tre, der faldt i vandet, blev klemt mellem båd og kaj. Båden drev ud fra kajen. Om det var årsagen til, at de tre faldt i vandet, får vi måske at vide senere.

Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Annonce